Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kachna nové generace letí: první svezení s Citroënem C3

aktualizováno 
Malý kulatý Citroën C3 přijíždí v novém vydání. Má dravější vzhled, panoramatické střešní okno a je při stejné délce prostornější. Test vozu oblíbeného zejména mezi ženami tentokrát záměrně provedla redaktorka deníku MFDNES.

Citroën C3 | foto: Citroën

Mám ke "kachnám" něžný vztah už od mládí. Slavný model Citroën 2CV se mi líbil od chvíle, kdy jsem viděla, jak v něm uhání matka představená ve filmu s Luis de Funesem Četník ze Saint-Tropez. A na tuhle malou houpavou "kachnu", která odvezla dva sedláky přes oranici, aniž se rozbila vejce v košíku za oknem, jsem si vzpomněla, když jsem před pěti lety vybírala nový vůz. Dodnes jsem s Citroënem C3 najezdila přes sto tisíc kilometrů, a proto jsem se těšila na první seznámení s novou generací "cé trojky". Automobilka pro ně vybrala okolí Říma, tady jsou první dojmy.

Citroën C3

Odhlučnění na jedničku

Novou C3 jsme testovali na úzkých silničkách, stejně jako na rušné dálnici. Obstála dobře. Protože má v základu širší gumy, sedí dobře na silnici, na dálnici je při vyšší rychlosti stabilní a dobře odhlučněná, na rozdíl od staršího modelu, u kterého izolace zvuků rozhodně není silnou stránkou. C3 se snadno ovládá díky posilovači řízení, který je ve výbavě všech verzí. Ocenila jsem jak "useklý" volant, který zvětšuje místo pro nohy, tak hlavně příjemné dlouhé čelní sklo, které skvěle prosvětlí celé auto. Vůz je oproti předchozí generaci protáhlejší a tím i prostornější pro posádku – a také rozhodně pohodlnější. Větší, a tudíž lepší jsou i zpětná zrcátka.

Může se hodit

Šarm francouzských automobilů Citroën C3
na obřím online portálu
www.automodul.cz

Brzdy jsou u nového modelu radikálnější. S naftovým motorem 1.6 HDi 90 se nebojte předjíždět, auto po sešlápnutí plynu díky turbu čiperně zareaguje a vystřelí dopředu. Ale ani stejně silný "benziňák" nejede špatně. V průměru si benzinová "šestnáctka" vezme šest litrů benzinu, což jsem si ověřila i v praxi; s automatickou převodovkou u verze VTi 120 byla hladovější a polkla v průměru i sedm. Naftové agregáty se naopak spokojí s necelými 4,5 litru v kombinovaném provozu.

Z kachny už nic nezbylo

U první C3 vycházeli designéři tak trochu ze zmíněného starého modelu 2CV zvaného "kachna", který svým jedinečným vzhledem zajistil značce velkou slávu. Vyráběl se od roku 1948 rovných dvaačtyřicet let. První model C3 je kulaté, malé a hezké auto se zajímavými designérskými prvky – samozřejmě kulatými – uvnitř. Ty už v novém modelu nejsou, nahradily je klasické tvary. V nové C3 geny staré kachny prakticky nenajdete: jediné, co zbylo, je pohodlí a kompaktní délka lehce pod čtyři metry. Interiér je celkem běžný, zatímco designové kousky z minula byly neotřelé a na první pohled zaujaly.

Vnitřek ovšem nezapře inspiraci luxusnějšími modely značky. Palubní deska je z měkčeného plastu, u výbavy Exclusive je navíc olemována slušivou hliníkovou lištou a interiér je doplněn chromovanými ozdobami. I sedačky, které byly ve staré trojce dost nepohodlné a při delší cestě z nich bolela záda, jsou nyní vytvarované a příjemnější. Mezi sedadly je navíc loketní opěrka se skrytými přihrádkami.

Citroën C3

Spolujezdce určitě potěší zvětšený prostor pro nohy, který vznikl zvýšením a posunutím přihrádky více pod palubní desku. Díky tomu se může posunout dopředu o osm centimetrů oproti řidiči a stále si zachovává celkem pohodlnou pozici. Stejně tak i vzadu mají spolujezdci díky zvýšeným sedačkám o trochu více místa na nohy než dosud.

Je dobře, že Citroën se neveze na vlně neustálého zvětšování aut a délka zůstala pod hranicí čtyř metrů. Objem zavazadlového prostoru je 300 litrů, což je ve srovnání s konkurenty ve stejném segmentu jedna z nejlepších nabídek. Pro snazší převážení nákladu jsou v něm navíc umístěny háčky, na něž lze zavěsit vyjímatelnou síťku. Zadní sedačky lze navíc sklápět v poměru 2:1, čímž se kufr ještě výrazně zvětší.

Se Zenithem blíže k obloze

plán: prodat dva tisíce aut

Citroën C3 se prodává déle než sedm let a za tuto dobu si ho pořídily zhruba dva miliony řidičů po celém světě. I v České republice patří k oblíbeným vozům – současné generace C3 (která zůstane na trhu souběžně s novým modelem) se jen za letošních deset měsíců prodalo 1 228 kusů, což představuje 11. místo ve třídě malých aut.

Nová "cé trojka" bude na českém trhu v prodeji zhruba od poloviny března 2010 a automobilka si od ní hodně slibuje. "Je to bezesporu nejdůležitější model naší značky, který v příštím roce uvedeme na trh. Rádi bychom v Česku prodali zhruba 1 500 až 2 000 vozů," říká Martina Bedrnová z českého zastoupení značky.

Vnitřek C3 je pěkný, černá barva mu sluší, ale nic oslnivého nečekejte. Naopak zvenku se budete kochat. Vůz je stále zakulacený, ale má sportovnější, dynamičtější výraz než dříve. A je to právě "cétrojka", která jako první vyrazí na trh s novými zaoblenými šípy loga značky. Výraznější vzhled podtrhuje i přední mřížka přístupu vzduchu a světla bumerangového tvaru.

Čeho si každý na první pohled všimne, je atypické čelní sklo zvané Zenith. Na něj jsou u Citroënu zvláště pyšní – nazývají ho mistrovským technologickým dílem. Díky výjimečné délce 135 centimetrů zvětšuje zorné pole cestujících vpředu a směrem nahoru. A kolik světla najednou v autě máte! Zenith byl v každém případě dobrý nápad.

Pro zajištění komfortu se vrchních 25 centimetrů skla postupně zatmavuje po celé své šíři, což umožňuje plynulý přechod mezi ochranou před slunečními paprsky a průhledností. Pokud by slunce bylo přece jenom agresivní, velmi jednoduše sáhnete za sebe a přitáhnete pevnou clonu se dvěma stínítky. Zenithu se dá vytknout jediné – a to, že není v běžné výbavě, ale jen u komfortnějších modelů za vyšší ceny. Jinak je za příplatek: cena v korunách zatím není známa, ale ve Francii a Itálii, kde je vůz už na trhu, stojí sklo 400 eur (10 300 Kč).

Od voňavky po basák

Nový Citroen C3 má ještě pár drobností, o nichž je dobré se zmínit. Tak třeba voňavka. U volantu najdete takové malé, nenápadné kolečko, ze kterého se správným pootočením začnou linout vůně. Můžete si vybrat z deseti odérů, od květin po oceán. Náplň vydrží při běžném používání údajně dva až tři měsíce.

Zdařilý je hi-fi systém – kromě reprobeden ve dveřích má ještě středový reproduktor umístěný uprostřed palubní desky a subwoofer v zavazadlovém prostoru, což vytváří povedené akustické výkony. K dispozici je v autě klasický CD přehrávač s ovládáním na volantu, ale můžete si přes USB zapojit i přenosný přehrávač a poslouchat tak hudbu z telefonu či iPodu.

Citroën C3

Přikoupit se dá navigační systém MyWay, který při našem testování v Itálii moc dobře nefungoval. Neukazoval přesně, byl pomalý a pro řidiče, který se musí věnovat řízení, zbytečně složitý. Lepší je v tomto případě koupit si navigaci s přísavkou.

Bezpečný, ale bez stabilizace

Co se týče bezpečnosti vozu, nová C3 získala v nárazových testech Euro NCAP celkově čtyři hvězdičky z možných pěti. To neznamená, že by nebyl bezpečný: dobré výsledky měl při čelním nárazu, u ochrany dětí byl výsledek ucházející stejně jako u ochrany chodců. Pátou hvězdičku podle nové, zpřísněné metodiky ztratil kvůli tomu, že v základní verzi nenabízí ESP, tedy elektronický stabilizační systém, který pomáhá zvládat krizové situace.

Ceny novinky zatím Citroën neoznámil. Dá se však čekat, že i kvůli probíhající krizi nebudou moci být výrazně vyšší než u současné generace, realistická je startovní hranice kolem 250 tisíc korun.

Nový Citroën C3 v číslech
motory 1.1i 1.4i VTI95 VTI120 HDi70 HDi90
objem 1124 1360 1397 1598 1397 1560
max. výkon (kW) 44 54 70 88 50 66
max. kroutící moment (Nm) 95 118 135 160 160 215
převodovka 5st. 5st. 5st. 5st./4stup.aut. 5st. 5.st.
max. rychlost 155 163 184 190 163 180
zrychlení 0-100 km/h (s) 18,3 16,2 11,8 9,9 15,6 12,2
spotřeba 5,9 6,1 5,8 5,9 4,2 4,3
pohotovostní hmotnost 1010 1030 1075 1075 1065 1080
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 3 941 x 1 994 x 1 538 x 2 466
objem kufru (l) 300

Autoři:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.