Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: První veteránský časopis světa se zázračně našel

aktualizováno 
Kamil Lhoták, jeden ze slavných českých malířů dvacátého století, byl samorost. Miloval dopravní prostředky, svérázný svět městských periferií, letišť, ale i prvních autovrakovišť. Malovat se naučil sám. Jeho fascinaci světem aut a motocyklů zachycuje kniha Za ohradou snů - motorové opojení Kamila Lhotáka.

Jedna z ilustrací z knihy Jana Králíka: Za ohradou snů - motorové opojení Kamila Lhotáka | foto: Kamil Lhoták

Kniha je také příběhem zázračných nálezů. Autorem knihy je uznávaný český automobilový historik Jan Králík. Ten se se s Lhotákem scházel od 70. let a zaznamenával jeho vzpomínky, ale rukopis budoucí knihy na třicet let ztratil při stěhování. Našel ho až před pár lety.

Milovník aut, motocyklů, bicyklů

Kamilu Lhotákovi bylo pět let, když poprvé spatřil u nádraží v Lánech automobil. Psal se rok 1917 a o jeho osudu bylo rozhodnuto. Budoucí slavný malíř se do strojů na dvou a čtyřech kolech tak zamiloval, že své vášni zůstal věrný po celý život. Automobilům, motocyklům a bicyklům věnoval stovky obrazů a technicky precizních ilustrací, sám však byl také zdatným jezdcem a zapáleným sběratelem, vlastníkem řady legendárních značek.

Fotogalerie

Slavného českého malíře představuje Králík i jako člověka, který už ve 14 letech na gymnáziu kreslil vlastní motoristický časopis. Právě závěrečné stránky s rukou psanými a vlastními silami ilustrovanými stránkami klučičího autočasopisu jsou perlou knihy. „Vždyť my vydávali snad první veteránský časopis na světě! Jmenoval se Auto-moto zpravodaj a vycházel v jediném výtisku,“ popisoval Lhoták.

Časopis se měl za dávno ztracený, jen náhodou se našel a právě v čerstvě vydané knize má veřejnou premiéru.

Krátce před odevzdáním finálního rukopisu Králíkovy knihy se svazek Auto-moto zpravodajů zázračně objevil v aukci, kde ho nikdo nekoupil. V posledních číslech je odhaleno i tajemství nuselské ohrady, která se stala Lhotákovou celoživotní inspirací. Sám autor si v něm už bohužel nezalistuje, zemřel 22. října 1990.

Knihu kromě vzpomínek doplňují raritní fotografie a dobové reklamy.

Slavný samouk

„Fascinující je, jak Lhoták už v raném věku dokázal ve svých kresbách naprosto přesně vystihnout podobu motocyklů a automobilů a jejich detaily. Jeho slavná plátna, překypující nostalgickou a snovou atmosférou, tak měla pevný základ v bravurním zvládnutí výtvarných postupů a fenomenální znalosti techniky,“ dodává šéfredaktor Nakladatelství Paseka Jakub Sedláček.

Kamil Lhoták

Kamil Lhoták studoval práva na Karlově univerzitě a jako malíř byl samouk. Inspirací mu byly staré obrázkové časopisy, atlasy či reklamní prospekty, ovlivnila ho i tvorba malíře Henriho Rousseaua. Malíř, grafik a člen Skupiny 42 se v roce 1954 seznámil se spisovatelem Adolfem Branaldem a nakreslil ilustrace pro jeho román Dědeček automobil; podílel se též na filmové adaptaci tohoto díla. Ve stejné době vydal vlastní bohatě ilustrovanou knihu Kolo – motocykl – automobil. Další články o Kamilu Lhotákovi na iDNES.cz čtěte zde





Nejčtenější

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.