Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Karoserii před štěrkem ochrání průhledná fólie

  12:00aktualizováno  12:00
Cestářům dochází sůl, začnou tedy silnice sypat štěrkem. Odletující kamínky jsou pohromou pro lak auta. Nejvíce trpí přední partie, ochránit je umí speciální průhledná fólie.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Na kapotu jsou k sehnání speciální kožené, případně koženkové návleky, které ji ochrání. Seženete je v obchodech s tuningovým zbožím. Některé firmy je umí ušít na míru na celý čumák auta. Každému se ale nemusí líbit a především stále trpí blatníky a další nechráněné části. Jejich výměna či lakování nejsou lacinou záležitostí.

Koženkový potah na předek Škody Octavia

Elegantnějším řešením, jak oděrkám od štěrku a kamení zabránit, je průhledná fólie. Nabízí je hned několik firem, například Bruxafol, 3M nebo Carshield.

Fólie se hodí nejen jako ochrana proti odletujícím kamínkům, v omezené míře také umí zabránit některým škodám při neopatrném parkování, ale také před působením různých chemikálií, olejů apod. Ocení je i majitelé luxusních SUV, kteří se občas vydají mimo bezpečí asfaltky. Ochrání před poškrábáním větvičkami a podobně.

Jsou dokonale čiré, takže je na autě poznáte snad jen podle okrajů, na přechodových hranách a napojeních. Fólie mají extrémně vysokou pevnost a jsou vysoce odolné proti protržení.

Buď můžete nechat auto obléknout do průhledné fólie celé, nebo jen nejexponovanější části jako kapotu, nárazníky, prahy, blatníky, sloupky, hrany dveří, mlhovky, světla, zpětná zrcátka, masky chladiče, nebo místa okolo zámků a klik dveří. Autofólie má podle výrobců minimální životnost 5-7 let, poté lze sejmout bez poškození laku a viditelných stop

Na trhu jsou buď fólie vinylové, nebo polyuretanové. Oba druhy vynikají extrémně vysokou pevností a odolností proti protržení. Vinylová autofólie je prý o něco méně houževnatá, roztáhne se maximálně o 150%, polyuretanová až od 250%.

Martin Krejcar z firmy Logosign, která polepy nabízí, má zkušenost, že se celé auto obvykle nepolepuje, zákazníci chtějí překrýt jen nevíce ohrožené části. Podle Lenky Zapletalové z firmy Trieste, která pracuje s polyuretanovými fóliemi Carshield, je zákazníci žádají na dražší auta. Polyuretanové fólie jsou nákladnější. Pokrytí předního nárazníku vyjde na pět a půl až šest tisíc, celé auto na 30 až 40 tisíc. Fólie se dodávají v šířkách od přibližně 60 do 125 centimetrů, tlusté jsou od 100 do 350 mikronů. Metr čtvereční vyjde asi na 1500 korun. Nalepit sám ji ale laik podle Lenky Zapletalové nezvládne. "Je to hodně složité, náš technik se to učil roky. Hrozí poškrábání při instalaci, je také nebezpečí, že se lak prořízne," říká. "Je to trochu jako žvýkačka," říká s nadsázkou Martin Krejcar. "Tři roky vydrží určitě, pak trochu zežloutne. Jinak vydrží takřka neomezeně," dodává z vlastní zkušenosti Zapletalová.

Vinylové fólie jsou levnější, ale podle odborníků vydrží o něco méně. Polepení předního nárazníku na menší auto pořídíte od dvou tisíc do čtyř a půl tisíce bez DPH, kapota vyjde na podobné peníze, asi polovinu zaplatíte za překrytí zrcátek. Celooblek na krátkou fabii vyjde na 20 až 22 tisíc korun. Pokrytí celého auta vinylovou fólií Stoneprotect trvá asi dva dny. Polepení předku den.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.