Kalif: českou legendu znají v Kalifornii i na Novém Zélandu

Jedním z typů, který proslavil motocykly Jawa bez přehánění po celém světě, byl Californian. V sedmdesátých let se "kalify" proháněly od kalifornských pláží až po Nový Zéland.
Jawa 362 Oilmaster

Jawa 362 Oilmaster | foto: Motoinzerce

Pověst tohoto elegantního a také exportně velmi úspěšného modelu je živá i dnes, kdy se stává předmětem zájmu sběratelů. Jak tento stroj vznikl a v čem byl tak zajímavý?

Základem byly dobře známé dvoudobé motory s objemy 249 a 344 ccm a celá stavba vycházela ze základních modelů s označením 559 a 360.

Ovšem pro požadavky severoamerického trhu, pro který byl Kalif primárně konstruován, došlo k některým podstatným úpravám sportovního charakteru.

První průzkumná série Californie I vznikla v roce 1966, o rok později se již na základě nabytých zkušeností a zákaznických požadavků rodí Californian II.

Ten sklízí přes nastupující japonskou konkurenci velký úspěch díky kombinaci atraktivního vzhledu, vitality motoru a snadnosti obsluhy a údržby.

Zájem o něj je nejen ve Spojených státech, ale i v Západní Evropě, a tak další verze, Californian III, se již vyrábí v několika modifikacích, respektujících předpisy jednotlivých cílových zemí.

V závislosti na tom se lehce lišila technická data: Californian 250 (neboli typy 590/05/00-04) vážil bez paliva 128 kg, dosahoval výkonu 14-15 koní a maximální rychlosti 112-116 km/h, Californian 350 (typy 361/05/00-04) vážil 139 kg, s výkonem 18-20 koní a rychlostí 120 – 128 km/h.

Spotřeba se pak pohybovala mezi 2,5 a 3,5 litry/100 km. K zajímavostem patří i udávaná stoupavost na 1. rychlostní stupeň až 46 %!

Rok 1969 přinesl další verze třistapadesátky, Californian 362 Oilmaster a 363. Ty se pak s dalšími úpravami vyráběly do doby uvedení nového modelu 634 (1973).

Technické parametry se znovu posunuly o něco dál: výkon vzrostl na 23 koní při 5000 otáčkách, rychlost až na 135 km/h, spotřeba byla také vyšší – 4,5 l/100 km.

Verze 362 Oilmaster byla vybavena odděleným mazáním, které dovedlo podle aktuálních nároků měnit poměr oleje do paliva od 25:1 do 200:1.

To bylo na svou dobu revoluční řešení – bohužel se neuplatnilo na dalších modelech Jawy, ale až na posledních vývozních modelech typu 634 (které se u nás oficiálně neprodávaly).

Kalify se lišily od ostatních modelů Jawy řadou technických a designových změn, které většinou došly uplatnění také na ostatních modelech: štíhlé blatníky, soutěžní široká řídítka, sportovní hranatý tvar nádrže paliva, změněné sedlo a výfuky vedené vzhůru patří k těm nejzásadnějším.

Změnami prošla také elektrická soustava – kvůli homologacím byly některé kalify vybaveny např. lampami Bosch (s kterými vypadaly tak nějak lépe, a proto jsou tyto verze ceněny).

Standardním zbarvením byla kombinace černé s jasně červenou, někdy s modrou. Poslední verze kalifa jsou dodnes nejrychlejšími Jawami 350 – s výkonem 28 koní a maxilmální rychlostí 140 km/h.

V této verzi byl použit motor, původně vyvinutý pro Jawu Bizon, která se ale vyrobila jen v několika stovkách ks (řádově 2-3 tisíce, tzv. Unifikovaná sada) a zbylé motory putovaly do kalifa.

Kam se californian vyvážel? Jak již bylo napsáno, prvním cílem byl trh v USA (podle Kalifornie je ostatně pojmenován), dále Kanada, Austrálie, Nový Zéland, Spojené království, Itálie, Nizozemí, tehdější Západní Německo, Skandinávie, když vyjmenujeme ty nejvýznamnější státy.

Calif 350 se prodával i na tuzemském československém trhu (na rozdíl od 250, která zde oficiálně nebyla k mání). Ve výbavě ho měla policie několika států, včetně naší Veřejné Bezpečnosti, kde se na něm proháněli spíše ti zasloužilejší příslušníci… Jinak české policejní kalify se od těch běžných trošku lišily – kromě příslušné kamufláže měly např. 18palcová kola, výfuky vedené rovně a předek z "kejvačky“.

Sběratelský zájem o kalifa se začal projevovat v poslední době. Možná to trochu souvisí s jistou vlnou nostalgie – v některých rádiích občas slyšíme hity 70. let, na výstavě Design Blok je prezentována podoba typické československé sektorové domácnosti z té doby, mezi auty rapidně rostou ceny starých felicií nebo Tater 603 atd.

Jawa Kalif však určitě nepatří mezi nějaké normalizační ukolébavky pro deprimovaný lid a pro své kvality měla úspěch daleko za našimi hranicemi.

Jak je to s dnešními cenami? Ještě v devadesátých letech se v zachovalém stavu dala pořídit za deset tisíc korun, dnes se ceny pohybují mezi 40-100 tisíci.

O něco levnější, ale trochu pracnější je možnost koupě ve státech, kam byla exportována. Na americkém eBayi jsou k mání v relaci 1000 USD, nedávno byl zakoupen českým kupcem zachovalý exemplář kalifa z Holandska za 700 eur.

Jawa Californian

Závěrem ještě požádám všechny pamětníky, sběratele a další fajnšmekry o shovívavost, neboť není v možnostech tohoto článku popsat všechny verze, fakta, nuance a detaily…

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...