Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: První veteránský časopis světa se zázračně našel

aktualizováno 
Kamil Lhoták, jeden ze slavných českých malířů dvacátého století, byl samorost. Miloval dopravní prostředky, svérázný svět městských periferií, letišť, ale i prvních autovrakovišť. Malovat se naučil sám. Jeho fascinaci světem aut a motocyklů zachycuje kniha Za ohradou snů - motorové opojení Kamila Lhotáka.

Jedna z ilustrací z knihy Jana Králíka: Za ohradou snů - motorové opojení Kamila Lhotáka | foto: Kamil Lhoták

Kniha je také příběhem zázračných nálezů. Autorem knihy je uznávaný český automobilový historik Jan Králík. Ten se se s Lhotákem scházel od 70. let a zaznamenával jeho vzpomínky, ale rukopis budoucí knihy na třicet let ztratil při stěhování. Našel ho až před pár lety.

Milovník aut, motocyklů, bicyklů

Kamilu Lhotákovi bylo pět let, když poprvé spatřil u nádraží v Lánech automobil. Psal se rok 1917 a o jeho osudu bylo rozhodnuto. Budoucí slavný malíř se do strojů na dvou a čtyřech kolech tak zamiloval, že své vášni zůstal věrný po celý život. Automobilům, motocyklům a bicyklům věnoval stovky obrazů a technicky precizních ilustrací, sám však byl také zdatným jezdcem a zapáleným sběratelem, vlastníkem řady legendárních značek.

Fotogalerie

Slavného českého malíře představuje Králík i jako člověka, který už ve 14 letech na gymnáziu kreslil vlastní motoristický časopis. Právě závěrečné stránky s rukou psanými a vlastními silami ilustrovanými stránkami klučičího autočasopisu jsou perlou knihy. „Vždyť my vydávali snad první veteránský časopis na světě! Jmenoval se Auto-moto zpravodaj a vycházel v jediném výtisku,“ popisoval Lhoták.

Časopis se měl za dávno ztracený, jen náhodou se našel a právě v čerstvě vydané knize má veřejnou premiéru.

Krátce před odevzdáním finálního rukopisu Králíkovy knihy se svazek Auto-moto zpravodajů zázračně objevil v aukci, kde ho nikdo nekoupil. V posledních číslech je odhaleno i tajemství nuselské ohrady, která se stala Lhotákovou celoživotní inspirací. Sám autor si v něm už bohužel nezalistuje, zemřel 22. října 1990.

Knihu kromě vzpomínek doplňují raritní fotografie a dobové reklamy.

Slavný samouk

„Fascinující je, jak Lhoták už v raném věku dokázal ve svých kresbách naprosto přesně vystihnout podobu motocyklů a automobilů a jejich detaily. Jeho slavná plátna, překypující nostalgickou a snovou atmosférou, tak měla pevný základ v bravurním zvládnutí výtvarných postupů a fenomenální znalosti techniky,“ dodává šéfredaktor Nakladatelství Paseka Jakub Sedláček.

Kamil Lhoták

Kamil Lhoták studoval práva na Karlově univerzitě a jako malíř byl samouk. Inspirací mu byly staré obrázkové časopisy, atlasy či reklamní prospekty, ovlivnila ho i tvorba malíře Henriho Rousseaua. Malíř, grafik a člen Skupiny 42 se v roce 1954 seznámil se spisovatelem Adolfem Branaldem a nakreslil ilustrace pro jeho román Dědeček automobil; podílel se též na filmové adaptaci tohoto díla. Ve stejné době vydal vlastní bohatě ilustrovanou knihu Kolo – motocykl – automobil. Další články o Kamilu Lhotákovi na iDNES.cz čtěte zde





Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Další z rubriky

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Volvo ÖV4
VIDEO: Volvo slaví devadesát let, ze švédských krabic jsou dnes krasavci

Assar Gabrielsson, prodejce kuličkových ložisek švédského výrobce SKF, který byl dodavatelem pro autoprůmysl, viděl při sledování rozrůstajícího se nadšení pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.