Kabrioletí sezóna běží. Pojďte na projížďku skandálně krásným Maserati GranCabrio

  • 51
Nejopožděnější kabrioleťáci vyrazí na vyjížďku o Velikonocích, ostatní si o té první ještě pořád vyprávějí. Pokud chcete letošní sezonu stihnout a auto se skládací střechou vám chybí, je nejvyšší čas si speciál pro výlety za sluncem obstarat. Třeba extratřídu v podobě nového Maserati GranCabrio.

Holger Schubert své maserati miluje, jako dokonalou sochu a umělecký objekt si losangeleský architekt své kupé užívá i ve chvílích, když ho neprohání po kalifornských silničkách (o garáží v obýváku čtěte ZDE). Otevřené Maserati GranCabrio byste si postavili do obýváku také. Jedno z nejkrásnějších a určitě jedno z největších kabrií pro čtyři, seženete už i v Česku.

Může se hodit

Chcete zkombinovat romantiku se vzrušením? Velký výběr kabrioletů
nabízí obří portál v ČR www.automodul.cz

Neptunův trojzubec je kompletní, říkají u Maserati. Znak automobilky v podobě nářadí vládce všech vod už má obsazeny všechny špičky, na tu prostřední nejvyšší teď napíchl žhavou novinku. Maserati GranCabrio vlastně nemá přímého konkurenta. Stejně rychlé a zároveň srovnatelně velké, plnohodnotně čtyřmístné auto bez střechy nikde jinde neseženete.

Maserati GranCabrioMaserati GranCabrio

Hliníková dieta

Před dvěma roky prý donutili konstruktéry Maserati zastavit práce na novém kupé-spideru s plechovou skládací střechou a přenechat projekt kolegům z Maranella. Narodilo se tak jedno z nejlepších aut současnosti: Ferrari California. U Maserati se ale nedali a postavili si zajímavý obrovitánský kabriolet. Tak zní bajka o vzniku letošní novinky v nabídce automobilky.

Maserati Ghibli Spyder

Meserati Ghibli Spider si na přelomu šedesátých a sedmdesátých let koupil Henry Ford II. Kapitán stejnojmenné automobilky s ním budil pobouření v Detroitu.

Maserati Ghibli Spyder

Provokativně na to odpovídal: "Ghibli zmizí z mé garáže, až když mi postavíte tak krásného forda." S touhle historkou se v modenské ulici Ciro Menotti, kde automobilka sídlí, rádi chlubí. A granturismo je prý stejně krásné.

Pininfarina si tedy vzal ostrý nůž a provedl skvělý řez. Krásný, hodný mistra. Slavný karosář Battista Pininfarina už nežije, ale za tuhle práci by své následovníky pochválil. Siluetu dravé šelmy připravené ke skoku maseratího kupé granturismo se designérům podařilo zachovat. GranCabrio vypadá skvěle nahoře "s" i "bez".

Střechu dostal na starosti německý specialista, firma Edscha. Šijí tam i rollsy a bentleye. Střecha má tři vrstvy a k odhlučnění použili na tu prostřední speciální materiál, který si vypůjčili od kolegů co staví kosmické speciály. Včetně výzbroje, která ji skládá, váží střecha pětašedesát kilo. Konstrukce je z oceli a hliníku. Elektromotory ji složí za 28 sekund, když nebudete čekat až se zatáhnou okénka, trvá to dvacet sekund.

Proč se střecha stáhne až poté co se stáhnou okna? "Nezvládla by to elektroinstalace. Je to všechno velmi náročné na spotřebu elektřiny. Třeba při jízdě a zapnutých vyhřívaných sedačkách, by to ´nabouralo´ elektrickou stabilitu celého auta," prozrazuje Federico Landini, jeden z konstruktérů. Střechou lze stahovat a natahovat až do třicetikilometrové rychlosti.

Zavřené grancabrio má svých 1980 kil rozloženo mezi přední a zadní nápravu v poměru 49:51, když střechu stáhnete, přesune se jedno procento hmotnosti na zadní nápravu. Oproti kupé GranTurismo, ze kterého vychází, ztěžklo kabrio jen o sto kilo, což lze považovat za velký úspěch. Vanička, která ukousla kus kufru, má kromě schovávání plátna střechy ještě jednu funkci: zvyšuje tuhost karoserie. Takových výztuh je v grancabriu víc - konstruktéři zesílili prahy, vyztužili dveře a dvě kovová táhla spojují horní uchycení tlumičů s příčkou karoserie před předním oknem. Malý nárůst hmotnosti je zásluha hliníku a dalších lehkých materiálů.

Luxusní obývák pro čtyři

V Modeně si libují, že z velkého kupé mohli postavit velký kabriolet, do kterého se vejdou čtyři lidé větší i než průměrný Ital. K mání měli 294 centimetrů rozvoru, to je prosím víc, než má škoda Superb a skoro stejně jako má šéfovská limuzína Lexus LS.

Maserati GranCabrio

Dozadu se komfortně vejde pasažér do nějakých 175 centimetrů výšky, i když trčíte přes metr osmdesát, poskládáte se tam docela bez problémů. Konstruktéři prostudovali demografii a říkají, že 62,5% populace se do něj vejde pohodlně. (Pro rejpaly: na kabriolet je to velmi dobrý výsledek.)

Jediný a asi největší zádrhel grancabria je v kufru, kam kromě kabelky a diplomatky naložíte už jen ty obligátní kreditky. Přesně je pod víkem 173 litrů místa. Prý se tam vejde golfový bag, ale bude to chtít cvik. Speciální pevný box, do kterého elektromotorky skládají plátěnou střechu totiž zabral většinu zavazadlového prostoru. V nabídce Maserati jsou rovnou dvě tašky, které do kufru přesně pasují, kdyby to bylo málo, ještě se dají další uchytit na zadní sedadla.

GranCabrio se chlubí skvělou aerodynamikou, koeficient "prořezávání vzduchu" je u auta s nataženou střechou stejný jako u kupé (Cx=0,35). S obtékajícím vzduchem si poradili tak, aby v interiéru neobtěžoval posádku vítr. Počítejte s tím, že vám fičák umí ukrást i papírky zapomenuté v mělkých kapsách dveří, v ukázněné pozici v sedadlech na vás ale opravdu nijak výrazně foukat nebude.

Maserati GranCabrioMaserati GranCabrio

Koně musíte prohánět

Nejen že grancabrio patří k největším, je to také jeden z nejrychlejších kabrioletů, které seženete. A ohánět se umí i jinde než na Příkopech nebo ve Stodolní.

Motor 4,7 litru s výkonem 440 koní, který dodává Ferrari, převzali z kupé GranTurismo S beze změny. Bude se vám ale víc líbit, protože na koncertu omračujícího osmiválce sedíte v první řadě. Stačí stáhnout střechu a na plyn budete šlapat o to víc, abyste si užili nádherný plný hlas výfuků. A když přepnete auto tlačítkem na přístrojovce do sportovního režimu, nad tři tisíce otáček se ve výfuku otevřou pneumaticky ovládané klapky a koncert je říznější.

Motoráři trochu poladili software motoru a převodovky, aby byl přívětivější k řidiči. Motor miluje otáčky, můžete ho napínat až k 7200 otáčkám, než zasáhne omezovač. A hlavně je těm 440 koním pod kapotou ve vysokých otáčkách mnohem líp. Abyste z něj dostali to nejlepší, musíte ručku otáčkoměru vyhnat za čtyřtisícovou rysku. Pak má neopakovatelný zvuk i zátah. Stačí dobře zacházet s velkými pádly pod volantem, které dávají automatické převodovce od ZF povely. Nahmatáte je v každé situaci, i když jsou uchycena na sloupku řízení a dávají jasné příkazy, které šestistupňová skříň plní.

Kroutící moment 490 newtonmetrů dává sílu na pružné zrychlení z osmdesátky na stodvacítku za 4,2 sekundy. Sprint z nuly na stovku umí grancabrio za 5,4 s. Se střechou nahoře frčí 283 km/h, se střechou schovanou ujedete s plynem na podlaze o devět kilometrů za hodinu míň..

Ladný pohyb

Že je grancabrio pravdu "grande" si uvědomíte, jen když se rozhlédnete po interiéru. Pak popadnete volant a všechno je jinak: dostane se vám pod kůži a vy dokonale cítíte kde končí a kde začínají obliny karoserie a jak trefit zatáčku.

Podvozek grancabria samozřejmě vychází ze skvělého kupé GraTurismo. Řízný sportovec s tím, jak dostal plátěnou střechou, trochu vyměkl a to doslova. Na dírách v rozbitých silničkách a na vysokých retardérech v městečkách v okolí Říma, kam redakci na svezení s nejnovějším maserati pozval český dovozce, bylo cítit, že se karoserie občas lehce zakroutí. Stejně jako všechny kabriolety postavené z uzavřené verze. Spidery, stavěné rovnou jako otevřená auta (třeba Ferrari California), jsou na tom s tuhostí karoserie líp.

Maserati GranCabrio

Ivan Capelli, bývalý závodník F1 který je testovacím jezdcem Ferrari a Maserati a na ladění grancabria se také podílel, se ale dušuje, že to bylo specifikum předsériového kusu, jež testoval jiné nastavení tlumičů. Vyjádřeno čísly: Tuhost je o 10 % nižší v porovnání s kupé. Konstruktéři Maserati ale tvrdí, že jsou stále nejlepší mezi auty s uříznutou střechou.

Mistři podvozkáři zachovali skvělé přesné a citlivé řízení, i díky němu dokáže téměř dvě tuny hmotnosti mrštný kabriolet dokonale maskovat.

Skvělé brzdy fungují stejně jako ve všech maserati. Na levý pedál tedy musíte nejdřív razantně dupnout a pak povolovat, jen tak fungují jak mají. Žádné šolíchání, hezky po závodnicku.

GranCabrio se chlubí novým hydraulickým brzdovým asistentem (HBA - Hydraulic Brake Assist), který pomáhá řidiči při panickém brzdění. Když elektronika zjistí, že jde do tuhého, připraví brzdový systém na maximální výkon a zvyšuje tlak. U Maserati naměřili, že se díky němu brzdná dráha ze stovky zkrátila o 7,6 metru, ze stopadesátky o 14,6 a z dvoustovky on jedenadvacet a půl metru.

Nechybí plynové tlumiče podvozku skyhook, které neustále upravují svou tvrdost v závislosti na rozbitosti silnice. Když navolíte sportovní režim, podvozek ztuhne. Zkušenosti s ostatních maserati říkají, že pro jízdu "na krev" je lepší klasický podvozek. GranCabrio je ale hlavně elegán, skvělý pro ladnou jízdu na promenádě a co nejrychlejší přesuny do Saint-Tropez, pro sportování si prostě kupte raději kupé.

Skandálně krásné

V reklamních materiálech je psáno, že je "skandálně krásné". Myslete si, že Italové přehánějí, ale ohlédnete se za ním taky. Když už ne kvůli tvarům, tak kvůli burácení výfuku určitě.

Maserati GranCabrio

Samozřejmostí je nespočet variant, jak namíchat barvy, materiály, kůži a vše ostatní v interiéru. V butiku s trojzubcem ve znaku je šest barev střechy, tři interiéru a 14 karoserie. Když to začněte kombinovat s doplňky, různými designy ráfků a třeba lakováním třmenů brzd, dopočítáte se dvou tisíc variant.

Audiosoustava s dvanácti reproduktory od Bose samozřejmě upravuje automaticky hlasitost, když stáhnete střechu, navíc je v přístrojovce zabudovaný mikrofon, který poslouchá hluk v kabině a podle toho přenastavuje ekvalizér. To všechno za 135 tisíc euro, o deset tisíc víc, než stojí kupé GranTurismo.

Maserati GranCabrio v číslech
délka x šířka x
výška x rozvor (mm)
4 881 x 1 915 x1 353 x 2 542
suchá hmotnost (kg) 1 980
rozdělení hmotnosti (přední/zadní náprava) 49 %/51 %
pneumatiky 245/35 ZR20 vpředu, 285/35 ZR20 vzadu
objem kufru/nádrže (l) 173/75
motor V8 4,7 (4691 ccm)
max. výkon (kW/k) 323/440 při 7 000 ot./min
max. kroutící moment (Nm) 490 při 4 750 ot./min
maximální rychlost (km/h) 283 (274 se staženou střechou)
zrychlení 0-100 km/h (s) 5,3
průměrná spotřeba (l/100 km) 15,4
základní cena (EUR/Kč) 135 000 / 3,4 milionu

Děkujeme firmě SONY za půjčení kamery HDR-FX7E