Mám ke "kachnám" něžný vztah už od mládí. Slavný model Citroën 2CV se mi líbil od chvíle, kdy jsem viděla, jak v něm uhání matka představená ve filmu s Luis de Funesem Četník ze Saint-Tropez. A na tuhle malou houpavou "kachnu", která odvezla dva sedláky přes oranici, aniž se rozbila vejce v košíku za oknem, jsem si vzpomněla, když jsem před pěti lety vybírala nový vůz. Dodnes jsem s Citroënem C3 najezdila přes sto tisíc kilometrů, a proto jsem se těšila na první seznámení s novou generací "cé trojky". Automobilka pro ně vybrala okolí Říma, tady jsou první dojmy.
Odhlučnění na jedničku
Novou C3 jsme testovali na úzkých silničkách, stejně jako na rušné dálnici. Obstála dobře. Protože má v základu širší gumy, sedí dobře na silnici, na dálnici je při vyšší rychlosti stabilní a dobře odhlučněná, na rozdíl od staršího modelu, u kterého izolace zvuků rozhodně není silnou stránkou. C3 se snadno ovládá díky posilovači řízení, který je ve výbavě všech verzí. Ocenila jsem jak "useklý" volant, který zvětšuje místo pro nohy, tak hlavně příjemné dlouhé čelní sklo, které skvěle prosvětlí celé auto. Vůz je oproti předchozí generaci protáhlejší a tím i prostornější pro posádku – a také rozhodně pohodlnější. Větší, a tudíž lepší jsou i zpětná zrcátka.
Může se hoditŠarm francouzských automobilů Citroën C3 |
Brzdy jsou u nového modelu radikálnější. S naftovým motorem 1.6 HDi 90 se nebojte předjíždět, auto po sešlápnutí plynu díky turbu čiperně zareaguje a vystřelí dopředu. Ale ani stejně silný "benziňák" nejede špatně. V průměru si benzinová "šestnáctka" vezme šest litrů benzinu, což jsem si ověřila i v praxi; s automatickou převodovkou u verze VTi 120 byla hladovější a polkla v průměru i sedm. Naftové agregáty se naopak spokojí s necelými 4,5 litru v kombinovaném provozu.
Z kachny už nic nezbylo
U první C3 vycházeli designéři tak trochu ze zmíněného starého modelu 2CV zvaného "kachna", který svým jedinečným vzhledem zajistil značce velkou slávu. Vyráběl se od roku 1948 rovných dvaačtyřicet let. První model C3 je kulaté, malé a hezké auto se zajímavými designérskými prvky – samozřejmě kulatými – uvnitř. Ty už v novém modelu nejsou, nahradily je klasické tvary. V nové C3 geny staré kachny prakticky nenajdete: jediné, co zbylo, je pohodlí a kompaktní délka lehce pod čtyři metry. Interiér je celkem běžný, zatímco designové kousky z minula byly neotřelé a na první pohled zaujaly.
Vnitřek ovšem nezapře inspiraci luxusnějšími modely značky. Palubní deska je z měkčeného plastu, u výbavy Exclusive je navíc olemována slušivou hliníkovou lištou a interiér je doplněn chromovanými ozdobami. I sedačky, které byly ve staré trojce dost nepohodlné a při delší cestě z nich bolela záda, jsou nyní vytvarované a příjemnější. Mezi sedadly je navíc loketní opěrka se skrytými přihrádkami.
Spolujezdce určitě potěší zvětšený prostor pro nohy, který vznikl zvýšením a posunutím přihrádky více pod palubní desku. Díky tomu se může posunout dopředu o osm centimetrů oproti řidiči a stále si zachovává celkem pohodlnou pozici. Stejně tak i vzadu mají spolujezdci díky zvýšeným sedačkám o trochu více místa na nohy než dosud.
Je dobře, že Citroën se neveze na vlně neustálého zvětšování aut a délka zůstala pod hranicí čtyř metrů. Objem zavazadlového prostoru je 300 litrů, což je ve srovnání s konkurenty ve stejném segmentu jedna z nejlepších nabídek. Pro snazší převážení nákladu jsou v něm navíc umístěny háčky, na něž lze zavěsit vyjímatelnou síťku. Zadní sedačky lze navíc sklápět v poměru 2:1, čímž se kufr ještě výrazně zvětší.
Se Zenithem blíže k obloze
plán: prodat dva tisíce autCitroën C3 se prodává déle než sedm let a za tuto dobu si ho pořídily zhruba dva miliony řidičů po celém světě. I v České republice patří k oblíbeným vozům – současné generace C3 (která zůstane na trhu souběžně s novým modelem) se jen za letošních deset měsíců prodalo 1 228 kusů, což představuje 11. místo ve třídě malých aut. Nová "cé trojka" bude na českém trhu v prodeji zhruba od poloviny března 2010 a automobilka si od ní hodně slibuje. "Je to bezesporu nejdůležitější model naší značky, který v příštím roce uvedeme na trh. Rádi bychom v Česku prodali zhruba 1 500 až 2 000 vozů," říká Martina Bedrnová z českého zastoupení značky. |
Čeho si každý na první pohled všimne, je atypické čelní sklo zvané Zenith. Na něj jsou u Citroënu zvláště pyšní – nazývají ho mistrovským technologickým dílem. Díky výjimečné délce 135 centimetrů zvětšuje zorné pole cestujících vpředu a směrem nahoru. A kolik světla najednou v autě máte! Zenith byl v každém případě dobrý nápad.
Pro zajištění komfortu se vrchních 25 centimetrů skla postupně zatmavuje po celé své šíři, což umožňuje plynulý přechod mezi ochranou před slunečními paprsky a průhledností. Pokud by slunce bylo přece jenom agresivní, velmi jednoduše sáhnete za sebe a přitáhnete pevnou clonu se dvěma stínítky. Zenithu se dá vytknout jediné – a to, že není v běžné výbavě, ale jen u komfortnějších modelů za vyšší ceny. Jinak je za příplatek: cena v korunách zatím není známa, ale ve Francii a Itálii, kde je vůz už na trhu, stojí sklo 400 eur (10 300 Kč).
Od voňavky po basák
Nový Citroen C3 má ještě pár drobností, o nichž je dobré se zmínit. Tak třeba voňavka. U volantu najdete takové malé, nenápadné kolečko, ze kterého se správným pootočením začnou linout vůně. Můžete si vybrat z deseti odérů, od květin po oceán. Náplň vydrží při běžném používání údajně dva až tři měsíce.
Zdařilý je hi-fi systém – kromě reprobeden ve dveřích má ještě středový reproduktor umístěný uprostřed palubní desky a subwoofer v zavazadlovém prostoru, což vytváří povedené akustické výkony. K dispozici je v autě klasický CD přehrávač s ovládáním na volantu, ale můžete si přes USB zapojit i přenosný přehrávač a poslouchat tak hudbu z telefonu či iPodu.
Přikoupit se dá navigační systém MyWay, který při našem testování v Itálii moc dobře nefungoval. Neukazoval přesně, byl pomalý a pro řidiče, který se musí věnovat řízení, zbytečně složitý. Lepší je v tomto případě koupit si navigaci s přísavkou.
Bezpečný, ale bez stabilizace
Co se týče bezpečnosti vozu, nová C3 získala v nárazových testech Euro NCAP celkově čtyři hvězdičky z možných pěti. To neznamená, že by nebyl bezpečný: dobré výsledky měl při čelním nárazu, u ochrany dětí byl výsledek ucházející stejně jako u ochrany chodců. Pátou hvězdičku podle nové, zpřísněné metodiky ztratil kvůli tomu, že v základní verzi nenabízí ESP, tedy elektronický stabilizační systém, který pomáhá zvládat krizové situace.
Ceny novinky zatím Citroën neoznámil. Dá se však čekat, že i kvůli probíhající krizi nebudou moci být výrazně vyšší než u současné generace, realistická je startovní hranice kolem 250 tisíc korun.
Nový Citroën C3 v číslech | ||||||
motory | 1.1i | 1.4i | VTI95 | VTI120 | HDi70 | HDi90 |
objem | 1124 | 1360 | 1397 | 1598 | 1397 | 1560 |
max. výkon (kW) | 44 | 54 | 70 | 88 | 50 | 66 |
max. kroutící moment (Nm) | 95 | 118 | 135 | 160 | 160 | 215 |
převodovka | 5st. | 5st. | 5st. | 5st./4stup.aut. | 5st. | 5.st. |
max. rychlost | 155 | 163 | 184 | 190 | 163 | 180 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 18,3 | 16,2 | 11,8 | 9,9 | 15,6 | 12,2 |
spotřeba | 5,9 | 6,1 | 5,8 | 5,9 | 4,2 | 4,3 |
pohotovostní hmotnost | 1010 | 1030 | 1075 | 1075 | 1065 | 1080 |
délka x šířka x výška x rozvor (mm) | 3 941 x 1 994 x 1 538 x 2 466 | |||||
objem kufru (l) | 300 |