Havarovaný kamion

Havarovaný kamion | foto: Zdeněk Minařík / HZS PK ÚO Tachov

Kamiony a dodávky jsou největší hrozbou silnic

  • 36
Statistika dopravních nehod na českých silnicích se v uplynulém roce vyvíjela poměrně nadějně. Jediní, kdo ji kazí, jsou řidiči kamionů. Ti naopak loni zavinili o 1115 havárií více než předloni.

Tyto střety měly podle policie méně tragické následky než v roce 2005. Umřelo při nich loni 122 lidí, o 14 méně než v roce předchozím.

V prosinci se stalo hned několik vážných nehod, za které mohli řidiči kamionů. V polovině měsíce se například řidič nákladního vozu vyhýbal u Velvar chodci. Už si ovšem nevšiml, že proti němu jede dodávka. Její šofér čelní srážku nepřežil. O několik dní předtím zase přišel o život třicetiletý řidič nákladního auta, svůj vůz nezvládl na ledu.

Nezkušení řidiči
Příčinou častějších nehod je skutečnost, že na českých silnicích jezdí stále větší počet nákladních vozů. Ještě větší problém však je, že za jejich volantem sedí často nezkušení řidiči. Řada z nich se navíc rozhodně při jízdě nechová jako gentlemani, spíš naopak.

Kamiony jsou největší hrozbou
MF DNES získala i tabulku, která ukazuje, které typy nákladních aut jsou nejnebezpečnější. Kupodivu vyšlo, že ty nejlehčí a nejtěžší – na jedné straně malé dodávky a na straně druhé nejtěžší kamiony nad 12 tun. "Těžká nákladní auta jezdí po silnicích bezohledně. Předjíždějí se několik minut. Řidič za nimi to nemusí ubrzdit,“ říká Kamil Pavlíček z Policejní akademie.

Do dodávek zase často usedají mladí a nezkušení řidiči, stačí jim k tomu totiž běžný řidičský průkaz pro osobní auto. "Podle mě i dodávky jezdí přetížené. Kamiony celníci váží, ale co veze dodávka, už nikdo nekontroluje,“ míní Pavlíček.

Profesionálům často chybí i řidičská praxe z vojny. Starší generaci řidičů podle Jaroslava Heinricha z Centra dopravního výzkumu tato průprava pomohla. "Sehnat zkušené řidiče je problém pro dopravce v celé Evropě,“ míní Heinrich.

Policie kontroly nestíhá
Policisté tvrdí, že se snaží kamiony často kontrolovat. Zároveň však uznávají, že hlídky zastaví jen zlomek aut. "Na dálnici z Prahy do Brna jsme kvůli kontrolám nákladních aut každý pracovní den. Těch aut je ale moc, všechno zastavit nejde,“ řekl Rostislav Plachý z vedení dopravní policie.

Policisté i dopravní odborníci se mohou ve svém tvrzení opírat kromě údajů o počtu nehod i o výsledky testů. Například loni v zimě Ředitelství silnic a dálnic prověřovalo, jak jezdí nákladní auta během silného sněžení. Na dálnici z Prahy do Brna silničáři zjistili, že téměř tři čtvrtiny nákladních aut jely na zledovatělé vozovce víc než osmdesátkou.

Mluvčí sdružení dopravců Česmad Martin Felix se snaží kritiku mírnit. Upozorňuje, že doprava loni narostla s tím, jak rostla ekonomika. A nehod je více i proto, že profiřidiči musí na rozdíl od šoférů osobních aut hlásit každou nehodu.

Málo parkovišť pro kamiony
Felix zároveň uznává, že někteří řidiči kamionů se nechovají na silnici ukázněně. "Rozdávali jsme mezi řidiči Desatero správného truckera. Nabádáme v něm řidiče, aby se na silnici nevytahovali svou velikostí nad ostatními,“ říká Felix.

Na druhou stranu řidiče omlouvá – například musí dodržovat přestávky. Jenomže u dálnic podle Felixe není dost parkovišť, kde se dá tahač odstavit.