Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při nárazu bude chodce zachraňovat kapota jako peřina

aktualizováno 
Chodci a cyklisté by se už nemuseli vážně zranit při nárazu hlavou do předních částí auta. Jen na britských ostrovech by měkká kapota dokázala zachránit tisíce lidských životů.

V případě střetu s chodcem dochází nejčastěji k poranění hlavy o kapotu nebo čelní sklo. | foto: Jaguar

Vědci společně s vývojáři firmy Cellbond vyvíjejí "hliníkový mechanický absorbér energie", který má změkčit dopad sraženého chodce na kapotu vozu.

Při nárazu se speciální materiál "mačká" v kruhu, který se od místa nárazu šíří podobně jako tlaková vlna (nebo jako třeba při pádu do vody) a podle Hassana Shirvaniho z Anglia Ruskin University, který na výzkumu spolupracuje, dokáže tento materiál snížit počet poranění hlavy až o 60 procent.

Bude to drahé...

Příliš měkká kapota se už nelíbí i některý řidičům. "Na mém autě si občas hrají děti, skáče po něm i moje tlustá kočka a když někdy hledám klíče, položím si na kapotu třeba tašku," komentuje kapotu jeden z diskutujících na webu.

"Možná je to dobrý nápad pro záchranu lidských životů, ale zní to jako špatná investice."

"Při nehodě působí tělo na kapotu motoru velkou dynamickou silou. Pokud není tato kinetická energie pohlcena, působí stejnou silou proti nárazu. A to způsobuje zranění," popisuje.

Cellbondský návrh dokáže díky měkké struktuře pohltit až 60 procent energie z nárazu. "Rádi bychom, aby bylo každé nové auto vybaveno touto kapotou," dodává Shirvani a potvrzuje, že o kapotu Cellbond už projevil velký zájem jeden významný výrobce aut.

"Všechno, co dokáže snížit počet zranění bezbranných účastníků silničního provozu je dobrá věc," okomentoval návrh mluvčí cyklistické asociace v Cambridgi. "Ale tato metoda bude pravděpodobně drahá, a proto by se nejdříve měly použít už otestované způsoby, které zabrání zraněním."

V celé Evropě se chodci a cyklisté podílejí na nehodách 20 procenty. Zatímco počet mrtvých řidičů v Česku poslední léta prudce klesá, obětí mezi chodci je víc a víc. Každý pátý mrtvý na silnici je chodec, z toho skoro dvě třetiny zemřou mimo obec. Policie ČR chce, aby se zpřísnila pravidla pro pěší a za jedno z důležitějších řešení navrhuje povinnost nosit reflexní vesty.

Kapota musí být měkká

Kapota je součástí přední deformační zóny auta. Musí být navržená tak, aby při střetu s chodcem snížila nebezpečí poranění. Právě na kapotu se zaměřují při crashtestech zkoušky s figurínami. Jsou předepsané parametry, které musí kapota splnit. Mimo jiné i minimální vzdálenost mezi nejvyšším bodem motoru a kapotou.

Kapota musí být dostatečně měkká, aby se v případě střetu s chodcem prohnula a pohltila tak energii. Proto nesmí být moc blízko motor, aby měla prostor pro deformaci.

Aktivní kapota Jaguaru XK

Aktivní kapota Jaguaru XK

Některé automobilky (Nissan, Citroën, Honda, Peugeot) mají u vybraných modelů tzv. aktivní kapotu. Když čidla v nárazníku detekují střet, aktivují pyrotechnický mechanismus, který kapotu nadzdvihne a zvětší tak volný prostor nad motorem. Padající tělo tak má víc místa na její deformaci.

Autor:




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.