Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kalifornie černou barvu nezakáže, auta ale musí zchladnout

aktualizováno 
Černá auta nakonec mohou v Kalifornii jezdit dál, odrážet sluneční paprsky budou hlavně speciální okna. Tamní úřad pro ochranu ovzduší se tak snaží bojovat s vysokou spotřebou energií. Tmavé auto se víc zahřívá a o to víc se musí snažit klimatizace. Tím roste i spotřeba.

Prosluněný interiér BMW 5 GT - ilustrační foto | foto: BMW

Kalifornský úřad pro ochranu ovzduší nejprve před časem odložil zavedení směrnice o autech chladné barvy, aby ji pak v upraveném měřítku uvedl v život.

Tvůrci předpisu chtěli, aby se interiéry automobilů tolik nezahřívaly a jejich chlazení klimatizací nebylo tak energeticky náročné. Lak automobilu a jeho skla měly podle původního návrhu splňovat přísné podmínky z hlediska propustnosti a odrazivosti světla.

Technologie takzvaných chladných barev by ovšem byla v provedení pro osobní automobily v současnosti příliš náročná. Proto se California Air Resources Board, jak se tamní úřad pro ochranu ovzduší nazývá, rozhodl z nové směrnice nároky na barvy zcela vyškrtnout.

V původním provedení například hrozilo, že by se v Kalifornii nemohla prodávat černá auta. Dnešní technologií reflexních barev totiž není možné černou, která by splňovala navrhované podmínky, vůbec vyrobit. Čtěte - Kalifornie chce na autech chladné barvy, možná zmizí černá

Úřad také uznal, že nové povrchové nátěry vozů, které odrážejí teplo, by mohly více zatížit životní prostředí při výrobě. Barvy by nemusely splňovat současné standardy trvanlivosti a problémy by také mohly nastat při opravách po haváriích.

Odrážet sluneční energii budou skla

O celkové snížení teploty interiéru - a tudíž menší nutnosti využívat klimatizaci - se tak budou muset postarat samotná skla automobilů. Ta by prý oproti těm současným měla propouštět o třetinu méně tepelných paprsků. To by mělo ochladit interiér průměrného vozu téměř o 8 °C a interiér SUV nebo pick-upu asi o 6,5 °C. Takové opatření má díky nižším nárokům na chlazení interiéru klimatizací v roce 2020 uspořit 700 000 tun CO2. To je, jako by ze silnic zmizelo 140 000 automobilů.

Dvě fáze zavádění

Kalifornie bude nové opatření AB32 zavádět ve dvou krocích. V roce 2012 budou muset skla nových automobilů odrážet minimálně 45 % tepelného spektra, přičemž čelní sklo musí odrážet rovných 50 %. V roce 2016 pak budou muset skla nových automobilů prodávaných v Kalifornii odrážet dokonce 60 % tepelného spektra nebo budou muset výrobci zavést jiná odpovídající opatření, která přinesou srovnatelné ochlazení interiéru.

Oproti původnímu návrhu, kde se o část úspor měly postarat i laky automobilů, tak vzrostly především nároky na čelní skla automobilů. Nová skla tak budou dražší, než se počítalo. Úřady odhadují, že zasklení splňující daná opatření bude na jeden automobil o 70, respektive 250 dolarů dražší. Úspory na palivu přitom budou 16 a 20 dolarů ročně. Náklady na výrobu přitom budou během let klesat, tak jak se výrobcům zaplatí nová technologie.



Témata: BMW, klimatizace


Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.