Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: První veteránský časopis světa se zázračně našel

aktualizováno 
Kamil Lhoták, jeden ze slavných českých malířů dvacátého století, byl samorost. Miloval dopravní prostředky, svérázný svět městských periferií, letišť, ale i prvních autovrakovišť. Malovat se naučil sám. Jeho fascinaci světem aut a motocyklů zachycuje kniha Za ohradou snů - motorové opojení Kamila Lhotáka.

Jedna z ilustrací z knihy Jana Králíka: Za ohradou snů - motorové opojení Kamila Lhotáka | foto: Kamil Lhoták

Kniha je také příběhem zázračných nálezů. Autorem knihy je uznávaný český automobilový historik Jan Králík. Ten se se s Lhotákem scházel od 70. let a zaznamenával jeho vzpomínky, ale rukopis budoucí knihy na třicet let ztratil při stěhování. Našel ho až před pár lety.

Milovník aut, motocyklů, bicyklů

Kamilu Lhotákovi bylo pět let, když poprvé spatřil u nádraží v Lánech automobil. Psal se rok 1917 a o jeho osudu bylo rozhodnuto. Budoucí slavný malíř se do strojů na dvou a čtyřech kolech tak zamiloval, že své vášni zůstal věrný po celý život. Automobilům, motocyklům a bicyklům věnoval stovky obrazů a technicky precizních ilustrací, sám však byl také zdatným jezdcem a zapáleným sběratelem, vlastníkem řady legendárních značek.

Fotogalerie

Slavného českého malíře představuje Králík i jako člověka, který už ve 14 letech na gymnáziu kreslil vlastní motoristický časopis. Právě závěrečné stránky s rukou psanými a vlastními silami ilustrovanými stránkami klučičího autočasopisu jsou perlou knihy. „Vždyť my vydávali snad první veteránský časopis na světě! Jmenoval se Auto-moto zpravodaj a vycházel v jediném výtisku,“ popisoval Lhoták.

Časopis se měl za dávno ztracený, jen náhodou se našel a právě v čerstvě vydané knize má veřejnou premiéru.

Krátce před odevzdáním finálního rukopisu Králíkovy knihy se svazek Auto-moto zpravodajů zázračně objevil v aukci, kde ho nikdo nekoupil. V posledních číslech je odhaleno i tajemství nuselské ohrady, která se stala Lhotákovou celoživotní inspirací. Sám autor si v něm už bohužel nezalistuje, zemřel 22. října 1990.

Knihu kromě vzpomínek doplňují raritní fotografie a dobové reklamy.

Slavný samouk

„Fascinující je, jak Lhoták už v raném věku dokázal ve svých kresbách naprosto přesně vystihnout podobu motocyklů a automobilů a jejich detaily. Jeho slavná plátna, překypující nostalgickou a snovou atmosférou, tak měla pevný základ v bravurním zvládnutí výtvarných postupů a fenomenální znalosti techniky,“ dodává šéfredaktor Nakladatelství Paseka Jakub Sedláček.

Kamil Lhoták

Kamil Lhoták studoval práva na Karlově univerzitě a jako malíř byl samouk. Inspirací mu byly staré obrázkové časopisy, atlasy či reklamní prospekty, ovlivnila ho i tvorba malíře Henriho Rousseaua. Malíř, grafik a člen Skupiny 42 se v roce 1954 seznámil se spisovatelem Adolfem Branaldem a nakreslil ilustrace pro jeho román Dědeček automobil; podílel se též na filmové adaptaci tohoto díla. Ve stejné době vydal vlastní bohatě ilustrovanou knihu Kolo – motocykl – automobil. Další články o Kamilu Lhotákovi na iDNES.cz čtěte zde





Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.