Prosluněný interiér BMW 5 GT - ilustrační foto

Prosluněný interiér BMW 5 GT - ilustrační foto | foto: BMW

Kalifornie černou barvu nezakáže, auta ale musí zchladnout

  • 16
Černá auta nakonec mohou v Kalifornii jezdit dál, odrážet sluneční paprsky budou hlavně speciální okna. Tamní úřad pro ochranu ovzduší se tak snaží bojovat s vysokou spotřebou energií. Tmavé auto se víc zahřívá a o to víc se musí snažit klimatizace. Tím roste i spotřeba.

Kalifornský úřad pro ochranu ovzduší nejprve před časem odložil zavedení směrnice o autech chladné barvy, aby ji pak v upraveném měřítku uvedl v život.

Tvůrci předpisu chtěli, aby se interiéry automobilů tolik nezahřívaly a jejich chlazení klimatizací nebylo tak energeticky náročné. Lak automobilu a jeho skla měly podle původního návrhu splňovat přísné podmínky z hlediska propustnosti a odrazivosti světla.

Technologie takzvaných chladných barev by ovšem byla v provedení pro osobní automobily v současnosti příliš náročná. Proto se California Air Resources Board, jak se tamní úřad pro ochranu ovzduší nazývá, rozhodl z nové směrnice nároky na barvy zcela vyškrtnout.

V původním provedení například hrozilo, že by se v Kalifornii nemohla prodávat černá auta. Dnešní technologií reflexních barev totiž není možné černou, která by splňovala navrhované podmínky, vůbec vyrobit. Čtěte - Kalifornie chce na autech chladné barvy, možná zmizí černá

Úřad také uznal, že nové povrchové nátěry vozů, které odrážejí teplo, by mohly více zatížit životní prostředí při výrobě. Barvy by nemusely splňovat současné standardy trvanlivosti a problémy by také mohly nastat při opravách po haváriích.

Odrážet sluneční energii budou skla

O celkové snížení teploty interiéru - a tudíž menší nutnosti využívat klimatizaci - se tak budou muset postarat samotná skla automobilů. Ta by prý oproti těm současným měla propouštět o třetinu méně tepelných paprsků. To by mělo ochladit interiér průměrného vozu téměř o 8 °C a interiér SUV nebo pick-upu asi o 6,5 °C. Takové opatření má díky nižším nárokům na chlazení interiéru klimatizací v roce 2020 uspořit 700 000 tun CO2. To je, jako by ze silnic zmizelo 140 000 automobilů.

Dvě fáze zavádění

Kalifornie bude nové opatření AB32 zavádět ve dvou krocích. V roce 2012 budou muset skla nových automobilů odrážet minimálně 45 % tepelného spektra, přičemž čelní sklo musí odrážet rovných 50 %. V roce 2016 pak budou muset skla nových automobilů prodávaných v Kalifornii odrážet dokonce 60 % tepelného spektra nebo budou muset výrobci zavést jiná odpovídající opatření, která přinesou srovnatelné ochlazení interiéru.

Oproti původnímu návrhu, kde se o část úspor měly postarat i laky automobilů, tak vzrostly především nároky na čelní skla automobilů. Nová skla tak budou dražší, než se počítalo. Úřady odhadují, že zasklení splňující daná opatření bude na jeden automobil o 70, respektive 250 dolarů dražší. Úspory na palivu přitom budou 16 a 20 dolarů ročně. Náklady na výrobu přitom budou během let klesat, tak jak se výrobcům zaplatí nová technologie.


Témata: BMW, klimatizace