Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Audi

Kalifornie chce na autech chladné barvy, možná zmizí černá

  • 56
Kalifornský úřad pro ochranu ovzduší chce snížit spotřebu automobilů tím, že minimalizuje nutnost použití klimatizace. Přišel tedy s návrhem, aby auta měla speciální reflexní nátěry a skla. Na kahánku mají černá auta.

Kalifornie vždy patřila ke státům s nejpřísnějšími emisními limity pro automobily. A zdá se, že tento příběh bude pokračovat dál. Tentokrát si kalifornský úřad Air resources board (ARB) hodlá došlápnout na přebytečnou potřebu používání klimatizace. Když je zapnutá, pochopitelně to zvyšuje spotřebu a tím i vzrůstá objem produkovaných emisí. ARB chce nutnost používat klimatizaci snížit na minimum.

Vypněte klimatizaci

Pomoci k tomu měl předpis, podle kterého by musel lak automobilu a jeho skla splňovat přísné podmínky z hlediska propustnosti a odrazivosti světla. Cílem je, aby se interiéry automobilů tolik nezahřívaly a jejich chlazení klimatizací tak nebylo tolik energeticky náročné.

Kalifornie chtěla tato pravidla zavést pro všechny nové vozy prodávané od modelového ročníku 2012. Prozatím to ale vypadá, že je předpis odložen na neurčito z několika důvodů. Mezi nimi jsou samozřejmě lobby automobilek, ale také nový návrh emisních limitů připravovaný administrativou prezidenta Baracka Obamy.

Samozřejmě ale existuje jistá pravděpodobnost, že Kalifornie svůj nápad nakonec zrealizuje. Pokud by k tomu došlo, musel by lak automobilu odrážet minimálně 20 % celkového množství sluneční energie, které na něj dopadá.

Čelní skla automobilů by měla odrážet minimálně 30 % celkového spektra slunečních paprsků, přitom si musí ponechat 70 % propustnost pro viditelné spektrum. Boční a zadní okna automobilů by pak neměla propustit více než 55 % sluneční energie a přitom si stále musí ponechat 70% propustnost pro viditelné světlo. Střešní okna nesmí propustit více než 20 % sluneční energie.

Tato opatření by měla zchladit interiér stojícího automobilu o několik stupňů Celsia.

California Air resources board předpokládá, že splnění těchto podmínek by zvedlo náklady na výrobu jednoho automobilu o 39–128 dolarů. Většinu nákladů by tvořilo zavedení nových speciálních barev. Mělo by jít o reflexní barvy se speciálními pigmenty, které se například dnes používají ve stavebnictví.

Černá auta mají na kahánku

I tak ale hrozí, že by některé barvy mohly z nabídky automobilek vymizet. Čistá černá nemá podle všeho ani se speciálními pigmenty šanci podmínky splnit a některé tmavé barvy mohou mít se splněním podmínek také problémy. I to je jeden z důvodů, proč bylo zavedení předpisu prozatím odloženo. Úřad prý totiž nechce v žádném případě omezit zákazníkovu možnost volby barvy automobilu.

Ostatně, to, že by s některými barvami mohl být problém, naznačuje i komentář společnosti DuPont, jednoho z největších světových výrobců automobilových laků. "Jsme rádi, že bylo toto nařízení odloženo. Můžeme tak lépe pravidla prostudovat a porozumět jejich požadavkům," uvádí zástupci společnosti.

DuPont je také dodavatelem materiálů pro výrobu automobilových skel. V případě skel ale společnost se splněním podmínek nevidí žádné zásadní problémy, dnešní moderní laminovaná skla prý navrhovaná pravidla snadno splní.