Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kabrioletů každý rok přibývá, nejvíc frčí plechová skládací střecha

aktualizováno 
Pořádná letní jízda může být jedině v kabrioletu, ví každý fanoušek prázdninového filmu Jana Svěráka. Aut bez střechy je na trhu spousta, ale ne každé se hodí pro výlet s přáteli či rodinou. Poptávka po kabrioletech je rok od roku větší. Nejvíc teď frčí ty s plechovou střechou, plátěným už pomalu odzvonilo.

Poptávka po autech bez střechy je rok od roku větší. | foto: Profimedia.cz

Auta se staženou střechou mívají na palubě nejčastěji dvoučlennou posádku. Ale vejde se do kabrioletu celá rodina? A lze jet s dětmi na výlet se staženou střechou? Rozhodli jsme se to vyzkoušet s Volkswagenem Eos.

S dětmi raději jen pomalejší jízda

Holky jsou připoutané, střecha stažená. Můžeme vyrazit na koupaliště.

Je sobota dopoledne. Děti už nedočkavě přešlapují kolem nablýskaného vozu. Jelikož se do auta vejdou jen tři sedačky, jedu na první vyjížďku s dětmi sám. Stahuji střechu za všeobecného veselí všech členů posádky. S holkami si cestu užíváme a hudba hraje naplno. Jedeme zhruba šedesátkou, protože to na zadních místech při rychlejší jízdě mnohem víc fouká. Holky sice tvrdí, že jim vítr nevadí, ale nerad bych, aby zbytek prázdnin odstonaly.

Na koupaliště to není naštěstí daleko. Parkujeme ve stínu a při parkování si ještě říkám, jak vypadají dětské sedačky v kabrioletu nepatřičně. Koupání si moc neužívám, protože se snažím uhlídat, aby si holky nenamočily vlasy. Nakonec to vzdávám a doufám, že vítr nebude při zpáteční cestě moc studený a něco snad ochrání klobouky.

Nevýhoda čtyřmístných kabrioletů - mezi dvě autosedačky se na zadní sedadlo

Cestou domů jedeme opět pozvolna. Kdykoli trochu přidám, ozývá se zezadu prosba o zpomalení kvůli větru a strach o ulétnutí klobouku.

Poučení č. 1: Rodiny s dětmi, které uvažují o čtyřmístném kabrioletu, by rozhodně měly své malé pasažéry přizvat ke zkušební jízdě. Cestování na zadních sedačkách se staženou střechou totiž při větší rychlosti nebývá moc příjemné. Nezapomeňte také, že děti jsou v dětských sedačkách posazeny výš než dospělí, takže o to víc na ně fouká.

Ta pravá jízda je ve dvou

Druhý den prší. Necháváme střechu zavřenou a vyrážíme směr Berlín. Tentokrát necháváme děti u babičky a vyrážíme jen ve dvou. Jedeme jen na dva dny, takže máme jen jedno zavazadlo. To ale téměř zaplní vyznačený prostor v kufru auta pro případ stažení střechy. A tak poznáváme najednou hlavní plus a minus tohoto kupé-kabrioletu. Nespornou výhodou je celoroční využitelnost vozu, tedy za deště i za sněhu. Naopak hlavní nevýhodou je citelně menší zavazadlový prostor, protože plechové díly střechy se skládají do kufru, kde zaberou téměř dvě třetiny celého prostoru.

Stačí pár tašek a rázem je kufr omezený složenou střechou plný.

Jinak je ale cesta ve dvou příjemná. Během dopoledne přestává pršet a pomalu dorážíme do německé metropole. V servisu VW kupuji za pět eur zelenou ekoznámku umožňující vjezd do centra a konečně vysvitlo slunce, takže skládáme střechu. Pro město je kabriolet ideální. Člověk si naplno užívá ruch velkoměsta i slunečních paprsků. Když chce zaparkovat, střecha se během minuty zavře.

Může se hodit

Toužíte po vlastním kabrioletu? Vyberte si z široké nabídky na Automodul.cz.

Po dvou dnech se vracíme domů. A po pár nákupech nám přibylo tašek, takže rázem je kufr omezený složenou střechou plný. Na pumpě bereme dva stopaře do Drážďan. Střecha musí nahoru, protože dva velké bágly tam jinak nenarvu. Nakonec musím vše vyndat, ruksaky dát dospod a menší tašky do míst, kam se normálně skládá střecha.

Poučení č. 2: Kupé-kabriolet je vhodný pro cestování ve dvou s menším počtem zavazadel. Ideální společník do města, na nákupy, za zábavou. Kdo chce větší kufr či víc prostoru na zadním sedadle, musí zvolit plátěnou střechu. Kdo si potrpí na vyšší rychlost, je dobré investovat do větrné clony umístěné za předními sedadly. Pak je komfort během jízdy kabrioletem dokonalý.

Nejlépe se prodávají plechové střechy

Do Prahy se vracím sám, holky zůstávají na chalupě. Teprve teď si můžu dovolit rychlejší jízdu a pořádně auto projet.

Potvrzuje se, že současné kabriolety jsou výrazně těžší než běžné verze odpovídajícího uzavřeného modelu (rozdíl může být až 250 kilogramů). Kvůli větší bezpečnosti montují do aut bez střechy ocelové výztuže, aby karoserie zůstala dostatečně pevná. Výsledkem je horší dynamika a vyšší spotřeba.

Nejprodávanější kabriolety

AAA Auto
Zatímco loni byl nejprodávanějším kabrioletem malý Peugeot 206 CC, letos je zájem o třídu větší modely Peugeot 307 CC, Renault Mégane Cabrio a Volkswagen Eos. Nejdražším kabrioletem současné nabídky je Porsche Boxster za 1,1 milionu.

Auto ESA
Mírně převládají prodeje francouzských kabrioletů, které jsou většinou čtyřmístné (Peugot 307 CC a Megane CC). Nejlevnější prodaný vůz stál 140 tisíc, nejdražší 500 tisíc.

Už se nedivím, že poptávka po autech bez střechy je rok od roku větší, i když to není zrovna praktické auto. Zvýšenou poptávku potvrzují i autobazary, podle kterých se nejvíc prodávají kabriolety vždy před začátkem prázdnin a během léta. Nejvíc teď frčí kupé a vozy se střechou z plechových dílů, plátěným střechám už pomalu odzvonilo.

Třeba u největšího prodejce ojetin AAA Auto se od začátku roku prodalo o třetinu víc kabrioletů oproti stejnému období minulého roku. Podle údajů z prodeje se lépe prodávají spíš dražší a kvalitnější vozy, průměrná cena kabrioletů v autocentrech AAA vzrostla o padesát procent na 309 tisíc. Zvýšený zájem o kabriolety s pevnou střechou zaznamenali také v bazarech Auto ESA, kde je průměrná cena letos prodaných kabrio 260 tisíc.

Zájemce o ojetý kabriolet by měl podle odborníků při prohlídce vozu věnovat pozornost především mechanismu skládání střechy, jehož porucha bývá největším rizikem. "U většiny vozů se střecha stahuje pomocí složitého systému vzpěr a elektromotorů. Pokud se při stahování střechy ozývají pazvuky či dochází k zadrhávání, doporučuji dát od vozu ruce pryč a porozhlédnout se po jiném," říká manažer výkupu AAA Auto Jindřich Topol.

Riziko problémů se střechou je samozřejmě mnohem vyšší vozů opravených po bouračce. I zdánlivě lehká nehoda totiž může poškodit sklápěcí mechanismus a jeho oprava se pak velmi prodraží.

Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.