Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: První veteránský časopis světa se zázračně našel

aktualizováno 
Kamil Lhoták, jeden ze slavných českých malířů dvacátého století, byl samorost. Miloval dopravní prostředky, svérázný svět městských periferií, letišť, ale i prvních autovrakovišť. Malovat se naučil sám. Jeho fascinaci světem aut a motocyklů zachycuje kniha Za ohradou snů - motorové opojení Kamila Lhotáka.

Jedna z ilustrací z knihy Jana Králíka: Za ohradou snů - motorové opojení Kamila Lhotáka | foto: Kamil Lhoták

Kniha je také příběhem zázračných nálezů. Autorem knihy je uznávaný český automobilový historik Jan Králík. Ten se se s Lhotákem scházel od 70. let a zaznamenával jeho vzpomínky, ale rukopis budoucí knihy na třicet let ztratil při stěhování. Našel ho až před pár lety.

Milovník aut, motocyklů, bicyklů

Kamilu Lhotákovi bylo pět let, když poprvé spatřil u nádraží v Lánech automobil. Psal se rok 1917 a o jeho osudu bylo rozhodnuto. Budoucí slavný malíř se do strojů na dvou a čtyřech kolech tak zamiloval, že své vášni zůstal věrný po celý život. Automobilům, motocyklům a bicyklům věnoval stovky obrazů a technicky precizních ilustrací, sám však byl také zdatným jezdcem a zapáleným sběratelem, vlastníkem řady legendárních značek.

Fotogalerie

Slavného českého malíře představuje Králík i jako člověka, který už ve 14 letech na gymnáziu kreslil vlastní motoristický časopis. Právě závěrečné stránky s rukou psanými a vlastními silami ilustrovanými stránkami klučičího autočasopisu jsou perlou knihy. „Vždyť my vydávali snad první veteránský časopis na světě! Jmenoval se Auto-moto zpravodaj a vycházel v jediném výtisku,“ popisoval Lhoták.

Časopis se měl za dávno ztracený, jen náhodou se našel a právě v čerstvě vydané knize má veřejnou premiéru.

Krátce před odevzdáním finálního rukopisu Králíkovy knihy se svazek Auto-moto zpravodajů zázračně objevil v aukci, kde ho nikdo nekoupil. V posledních číslech je odhaleno i tajemství nuselské ohrady, která se stala Lhotákovou celoživotní inspirací. Sám autor si v něm už bohužel nezalistuje, zemřel 22. října 1990.

Knihu kromě vzpomínek doplňují raritní fotografie a dobové reklamy.

Slavný samouk

„Fascinující je, jak Lhoták už v raném věku dokázal ve svých kresbách naprosto přesně vystihnout podobu motocyklů a automobilů a jejich detaily. Jeho slavná plátna, překypující nostalgickou a snovou atmosférou, tak měla pevný základ v bravurním zvládnutí výtvarných postupů a fenomenální znalosti techniky,“ dodává šéfredaktor Nakladatelství Paseka Jakub Sedláček.

Kamil Lhoták

Kamil Lhoták studoval práva na Karlově univerzitě a jako malíř byl samouk. Inspirací mu byly staré obrázkové časopisy, atlasy či reklamní prospekty, ovlivnila ho i tvorba malíře Henriho Rousseaua. Malíř, grafik a člen Skupiny 42 se v roce 1954 seznámil se spisovatelem Adolfem Branaldem a nakreslil ilustrace pro jeho román Dědeček automobil; podílel se též na filmové adaptaci tohoto díla. Ve stejné době vydal vlastní bohatě ilustrovanou knihu Kolo – motocykl – automobil. Další články o Kamilu Lhotákovi na iDNES.cz čtěte zde





Nejčtenější

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Falešné Ferrari
VIDEO: Španělé odhalili dílnu na falešná ferrari

Španělská policie odhalila dílnu, která vyráběla padělky italských supersportů. Na pohled vcelku povedené kopie karoserií ferrari a lamborghini měly v útrobách...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior
Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.