Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

aktualizováno 
„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to jsou obyčejné okresky, často dost rozbité, na kterých uzavřou provoz a hejno závodníků se po nich řítí hodně přes dvě stě kilometrů v hodině.

Kamil Holán právě vyráží na britský ostrov Man, kde se jezdí nejslavnější z takových závodů, legendární Tourist Trophy. Závodníci při něm pádí po zašmodrchaných pentličkách úzkých silnic, na centimetry prolétávají mezi domy vesnic a publikum šílí.

V hlavním závodě tak objede Kamil Holán v tomhle kalupu Man šestkrát, dohromady je to 360 kilometrů, a to si pak dá ještě dalších 240 v další kategorii, protože závodí ve dvou třídách, na to si vozí po závodech v letošní sezoně dvě motorky. Celkem brousí silnice Manu dva týdny - týden tréninků, týden závodění. „Strašně mě to baví,“ opakuje a nakažlivě se při tom směje. „Na motorce jsou všechny pocity mnohem intenzivnější, jezdec všechno vnímá mnohem víc.“

Kamil Holán

Kamila Holáně jsme posadili na dvoukolový supersport BMW S1000RR. „Je vlastně docela obyčejná, ale hrozně moc rychlá,“ komentuje. Jeho závodní stroj má stejný motor, ovšem s továrním závodním nastavením řídicí jednotky, vyměnil také elektronicky stavitelné tlumiče za speciální a namontoval také jiný výfuk.

Raketa na dvou kolech

Kamila Holáně jsme posadili na dvoukolový supersport BMW S1000RR. Tu raketu na dvou kolech, která má v základní specifikaci skoro 200 koní a jezdí tři sta, zná jako svoje boty - samozřejmě motorkářské. Na stejné mašině, ovšem patřičně upravené taky závodí.

Kamilův závodní stroj má stejný motor, ovšem s továrním závodním nastavením řídicí jednotky, vyměnil elektronicky stavitelné tlumiče za speciální a namontoval také jiný výfuk.

BMW S1000RR

BMW S1000RR v číslech

  • zdvihový objem: 999 cm³
  • největší výkon: 199 k
  • cena: 468 100 Kč

Kancelář v dodávce

Pracoval jako grafik v novinách, dnes dělá v reklamní agentuře, ve které se specializuje na digitální média. Pracuje i na cestách na tréninky a závody.

„Vyhovuje mi, že on-line věci můžu dělat vzdáleně. Naposledy jsem po tréninku v Maďarsku seděl po cestě v dodávce s notebookem na klíně a připravoval prezentace, které jsem posílal do kanceláře. Je to bláznivé, ale jinak to nejde,“ líčí.

K závodění to zamlada neměl daleko: „Táta je obrovský blázen do motorek, podporuje mě, jezdí se mnou na všechny závody. Začínali jsme závodit s bratrem, ten toho pak nechal, dnes zase závodí v autech do vrchu. A strejda byl traťový komisař na brněnském okruhu,“ vypočítává.

„Úplně závodnická rodina ale nejsme, ty jsem začal vlastně objevovat sám.“ Doma má tři malé holky. „Moc na motorky nejsou, ani je do toho netlačím,“ přiznává. „Možná až budou větší.“

Kamil původně začínal závodit v Česku na klasických okruzích, pak ale propadl závodění na přírodních tratích: „Je to živelné, živočišné, drsnější a nebezpečnější.“ A vrchol toho je právě Tourist Trophy na Manu. „Je to nej na světě, scházejí se tam nejlepší týmy, nejlepší jezdci,“ vysvětluje.

K tomu jezdí dvě třídy v dvanáctidílném seriálu závodů International Road Racing Championship (IRRC), což je nejvyšší evropskou soutěží na přírodních tratích. „Letos jsem asi jediný, kdo jede ve dvou kategoriích,“ říká. K ruce při tom potřebuje tři mechaniky, kteří mu chystají stroje.

CityLife

Metropolitní magazín MF DNES

Čtení o Kamilu Holánovi vyšlo v aktuálním čísle měsíčníku CityLife, který je pražskou lifestylovou přílohou MF DNES.

V červnovém čísle najdete rozhovor s šéfdesignérkou české oděvní značky Janou Kuťkovou, přečtete si o Hanspaulce a potkáte pouliční umělce nebo architekta zahrad Ferdinanda Refflera.

CityLife čtěte on-line zde

Šílené sny

Kamil je vysoký chlap, jezdí tedy hlavně na velkých litrových strojích. Chytly ho ale také menší šestistovky. „Poprvé jsem zkusil jet oba závody na slavném tradičním přírodním okruhu v Hořicích, což jsou dnes nejlepší motocyklové závody, které jsou v Česku k vidění,“ popisuje.

Na jednom z vůbec nejslavnějších českých přírodních okruhů mu to šlo a od té doby jezdi obě kategorie. „Když jedu na velké závody, tak se prostě víc svezu,“ zubí se.

BMW S1000RR
BMW S1000RR

Tourist Trophy

Ostrov Man ležící v Irském moři je proslaven nejtěžší přírodní tratí na světě pro silniční motocykly. Na 60 km dlouhém extrémně nebezpečném, fascinujícím horském okruhu se závodí téměř nepřetržitě již více než sto let. Man je Mekka závodníků na přírodních okruzích. Když tam Kamil Holán v srpnu 2012 dorazil poprvé, vyhrál v závodě Manx Grand Prix (stroje s motory do 600 ccm) třídu vypsanou pro jezdce, kteří na této trati závodili poprvé. Stal se tak prvním Čechem, který dokázal na Manu vyhrát. Jízda českého amatéra se stala obrovskou senzací pro místní znalce i celý motocyklový svět.

Na stejné trati se jezdí také závod Tourist Trophy, na jehož startu se scházejí ti nejlepší jezdci z celého světa na strojích o objemu 1000 cm³. Kamil se tam stal v roce 2016 nejrychlejším českým závodníkem v historii Tourist Trophy, když objel šedesátikilometrové kolo za 18 minut, to znamená průměrnou rychlost přes 200 km/h.

Jaký má sen? „Velká cena v čínském Macau, kde se závodí v ulicích mezi domy. Je to něco jako Formule 1 v Monaku,“ připodobňuje Holán. A další drsňáckou šíleností je čtyřiadvacetihodinovka v LeMans.

Na slavném okruhu se kromě závodu aut jezdí také maratonský závod motorek. Na stroji se střídají tři jezdci a za den a noc nakrouží přes tři tisíce kilometrů. „Znám pár závodníků, kteří to jezdí, zkusím se s nimi domluvit, třeba to na příští rok klapne. Je to extrémní závod se vším všudy, v noci tam je pěkná zima,“ líčí.

Do Prahy je nejlepší tramvaj

Na běžné ježdění má stylový café-racer. Koupil ho v aukci po internetu na inzerát v Anglii, doletěl si pro něj a po vlastní ose si ho dovezl domů. „Bylo to v dubnu, takže jsem na cestě potkal sníh,“ chechtá se. „Najedu s ním ročně 500 až tři tisíce kilometrů, nemám na to moc čas, je to motorka na výlety, na ježdění do práce moc ne,“ vysvětluje. Ale k tomu najezdí v závodním tempu ročně dalších osm tisíc kilometrů, z toho tři tisíce na Manu.

Důležitý je pro všechny trénink. „Na přírodních tratích se ale trénovat nedá. Tam mají všichni stejné podmínky, výhodu má samozřejmě ten, kdo jede po několikáté, protože trať zná víc a víc. „Jinak trénujeme na klasických okruzích a to stojí hodně peněz a času. Bez toho se ale neobejdeme,“ vysvětluje a popisuje rozdíly mezi disciplínami.

„Ježdění na okruhu dává možnost nekonečného trénování, do detailu se vše ladí a jezdec precizuje ideální jízdní stopu, prochází si trať, sleduje telemetrii. Na přírodních tratích máme dvě šance v trénincích vše nastudovat a pak už se jede naostro. Je třeba cit, jede se na oči. Na přírodním okruhu je všechno mnohem intenzivnější. Na klasickém okruhu je velmi důležitá motorka, na přírodní trati se dá zajet dobrý výsledek i s horší technikou,“ vysvětluje.

Kamil Holán
Kamil Holán

Co Kamilovi závodění dalo pro jízdu v běžném provozu? „Na silnici nedivočím, protože se vyřádím při závodění. Závodění mě taky naučilo mnohem lépe řešit krizové situace. S větším klidem, nezmatkuju, mám rychlejší reakce.“

Fotogalerie

Po Praze Kamil jezdí hromadnou dopravou. „V autě bych zešílel. Na silnici mě moc nebaví jezdit a autem už vůbec ne. Je to kvůli provozu a ostatním řidičům,“ říká.

„Každý si dnes může koupit auto, ale ne každý ho umí řídit, i když si to myslí. O motorkách to platí míň, protože mašina rychle odhalí chyby. Dobré auto je umí skrýt. Motorka ale neodpouští,“ a dívá se na svoji helmu pěkně odřenou z jednoho z mnoha pádů.

„Poprvé jsem spadl, když jsem měl čerstvé papíry na motorku v sedmnácti letech. Na tátově velké motorce jsem podcenil rychlost a školáckou chybou se vytrestal. Naštěstí se mi nic nestalo. Když jsem pak po pár letech vyrazil na okruh, zjistil jsem, že neumím jezdit. To doporučuju každému, ať si to na okruhu zkusí, teprve tam pozná limity motorky i sebe,“ radí.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.