Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamiony a dodávky jsou největší hrozbou silnic

  10:58aktualizováno  10:58
Statistika dopravních nehod na českých silnicích se v uplynulém roce vyvíjela poměrně nadějně. Jediní, kdo ji kazí, jsou řidiči kamionů. Ti naopak loni zavinili o 1115 havárií více než předloni.

Havarovaný kamion | foto: Zdeněk Minařík / HZS PK ÚO Tachov

Tyto střety měly podle policie méně tragické následky než v roce 2005. Umřelo při nich loni 122 lidí, o 14 méně než v roce předchozím.

V prosinci se stalo hned několik vážných nehod, za které mohli řidiči kamionů. V polovině měsíce se například řidič nákladního vozu vyhýbal u Velvar chodci. Už si ovšem nevšiml, že proti němu jede dodávka. Její šofér čelní srážku nepřežil. O několik dní předtím zase přišel o život třicetiletý řidič nákladního auta, svůj vůz nezvládl na ledu.

Nezkušení řidiči
Příčinou častějších nehod je skutečnost, že na českých silnicích jezdí stále větší počet nákladních vozů. Ještě větší problém však je, že za jejich volantem sedí často nezkušení řidiči. Řada z nich se navíc rozhodně při jízdě nechová jako gentlemani, spíš naopak.

Kamiony jsou největší hrozbou
MF DNES získala i tabulku, která ukazuje, které typy nákladních aut jsou nejnebezpečnější. Kupodivu vyšlo, že ty nejlehčí a nejtěžší – na jedné straně malé dodávky a na straně druhé nejtěžší kamiony nad 12 tun. "Těžká nákladní auta jezdí po silnicích bezohledně. Předjíždějí se několik minut. Řidič za nimi to nemusí ubrzdit,“ říká Kamil Pavlíček z Policejní akademie.

Do dodávek zase často usedají mladí a nezkušení řidiči, stačí jim k tomu totiž běžný řidičský průkaz pro osobní auto. "Podle mě i dodávky jezdí přetížené. Kamiony celníci váží, ale co veze dodávka, už nikdo nekontroluje,“ míní Pavlíček.

Profesionálům často chybí i řidičská praxe z vojny. Starší generaci řidičů podle Jaroslava Heinricha z Centra dopravního výzkumu tato průprava pomohla. "Sehnat zkušené řidiče je problém pro dopravce v celé Evropě,“ míní Heinrich.

Policie kontroly nestíhá
Policisté tvrdí, že se snaží kamiony často kontrolovat. Zároveň však uznávají, že hlídky zastaví jen zlomek aut. "Na dálnici z Prahy do Brna jsme kvůli kontrolám nákladních aut každý pracovní den. Těch aut je ale moc, všechno zastavit nejde,“ řekl Rostislav Plachý z vedení dopravní policie.

Policisté i dopravní odborníci se mohou ve svém tvrzení opírat kromě údajů o počtu nehod i o výsledky testů. Například loni v zimě Ředitelství silnic a dálnic prověřovalo, jak jezdí nákladní auta během silného sněžení. Na dálnici z Prahy do Brna silničáři zjistili, že téměř tři čtvrtiny nákladních aut jely na zledovatělé vozovce víc než osmdesátkou.

Mluvčí sdružení dopravců Česmad Martin Felix se snaží kritiku mírnit. Upozorňuje, že doprava loni narostla s tím, jak rostla ekonomika. A nehod je více i proto, že profiřidiči musí na rozdíl od šoférů osobních aut hlásit každou nehodu.

Málo parkovišť pro kamiony
Felix zároveň uznává, že někteří řidiči kamionů se nechovají na silnici ukázněně. "Rozdávali jsme mezi řidiči Desatero správného truckera. Nabádáme v něm řidiče, aby se na silnici nevytahovali svou velikostí nad ostatními,“ říká Felix.

Na druhou stranu řidiče omlouvá – například musí dodržovat přestávky. Jenomže u dálnic podle Felixe není dost parkovišť, kde se dá tahač odstavit.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.