Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kalif: českou legendu znají v Kalifornii i na Novém Zélandu

aktualizováno 
Jedním z typů, který proslavil motocykly Jawa bez přehánění po celém světě, byl Californian. V sedmdesátých let se "kalify" proháněly od kalifornských pláží až po Nový Zéland.

Jawa 362 Oilmaster | foto: Motoinzerce

Pověst tohoto elegantního a také exportně velmi úspěšného modelu je živá i dnes, kdy se stává předmětem zájmu sběratelů. Jak tento stroj vznikl a v čem byl tak zajímavý?

Základem byly dobře známé dvoudobé motory s objemy 249 a 344 ccm a celá stavba vycházela ze základních modelů s označením 559 a 360.

Ovšem pro požadavky severoamerického trhu, pro který byl Kalif primárně konstruován, došlo k některým podstatným úpravám sportovního charakteru.

První průzkumná série Californie I vznikla v roce 1966, o rok později se již na základě nabytých zkušeností a zákaznických požadavků rodí Californian II.

Ten sklízí přes nastupující japonskou konkurenci velký úspěch díky kombinaci atraktivního vzhledu, vitality motoru a snadnosti obsluhy a údržby.

Zájem o něj je nejen ve Spojených státech, ale i v Západní Evropě, a tak další verze, Californian III, se již vyrábí v několika modifikacích, respektujících předpisy jednotlivých cílových zemí.

V závislosti na tom se lehce lišila technická data: Californian 250 (neboli typy 590/05/00-04) vážil bez paliva 128 kg, dosahoval výkonu 14-15 koní a maximální rychlosti 112-116 km/h, Californian 350 (typy 361/05/00-04) vážil 139 kg, s výkonem 18-20 koní a rychlostí 120 – 128 km/h.

Spotřeba se pak pohybovala mezi 2,5 a 3,5 litry/100 km. K zajímavostem patří i udávaná stoupavost na 1. rychlostní stupeň až 46 %!

Rok 1969 přinesl další verze třistapadesátky, Californian 362 Oilmaster a 363. Ty se pak s dalšími úpravami vyráběly do doby uvedení nového modelu 634 (1973).

Technické parametry se znovu posunuly o něco dál: výkon vzrostl na 23 koní při 5000 otáčkách, rychlost až na 135 km/h, spotřeba byla také vyšší – 4,5 l/100 km.

Verze 362 Oilmaster byla vybavena odděleným mazáním, které dovedlo podle aktuálních nároků měnit poměr oleje do paliva od 25:1 do 200:1.

To bylo na svou dobu revoluční řešení – bohužel se neuplatnilo na dalších modelech Jawy, ale až na posledních vývozních modelech typu 634 (které se u nás oficiálně neprodávaly).

Kalify se lišily od ostatních modelů Jawy řadou technických a designových změn, které většinou došly uplatnění také na ostatních modelech: štíhlé blatníky, soutěžní široká řídítka, sportovní hranatý tvar nádrže paliva, změněné sedlo a výfuky vedené vzhůru patří k těm nejzásadnějším.

Změnami prošla také elektrická soustava – kvůli homologacím byly některé kalify vybaveny např. lampami Bosch (s kterými vypadaly tak nějak lépe, a proto jsou tyto verze ceněny).

Standardním zbarvením byla kombinace černé s jasně červenou, někdy s modrou. Poslední verze kalifa jsou dodnes nejrychlejšími Jawami 350 – s výkonem 28 koní a maxilmální rychlostí 140 km/h.

V této verzi byl použit motor, původně vyvinutý pro Jawu Bizon, která se ale vyrobila jen v několika stovkách ks (řádově 2-3 tisíce, tzv. Unifikovaná sada) a zbylé motory putovaly do kalifa.

Kam se californian vyvážel? Jak již bylo napsáno, prvním cílem byl trh v USA (podle Kalifornie je ostatně pojmenován), dále Kanada, Austrálie, Nový Zéland, Spojené království, Itálie, Nizozemí, tehdější Západní Německo, Skandinávie, když vyjmenujeme ty nejvýznamnější státy.

Calif 350 se prodával i na tuzemském československém trhu (na rozdíl od 250, která zde oficiálně nebyla k mání). Ve výbavě ho měla policie několika států, včetně naší Veřejné Bezpečnosti, kde se na něm proháněli spíše ti zasloužilejší příslušníci… Jinak české policejní kalify se od těch běžných trošku lišily – kromě příslušné kamufláže měly např. 18palcová kola, výfuky vedené rovně a předek z "kejvačky“.

Sběratelský zájem o kalifa se začal projevovat v poslední době. Možná to trochu souvisí s jistou vlnou nostalgie – v některých rádiích občas slyšíme hity 70. let, na výstavě Design Blok je prezentována podoba typické československé sektorové domácnosti z té doby, mezi auty rapidně rostou ceny starých felicií nebo Tater 603 atd.

Jawa Kalif však určitě nepatří mezi nějaké normalizační ukolébavky pro deprimovaný lid a pro své kvality měla úspěch daleko za našimi hranicemi.

Jak je to s dnešními cenami? Ještě v devadesátých letech se v zachovalém stavu dala pořídit za deset tisíc korun, dnes se ceny pohybují mezi 40-100 tisíci.

O něco levnější, ale trochu pracnější je možnost koupě ve státech, kam byla exportována. Na americkém eBayi jsou k mání v relaci 1000 USD, nedávno byl zakoupen českým kupcem zachovalý exemplář kalifa z Holandska za 700 eur.

Jawa Californian

Závěrem ještě požádám všechny pamětníky, sběratele a další fajnšmekry o shovívavost, neboť není v možnostech tohoto článku popsat všechny verze, fakta, nuance a detaily…

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.