Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Karavana škodovek jela Saharou

  8:12
Velbloudi, kamenité cesty a suchý písek v očích i v motoru. Na Saharu přepravila Škoda více než desítku svých vozů 4x4 z běžné produkce a posadila za volanty evropské žurnalisty, kteří píší o motorismu. Téměř 200 kilometrů mezi dunami ukázalo, že častěji mohou selhat zkušení řidiči než vůz, který do pouště vlastně vůbec nepatří.

Trasa byla stanovena už letos v květnu za spolupráce dakarského matadora, Karla Lopraise. Nebylo proto třeba se divit, když přístroje satelitní navigace GPS vedly posádky v octaviích po části rychlostní zkoušky jedné z dakarských rallye. První kilometry procházely nenáročnou, sotva znatelně vyježděnou kamenitou cestou po pláni podél výrazného pásu písečných dun. Na časté díry, výmoly a průjezdy napříč vyschlými vádí stačilo střídat v převodové skříni dvojku a trojku. Octavia tou dobou neměla žádné obtíže.

V závěru první etapy přišly první vysloveně písčité pasáže. Ačkoli při ranním brífinku byli všichni řidiči seznámeni s jediným možným úspěšným způsobem jízdy v hlubokém písku, na čtyři pětiny jich zapadlo. Přitom do jednoho přiznali, že ranní rady fatálně porušili. Doporučení znělo - jet jen na první převodový stupeň mezi čtyřmi až pěti tisíci otáček s vypnutým elektronickým řízením stability a stopu hledat především v dosud nezbrázděném okraji písečného pole. Jakmile se octavia v písku zastavila, většinou dosedla na dunu i břichem a bylo třeba volat pomoc. Ta přispěchala ve dvou terénních autech, která konvoj octavií provázela. Jenomže záhy jeden z off-roadů zapadl bezvýchodně také a vysvobození se v tu chvíli jmenovalo Tatra Dakar s Karlem Lopraisem za volantem.

Postupně vytahal všechny a škodovky mohly pokračovat. Nejvážnější zkoušku ohněm pořadatelé slibovali zhruba na 110. kilometru - zde bylo třeba asi na čtyřkilometrovém úseku překonat nízké písečné duny. Ani přítomní lidé ze Škody nedokázali skrývat napětí, zda všechny vozy projedou. S velkými odstupy a vždy po dohodě po vysílačkách pouštěli auta v padesátistupňovém vedru mezi saharské sypké muldy. Octavie 4x4 nemá permanentní náhon všech čtyř kol naráz a ani nelze uzavřít diferenciál, jako to mají přímo do terénu stavěná auta. Standardně poháněná přední náprava si dopřává pomoci až tehdy, když kola začínají prokluzovat.

Pak zaberou i ostatní. To dávalo při průjezdech hlubokým pískem autu snahu trochu jakoby zabírat střídavě jednou a hned druhou stranou. Na tomto dojmu se ovšem dost dobře také podepsal i ten sebenepatrnější pohyb volantem, protože každé pootočení udělalo z přední nápravy na ultrasypkém povrchu spíš kormidlo. Při jízdě v extrémních terénních podmínkách se vyplatilo zvednout sedadlo řidiče do nejvyšší polohy kvůli výhledu co nejblíže před příď vozu. Z běžné praxe sledování cesty před sebou v domácích podmínkách českých silnic bylo na marocké poušti náhle třeba vědět konkrétně o každém kameni ve stopě.

Naopak spolujezdec hledal pohodlí v co nejhlubším posezu ve snaze rozložit drncání a zmítání se na výmolech na co největší plochu zad. I tak ovšem byly otřesy chvílemi dost nepříjemné. Hodně napínavé bylo během pouštní jízdy čekání na výsledek průměrné spotřeby. Bylo s podivem že většina octavií se po více než 160ti kilometrech těžkého terénu nedostala příliš vysoko přes deset litrů na sto kilometrů.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...