Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kaipan 14 exkluzivně: První test nového českého roadsteru

  12:00aktualizováno  12:00
Jako vůbec první novináři na světě jsme okusili zatím jediný existující Kaipan 14. Automobilka, která svou modelovou řadu skládá pouze z aut beze střechy, jej představila v polovině srpna. Zasvěcení se odehrálo nedaleko rodiště nefalšovaných českých sporťáků ve staré fabrice uprostřed jizerskohorských hvozdů.

Kaipan 14 - Vítr fičí, nasadíte letecké brýle - pro ten pocit stačí na čelo - budíky na přístrojovce jsou podružné, za dlouhou vibrující kapotou hledáte čistou stopu v zatáčkách, posloucháte švitoření notoricky známého motoru... | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Vítr fičí, nasadíte letecké brýle - pro ten pocit stačí na čelo - budíky na přístrojovce jsou podružné, za dlouhou vibrující kapotou hledáte čistou stopu v zatáčkách, posloucháte švitoření notoricky známého motoru...

Nechcete sbírat trestné bodíky, ale porvat se s každou zatáčkou by se Vám líbilo? Není nic snazšího a stačí k tomu šikovné ruce, trpělivost a jeden starý favorit (ten čtyřkolový).

Po 5 měsících čekání na stavebnici a týdnech, kdy se z vaší dílny budou ozývat kovové zvuky a jadrné nadávky, se konečně rozjede – auto, které jste si postavili vlastníma rukama, jedinečný originál, za kterým se ohlédne každý, a soused, leštící své nudně sériové žihadlo, bude jen skřípět zuby závistí.

Může se hodit

Nové i ojeté sportovní automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Ti, co nepochopili, namítnou, že za stejné peníze pořídí ojetý značkový kabriolet se spoustou elektrických hejblátek; ovšem tenhle argument mezi zasvěcenými neobstojí. Kaipan je horkým kandidátem na titul "Nejnepraktičtější auto světa“, ale možná právě proto si jej během prvního týdne objednalo už pět zákazníků.

Kaipan 14

250 tisíc

výpočtů a dva roky pečlivé práce bylo třeba ke stvoření funkčního prototypu, jehož křivky vznikly v hlavě mladého designéra Honzy Hrbka. Protože pan "továrník Kaipan" , který se v neautomobilovém životě jmenuje Michal Hradský, je pro každou "špatnost", od první skicy nebylo daleko k premiérovému nastartování hotového junior-roadsteru Made in Czech pojmenovaného Kaipan 14.

Každý vyrobený kaipan, ať už dospělé modely 47 (již se nevyrábí) a 57, či adolescentní nováček, dokazuje, že pro požitek za volantem není třeba popohánět mnohasethlavé spřežení a několikanásobně pokořovat předpisové rychlosti.

Stará škola na český způsob

První, čeho si na čtrnáctce všimnete, je hmotnější příď, do které se musel schovat napříč uložený agregát, pohánějící – na roadster netradičně - přední kola. Další novinkou jsou integrované světlomety a také přední blatníky, ladně protažené podél celého čumáku. Mají za úkol nejen přitáhnout svůdné pohledy, ale také ukrýt nepříliš fotogenickou přední nápravu z favorita.

Jinak bylo tradicím učiněno zadost – minimalistickou siluetu doplňují vpravdě klasické atributy pravého vycházkového sporťáku britského gentlemana – nízké čelní sklo, chromovaná zrcátka na nožkách, výrazné ochranné oblouky a oblý zadeček, sedící na zadní nápravě, posunuté až na samý konec auta. V dobré společnosti se považují za rozmařilost i panty – na voze nenajdete ani jediný. Dveře neexistují, víka od motoru i kufru se odnášejí v podpaží.

Nejkrásnější je kaipan zezadu – klasicky narostlá záď (designér se podle vlastních slov nechával inspirovat ženským tělem), ošperkovaná filigránskými kulatými světélky a rezervou, "povinně" umístěnou zvenčí. Zatímco Britové se mezi vřesovišti vyžívají v tradiční British Racing Green, český Honza dává přednost výrazné červeni.

Pan Kaipan slibuje choulostivým i plátěnou střechu, která v blízké budoucnosti ochrání aspoň před největšími kapkami deště a poryvy severáku. Skuteční puristé tuto položku ovšem v ceníku pohrdavě přeskočí.

Kaipan 14Kaipan 14

Asketismus gurmána
Interiér se dá s trochou nadsázky nazvat norou pro dva teenagery, volant a řadicí páku. O mnoho víc zde nenajdete; to platí třeba o stěračích a topení. Je-li Vám zima, vyjeďte na sluníčko, ventilace se zapíná šlápnutím na plynový pedál a následným pořádným rozvířením větru.

Úlitbou 21. století je přístrojová deska z favorita, která se ze své pozice před řadicí pákou ani příliš nepokouší poutat řidičovu pozornost. Spínací skříňka a čtyři tlačítka, seřazená do ryze účelové formace na středovém tunelu, stejně jako páčka pod volantem nezaměnitelně mladoboleslavského vzhledu, plní úlohy funkční, nikoliv estetické.

Veškeré pohodlí poskytují jednoduché skořepinové sedačky, odjinud se ho posádce nedostane. Žádná zbytečnost se nevměšuje do řidičova intimního kontaktu s vozovku. Zde se řídí, nikoliv hoví. Vše potřebné k jízdě si uložte přímo na tělo – pro cetky v kaipanu není místo; pokud hledáte odkládací prostory, spletli jste si patrně automobilku.

Ač se to zdá neuvěřitelné, má kaipan i kufr, do nějž se s trochou skromnosti vejdou náležitosti na víkendový výlet. Zatímco povinná výbava se kryje před slotou pod dlouhou kapotou, kolena čouhají z auta ven. Posádka je v kaipanu z trubek a laminátu trpěným hostem, nikoliv pánem, a podle toho je s ní zacházeno. Přesně takhle to učí v anglické škole.

Šest motorů v nabídce
Součástí stavby Kaipanu 14 je pátrání po dobře zajetém, patřičně zrezivělém, avšak mechanicky nesešlém favoritu, který postoupí své orgány k transplantaci do ocelové kostry a laminátové kůže dorostence ze Smržovky.

Vybírat lze z celé palety vyráběných favoritů od předlistopadových katalyzátoruprostých, oplývajících 47, 43, 42 a 40 kW, až po nejnovější s elektronicky řízeným vstřikováním paliva a výkony 40 a 50 kW. Útroby z novější felicie zatím pro oživení čtrnáctky využít nelze.

Klasickým klíčkem s nápisem FAB se pootočí ve spínací skříňce a zpod kapoty se rozlehne zvuk, který vrátí českého motoristu do první poloviny devadesátých let. Charakteristické zakašlání startéru, nesmělý baryton hliníkového čtyřválce a jemné chrčení rozvodového řetězu připomenou právě to jediné auto. Nechybí ani charakteristické klapnutí nesynchronizované zpátečky.

Kaipan 14


 
Formule Kaipan
Ovládání se zúžilo do jednoho volantu, dvou pák, tří pedálů a čtyř tlačítek. Na pedály šlapete před sebe a pevná poloha volantu připomíná formuli. Luxus posilovače byl dopřán pouze brzdám, pohyb ostatních pák a táhel je práce jen pro svaly. Řízení je třeba opravdu řídit a řazení řadit – obojí je v dlani pěkně cítit.

Od rejdu k rejdu není daleko, přesto se musí volantem hodně otáčet. Odměnou za trochu menší odezvu od předních kol je malá citlivost na zpětné rázy – volant nekope ani na pěkně strupaté vozovce.

Převodovka dostala namísto důvěrně známého favoritího "klacku" kratičkou řadicí páku; dráhy jsou teď o pořádný kus kratší, z rychlosti na rychlost jsou to tak tři centimetry.

Favorit zatáček
Jízda si vzala to dobré z chování favorita, mezi jehož nemnohé přednosti patřily znamenité jízdní vlastnosti. Podvozek tedy skvěle čte silnici, dává řidičovým smyslům dostatečně, avšak nepřehnaně vědět o chování každého kola. Největší jízdní neduh – favoritovskou houpavost – kaipan odložil spolu s orezlými plechy původní karoserie.

Místo auta se do zatáčky naklání řidič se spolujezdcem. V každém kaipanu, tedy i ve čtrnáctce, sedíte kousek nad zemí, odoláváte nemilosrdnému natřásání a chráníte si oči před odletujícími kamínky od kol ostatních aut, která mají zadní nárazník v úrovni vaší hlavy. A pozor, závory do fabriky se v kaipanu zásadně podjíždějí.

Jediné, co narušuje povídání s šumící luční travou, je serenáda obligátních mechanických pazvuků, důvěrně známých každému škodovkáři od embéčkářů po piloty felicií.V rychlostech nad 50 km/h vnímáte především obtékání vzduchu kolem vlastní hlavy a turbulence za ušními lalůčky.

659 kilogramů lehké auto dává řidiči kuráž nenechat si do své zábavy příliš mluvit od setrvačnosti. Dospělým kaipanům se roztáčejí zadní kola, mladík se musí spokojit s předním pohonem. Tento fakt, který odradí mnoho vyznavačů klasiky, ovšem po nedlouhém čase přestane vadit a již po několika kilometrech se lze kamarádit se šikanami jako v nejlepších předokolkách. Do oblouků není třeba ubírat plyn – patnáctipalcová kola zatočí prakticky v jakékoliv rychlosti. Limitem je pouze pud sebezáchovy, který se ovšem pilným tréninkem daří postupně umlčovat.

Lidovka pro fajnšmekry
Kaipan si za dobu své produkce už vydobyl místo v povědomí skalních fanoušků, kteří považují pohodlí za brzdu prožitku. Ne všichni, kterým je motokárová dráha těsná, mají peníze na Ultimu GTR nebo Donkervoorta.

Ti mohou navštívit pána z Kaipanů a vybrat si podle své kapsy buď dospělý model 57, nebo levnější typ 14, který daleko více slevil na prodejní ceně, než radosti z jízdy. Základní stavebnici "J“, bez kol a povrchové úpravy kovových součástí, si ve smržovské továrně na automobily cení na 134 tisíce korun.

Fajnovější stavebnice "K“ obsahuje kromě litých kol také chrom a lak na kovových dílech a vyjde na 219 tisíc. K vyjetí z garáže je třeba ještě připočítat 25 tisíc korun za závěrečnou technickou prohlídku technikem Kaipanu a cenu zrezivělého favorita s platnými doklady.

Chcete-li se ochudit o požitek ze stvoření automobilu, můžete si do Smržovky zajet pro již postaveného Kaipana 14 za 457 000 Kč.

Legálně vyjet s novým českým sporťákem se tedy dá již za méně než 200 tisíc korun (ovšem na původních ocelových kolech z AZNP). To Vám jinde nenabídnou, tedy pokud nejste trpělivým autobazarovým štamgastem se sklony k hazardování.

Kaipan 14 je připraven motorizovat hlavně český a slovenský autodorost, možná překročí i nedaleké polské hranice – tolik plány pana Kaipana. Vzhledem k tomu, že jen české luhy dosud brázdí čtvrt milionu favoritů, materiálu k přestavbám je zatím dost.

Kaipan 14


KAIPAN 14 v číslech

motor

Škoda Favorit

objem (ccm)

1289

max. výkon, dle typu (kW/otáčky)

40 / 5000 – 50 / 5500

max. točivý moment, dle typu (Nm/otáčky)

90 / 3000 – 100 / 3750

převodovka

Škoda Favorit, manuální, pětirychlostní

karoserie

laminát

rám

svařovaný z ocel. trubek

délka x šířka x výška (mm)

3815 x 1640 x 1220

poháněná náprava

přední

hmotnost pohotovostní (kg)

659

pneu

195/50 R15

max. doporučená rychlost
(km/h)

140

spotřeba při rozumné/sportovní jízdě
(l/100km)

6,8/8-12

Ze Škody favorit jsou použity tyto díly: nápravy, motor, převodovka, spojka, řazení a řadicí páka, brzdym včetně ruční brzdy, řízení, výfukové potrubí a tlumiče, elektroinstalace, houkačka, nádrž, pedály, palubní přístroje, chladič s ventilátorem a vyrovnávací nádobkou, bezpečnostní pásy, páčky a tlačítka palubní desky.

Mechanické skupiny projdou v případě potřeby repasí.





Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.