Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obytné auto dává volnost, ale moc neušetříte. Omezení je spousta

aktualizováno 
Spaní v autě v posledních desetiletích dostalo díky obytným vozům nový rozměr a už dávno neznamená nouzové levné řešení s omezeným pohodlím. Jaké jsou hlavní výhody „obytňáků“ a na co si dát pozor?

Karavany | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Dovolená v obytném voze přináší nádhernou volnost pohybu při cestování bez nutnosti řešit ubytování, ale také příležitost poznávat krajinu a lidi trochu jinak. Asi nejlépe to popsal americký spisovatel John Steinbeck, který si v roce 1960 nechal na podvozku velkého pick-upu postavit malý obytný vůz a vyrazil poznávat Ameriku.

Po vydání knihy Toulky s Charleym se zvedla velká vlna zájmu o obytné vozy, které okamžitě začaly konkurovat obytným přívěsům. Ty se kvůli pomalejší jízdě, složitému řízení, otáčení či couvání hodí spíše na delší pobyty na jednom místě. Obytné vozy (obvykle stojí na základech dodávky) jsou proti nim podstatně rychlejší a hlavně obratnější, což přijde vhod při dovolenkovém bloudění s častým couváním a otáčením.

Karavany
Karavany

Obytňáky jsou ovšem podstatně dražší než obytné přívěsy, týdenní dovolená po rozpočítání nákladů vyjde na srovnatelné peníze s levnějšími hotely. Zatímco obytné přívěsy začínají kolem 300 tisíc korun, cena nových obytných vozů začíná zhruba na hranici 1,2 milionu, ceny pronájmů se pak pohybují v rozmezí 2 až 4 tisíc korun za den podle typu vozu, sezony a délky výpůjčky.

Naprostá většina výrobců i půjčoven se soustředí na obytné přestavby a speciální obytné vozy s celkovou hmotností do 3 500 kg. Předpisy na ně nahlíží jako na běžný osobní automobil, a k řízení proto stačí běžné řidičské oprávnění skupiny B. Na trhu se sice najde i pár větších a luxusnějších obytných hradů nad 3 500 kg, ty ale vyžadují řidičák skupiny C na nákladní automobily. Kromě toto se na ně v provozu nahlíží jako na náklaďáky, musí platit drahé mýtné či dálniční známky a vztahují se na ně všechny povinnosti a omezení jako pro nákladní dopravu.

Dnešní moderní obytné vozy obvykle dokážou do celkové hmotnosti 3 500 kg vtěsnat dokonalý cestovní komfort. Po doplnění o solární panely na střeše a dostatek baterií pak není problém mít vnitřek po celou dovolenou plně klimatizovaný i mimo kempy. Výbava ale něco váží a po naložení vícečlenné posádky, všech zavazadel, zásob a sportovních potřeb může celková hmotnost překročit povolených 3 500 kg. Proto se při výběru vozu ke koupi nebo zapůjčení zajímejte o „doložitelnost“, tedy o váhu, kterou můžete do obytňáku ještě naložit.

Karavany

Překročení celkové hmotnosti může přijít draho hlavně v Německu a Rakousku, kde na dálnicích poměrně často probíhají kontrolní akce s vážením kamionů a policisté na vážení stahují i obytné vozy. Pokuty začínají na jednom euru za každý kilogram přes váhu a navíc budete řešit, co nechat na místě, abyste mohli pokračovat v dovolené. Ještě větší problémy s překročením povolené hmotnosti by vás ale mohly čekat v případě dopravní nehody, kdy se může posuzovat, zda k nehodě nepřispělo právě překročení povolené hmotnosti.

Nadměrné hmotnosti můžete předejít tím, že budete cestovat s prázdnou nádrží na vodu (obvykle 100-150 litrů) a vodu si doplníte až v cílovém kempu či parkovišti. To samé platí pro odpadní nádrž, která má podobný objem jako nádrž na vodu, a před cestou se proto vyplatí ji před odjezdem z kempu vyprázdnit.

Můžete jen někam

S rostoucím počtem obytných automobilů bohužel roste i regulace ze strany úřadů a ve většině evropských zemí je zakázáno kempování mimo vyhrazená místa. Na druhou stranu samotné parkování a spánek v autě v situaci, kdy je řidič unavený, většinou zakázáno není.

Zkušenosti většiny cestovatelů z diskuzních fór potvrzují, že přespat jednu noc bez vybalování křesílek a ráno pokračovat v cestě není problém ani na odpočívadlech. Výjimkou mohou být turisticky exponovaná místa nebo třeba Chorvatsko, kde je spaní mimo turistické objekty tvrdě pokutováno.

V rakouských a italských Alpách na většině parkovišť čekají u vjezdu závory ve dvoumetrové výšce, aby sem obytné vozy vůbec nemohly zajet. V centrech vyhledávaných měst zase u velké části parkovišť najdete buď značku se zákazem obytných vozů, nebo rovnou s bránou omezující výšku vozidel ve vjezdu. O různých zónách, emisních omezeních, vinětách a plaketách ani nemluvě.

Karavany
Karavany

V dnešní době je proto nejjednodušším řešením pořídit si GPS navigaci ve verzi pro obytné vozy, která kromě hlídání průjezdné výšky na trase obsahuje databázi kempů a stání pro karavany (německy Stellplatz), kde je možné přenocovat, vyprázdnit odpadní nádrže, načerpat vodu nebo se připojit k elektrice.

Tato stání jsou v blízkosti většiny turistických atrakcí a obvykle jsou levnější než kempy, někdy i zdarma. Oficiálně tu ale můžete zůstat jen 1-2 noci. Pokud jste si vyhlédli kemp u moře nebo třeba národního parku, je dobré si místo předem přes internet pojistit rezervací, o prázdninách mívá řada vyhledávanějších kempů beznadějně plno.

Na cestách může být nejlepším řešením se navečer odchýlit od hlavní trasy, poodjet kousek na odlehlejší venkov a na nějakém pěkném místě vzít do ruky balíček českých pivních plechovek a zajít se slušně zeptat, zda byste nemohli u místního sedláka na louce jednu noc přespat. Většinou uspějete a ještě poznáte nové lidi a cizí zemi z jiné než turistické stránky.

Karavany

Naopak se vyhněte nocování na parkovištích pro kamiony či u nákupních center na krajích velkoměst. Obytné vozy jsou kvůli úspoře hmotnosti stavěné nalehko a zlodějům nedá moc práce se plastovými okny či dveřmi dostat dovnitř. Novější modely proto mají v nabídce i kvalitní alarmy, které dokážou varovat dokonce i před pokusy o uspání posádky narkotizačním plynem, což prý hrozí zvláště ve Španělsku. Jinak platí stejná obecná pravidla jako pro parkování s běžným autem v turistických oblastech. Nenechávat cenné věci na očích a foťáky, peníze a doklady nosit stále s sebou.

Opatrnost za volantem

Na zvýšené nároky na bezpečnost nezapomeňte ani za jízdy. Obytný vůz se při řízení chová jako plně naložená dodávka a má podstatně větší rozměry než osobní auto, na které je většina z nás zvyklá. Je hodně citlivý na boční vítr a má také podstatně delší brzdnou dráhu, zvláště v horách je dobré hodně využívat brzdění motorem. S délkou 6 až 7 metrů je také nutné hodně myslet i na přesah zádi vozu, která při zatáčení vybočí do opačné strany. Řidič se musí naučit vnímat všechny rozměry vozidla a zvláště u vozů s horní alkovnou (zvýšenou částí nad kabinou vozu s prostorem pro spaní) nezapomenout na výšku přes 3 metry a dát pozor na větve stromů, okapy nebo stříšky u silnice.

Přestože obytná auta se dokážou na dálnici rozjet i na 140 až 150 km/h, doporučuje se na delších trasách držet na tachometru rychlost kolem 110 km/h, kdy jízdu tolik neohrozí výkyvy bočního větru a spotřeba se pohybuje na přijatelné úrovni kolem 10 až 12 L/100 km. Na německé dálnici v hustém provozu pak může být nejjednodušší se zařadit mezi kamiony a držet si jejich devadesátku, než se snažit denní trasu zkrátit neustálými výpady do levého pruhu mezi rychlé osobáky. Na okreskách pak nezapomeňte na vyšší těžiště a do zatáček najíždějte opatrně. Obecně platí, že s obytným vozem se nesmí pospíchat a zkoušet šetřit čas, užívejte si i samotnou cestu a krásný výhled z vyvýšené pozice a jezděte „na pohodu“.

Samostatnou kapitolou týkající se bezpečnosti je pak důraz na bezpečnost uvnitř vozu. Například při nočních přejezdech může být těžké udržet rodinu a děti připoutané vsedě na předepsaných sedačkách (většinou umístěných u jídelního stolku), když vzadu láká pohodlná postel. Ale myslete na rizika, v případě nehody mají obytňáky podstatně nižší konstrukční bezpečnost než osobní auta (čtěte zde).

Fotogalerie

Také zajištění a upevnění nákladu je hodně důležité, například volně pohyblivé těžké kufry mohou v případě nouzového manévru přispět k převrácení vozu. Je třeba myslet na řadu věcí jako zajištění schůdků a všech oken před jízdou, připoutání zavazadel, sklopení satelitní antény a další úkony. I proto se vyplatí mít kromě povinného ručení i havarijní pojištění. V půjčovnách jsou obvykle nabízeny pojištěné vozy se spoluúčastí 10 až 20 tisíc korun. Na obytné vozy mají pojišťovny speciální sazby a roční havarijní pojištění začíná na úrovni kolem 25 tisíc ročně včetně povinného ručení.

Obytný vůz, to není jen cestovní prostředek, je to spíš životní styl a krásné dobrodružství. Přináší naprostou nezávislost a možnost bydlet na místech, kde to jinak není možné. Znamená příjemnou jistotu ubytování ve vlastním pohodlném prostředí a ušetří spoustu času s vybalováním a přenášením zavazadel. A po doplnění jízdními koly zamčenými na zadním nosiči představuje perfektní základnu pro poznávání cizích krajů.

Léto je rozebrané už na jaře

Odpovídá Kamil Svatek z Caravan Centra HYKRO, jedné z největších prodejen a půjčoven obytných vozů v ČR:

Kdy je nutné si rezervovat vůz na prázdniny?
Všem zákazníkům vždy doporučujeme, aby si obytný vůz nebo karavan na nejatraktivnější týdny prázdnin rezervovali již začátkem března. Na konci května už bývají dle našich zkušeností celé prázdniny plně rezervované a jen těžko se hledá volný delší termín půjčení.

O jaké typy vozů je největší zájem?
Největší zájem ze strany kupujících i pronajímatelů je o rodinné polointegrované vozy, které jsou určeny až pro pět osob jak na jízdu, tak na spaní. Také se hodně půjčují vozy s alkovnou, ve kterých může cestovat až šestičlenná rodina nebo skupina přátel. Tři hlavní typy obytných vozů zahrnují dodávky s klasickou karoserií s obytnou vestavbou, dále nástavby s alkovnou a nakonec speciální integrované vozy, ve kterých je kabina řidiče součástí obytné části.

Jak vypadá typická výpůjčka a kam klienti nejčastěji jezdí?
Klienti naší půjčovny si vozy nejčastěji půjčují na dva týdny a najedou s nimi průměrně 200 až 300 km denně. Jejich oblíbenými destinacemi jsou Itálie a Chorvatsko, časté jsou ale i výpravy do Skandinávie. Asi nejdelší výprava, na kterou se náš vůz podíval, byla až za severní polární kruh.

Kdo je typický zájemce o koupi obytňáku?
Typičtí zájemci o koupi obytného vozu bývají manželé středního věku, kteří mají již zkušenosti s obytným přívěsem a chtějí si užít pohodlí při cestování na divoko, mimo kempy a civilizaci.

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.