Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kapaliny do ostřikovačů: Kvalita stejná, cena čtyřnásobná

  18:49aktualizováno  18:57
Nemrznoucí kapalina do ostřikovačů skel aut nepatří k tomu, čím by se motorista příliš zabýval. Přesto mu může hodně zkomplikovat život. Zvlášť v tak tuhé zimě, jako je ta letošní. Jak tyto kapaliny fungují a jaké mají složení?

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů by neměly zmrznout. Ale některé při zředění tuhnou.

Řidiči, je tu pro vás dobrá zpráva. Pokud si v síti čerpacích stanic a v hypermarketech zakoupíte kapalinu do ostřikovačů skel a nebudete ji dále ředit, nemusíte mít obavu, že by zamrzla.

Při zředění ale už některé kapaliny nesplňují hodnoty odolnosti proti mrznutí deklarované výrobcem. A také v cenách jsou velké rozdíly.

To je výsledek testu, který byl připraven ve spolupráci s odborníky z Ústavu organické technologie Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.

Velký rozdíl je v cenách
"Všechny vzorky v laboratoři obstály," potvrzuje Petr Zámostný z Vysoké školy chemicko-technologické, který vzorky kapalin v laboratoři ústavu testoval.

Co kapaliny obsahují

Hlavní složkou všech analyzovaných vzorků kapalin do ostřikovačů je kromě vody líh (etanol). Jeho obsah se pohybuje přibližně od 30 do 65 hmotnostních procent. Je hlavním faktorem, který snižuje bod tuhnutí kapaliny.

Další významně zastoupenou látkou je glykol (0,3-8 % hmotnosti). Tuto látku známe jako součást náplní do chladičů.

Zbytek směsi tvoří hlavně vyšší alkoholy, jejichž vlastnosti se z hlediska funkčnosti blíží lihu, a nejsou proto na závadu, a barviva i aromatické látky. Alkoholy obsažené v přípravcích jsou vysoce hořlavé, a proto jsou zařazeny v jednom případě do skupiny vysoce hořlavých (OMV -80) nebo hořlavých (ostatní vzorky) látek. U všech přípravků je to v souladu s předpisy uvedeno na obalu.

Z toxikologického hlediska je důležité, že u žádného ze vzorků nebyla zjištěna významná přítomnost metanolu - jedovatého lihu.

Koncentrace glykolu byla vždy pod limitem 25 procent stanoveným vyhláškou, takže nemusí být na obalu uváděna. Přesto je u některých vzorků (OMV -33, Sonax) na obalu výslovně vyznačen, v dalších případech je uvedena předlékařská první pomoc při požití.

"Tedy nezmrznou do teploty uvedené na etiketě. Z tohoto i z hlediska zdravotního složení všechny kapaliny vyhověly."  

Ale velmi se lišily cenou. Ta by se logicky měla řídit poměrem drahého etanolu - lihu - k levné vodě. Čím větší obsah lihu, tím nižší teplota tuhnutí a tím dražší výrobek. Ve skutečnosti tomu tak není. Záleží na značce.

"Přepočetli jsme všechny kapaliny na poměr užitné hodnoty a ceny; tedy kolik účinné složky - zjednodušeně řečeno lihu - si motorista v jednotlivých směsích koupí za kolik korun," říká Vojtěch Fajt z Ústavu organické technologie VŠCHT.

Ceny se po tomto přepočtu pohybovaly od 50 korun za litr lihu u nejvýhodnější kapaliny Happy Car do 224 korun za litr u nejdražší značky Sonax.

Neředit!
Testem prošlo celkem 27 vzorků: z nich bylo 12 originálních, nakoupených v obchodní síti, a 15 připravených ředěním těchto koncentrátů destilovanou vodou podle údajů výrobce v poměrech uvedených na etiketě.

A právě ředění přineslo překvapení: z 15 testovaných vzorků jich ztuhla ještě před dosažením deklarované teploty téměř polovina - přesně sedm! Ve větším ředění podle výrobce neobstály přípravky AGIP, Nordic, Blue Yetti, Sheron Screenwash -40, OMV -80 a Jet při ředění na -15 a -10 °C.

Problematická vůně
"Všechny kapaliny mají alkoholické aroma doplněné zpravidla citrusovou, výjimečně jablečnou (OMV -80) přísadou" říká Petr Zámostný z vysoké školy. "Ale že by přímo voněly po citronech, to se říci nedá. U řady vzorků je patrný slabší aromatický nelibý podtón, podobně jako u méně kvalitních ovocných destilátů. Je způsoben přítomností vyšších alkoholů"“ Shoda byla v tom, že nejvýrazněji působí vůně u kapaliny Jet.

***

Test prokázal více než čtyřnásobné ceny při stejné kvalitě

Nemrznoucí kapaliny v testu

Pro možnost jednoduchého porovnání uvádíme cenu, na kterou vychází jeden litr nejdůležitější složky - lihu obsaženého v testované nemrznoucí kapalině

Nejvýhodnější v testu
1. Happy car
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 50 korun.
Teplota tuhnutí: -18 °C při koncentraci 100 %.

2. Nordic
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 59 korun.
Teplota tuhnutí: -40 °C při koncentraci 100 %. Při maximálním povoleném ředění mrzne.

3. Blue Yetti
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 65 korun.
Teplota tuhnutí: -20 °C při koncentraci 100 %. Při maximálním povoleném ředění mrzne.

4. Screenwash -40
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 75 korun.
Teplota tuhnutí: -40 °C při koncentraci 100 %. Při maximálním povoleném ředění mrzne.

5. OMW -80
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 81 korun.
Teplota tuhnutí: -80 °C při koncentraci 100 %. Při maximálním povoleném ředění mrzne.

6. Rally
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 97 korun.
Teplota tuhnutí: -30 °C při koncentraci 100 %.

7. Jet
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 100 korun.
Teplota tuhnutí: -40 °C při koncentraci 100 %. Při ředění mrzne.

8. Agip
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 101 korun.
Teplota tuhnutí: -20 °C při koncentraci 100 %. Při maximálním povoleném ředění mrzne.

9. Screenwash -30
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 111 korun.
Teplota tuhnutí: -30 °C při koncentraci 100 %.

10. OMW -33
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 118 korun.
Teplota tuhnutí: -33 °C při koncentraci 100 %.

11. Shell
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 161 korun.
Teplota tuhnutí: -20 °C při koncentraci 100 %.

Nejdražší v testu
12. Sonax
Jeden litr obsaženého lihu vychází na 224 korun.
Teplota tuhnutí: -20 °C při koncentraci 100 %.

Letošní tvrdá zima prověří i kvality nemrznoucích kapalin do ostřikovačů skel automobilů

Autoři:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.