Mazda MX-5 | foto: Mazda

Kabriolety pro mistry volantu: BMW M6 a Mazda MX-5

  • 10
Letošní sezóna dělá radost milovníkům proudícího vzduchu. Na rozžhavené silnice totiž vyjíždí nebývalé množství novinek, jejichž společným jmenovatelem je stahovací střecha, ať už plechová, či plátěná. Do letních parných dní vyrážejí dvě velmi zajímavé, určené pro opravdové labužníky.

Mazda MX-5 Roadster Coupé
je poněkud nečekaným rozšířením nabídky klasického roadsteru, který si pod jmény MX-5 a Miata získal srdce třech čtvrtin milionu fanoušků celého světa právě svou klasickou čistotou.

Počátkem devadesátých let totiž dvoumístný roadster s klasickým pohonem neměl v nabídce žádný velkovýrobce a celá dlouhá léta sbírala žraločí příď malé Mazdy úspěch za úspěchem na světovém trhu, který znovuobjevil půvaby čiperného řezání zatáček s větrem ve vlasech.

Po dvou generacích obratných kabrioletů přišla loni třetí, dospělejší, větší a hranatější. Mazda MX-5 již začíná dělat radost entuziastům čtyř kontinentů, kteří oceňují nekompromisní charakter a precizní podvozek, stejně jako nový a silný dvoulitrový motor. 

Ovšem dnešní doba chce stále další lahůdky, proto připravili konstruktéři pro londýnský autosalon jednu opravdu chutnou - podle současné módy přichází alternativa ke stávající stahovací plátěné střeše.

Pro ty, co preferují jistotu pevného kovu, připravili konstruktéři novou pokroutku ve stylu Jinba Ittai - Mazda MX-5 jako první sériový model na světě přišla se skládací pevnou střechou, nabízenou alternativně ke stahovací plátěné.

I když pro skutečné znalce to žádná novinka není. První Mazdy MX-5 Roadster Coupé totiž vyjely již na základě předchozí generace. Série 150 kusů, která se dostala do prodeje v Japonsku, především testovala reakce zákazníků a správnost zvoleného konstrukčního řešení.

Ve srovnání s konkurencí jednoduše konstruovaná skládací střecha sestává z pouhých dvou dílů a ve složeném stavu nezabere více prostoru, než její plátěná alternativa. Vzhledem k tomu, že nebylo třeba provádět rozsáhlé konstrukční změny, jako při přestavbě klasického kupé na kupé-kabriolet, zůstal naprosto minimální i hmotnostní nárůst a jízdní výkony se nemění.

Příjemným překvapením bude cena - základní verze by měla stát méně než 23 tisíce eur a měla by se zařadit mezi levnější z nabízených kupé-kabrií.

BMW M6 Cabrio
je jednoznačným hitem letošní sezóny. Svou lehkou karbonovou střechu totiž odložilo i nejrychlejší sériové BMW všech dob a výsledkem je ztělesnění divokých tužeb a představ.

Neuvěřitelný pětilitrový desetiválec o výkonu 507 koní, bleskurychlá sedmistupňová sekvenční převodovka SMG III, dokonale vyšlechtěná palubní elektronika a k tomu nebe nad hlavou - tak vypadá denní sen počátku třetího tisíciletí.

Střechu lze stáhnout pomocí tlačítka v interiéru i na dálkovém ovladači, inovací je možnost manipulace při jízdě rychlostí do 30 km/h. Daní za nerušené proudění větru i slunce je stopadesátikilogramový nárůst hmotnosti, díky němuž se mírně zhoršilo zrychlení 0 - 100 km/h (4,8 místo 4,6 s) a spotřeba paliva (15,2 místo 14,8 l/100 km).

O něco se zpomalilo i pružné zrychlení, to však zůstává stále v oblasti snů. Tvůrci si dali pečlivě záležet, aby to kabrioletu slušelo se střechou v obou možných polohách, ve srovnání se základním BMW 6 Cabrio "em-šestce" prospěly zejména přidané aerodynamické prvky, exkluzivní devatenáctipalcová kola a přepracované nárazníky, které natáhly M6 o 5 cm.