Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Každé palivo má svá pro a proti

aktualizováno 
Benzin znamená nejnižší pořizovací náklady automobilu. Naftové motory zase vynikají nízkou spotřebou. Cena poliva však nahrává zemnímu plynu a propan-butanu. Výhody a nevýhody jednotlivých druhů pohonu přehledně ukazuje článek.

B E N Z I N:

PLUSY 
- Nejnižší pořizovací cena automobilu
- Nejméně náročný provoz
- Nejširší možnosti tankování
- Nejsou nutné zvláštní ohledy na bezpečnost při opravářské práci, jako je tomu u plynových vozů
- Bezproblémový provoz i v kruté zimě, což negarantují všechna naftová a plynová auta
- Levnější pojištění, servis a opravy v porovnání s vozy jiných pohonů
- Menší nároky na olej a filtry, obvykle delší servisní intervaly ve srovnání s dieselem
- Menší a levnější akumulátory ve srovnání s diesely
- Nepotřebuje roční revize jako plynová auta
- Bez větších potíží slouží i motory v horším technickém stavu
- Obvykle lepší jízdní kvalita ve srovnání s diesely i plynovými auty
- Nepotřebuje žhavicí svíčky, nemá k poruchám náchylné palivové čerpadlo jako diesel
- Zavazadlový prostor není omezen jako u plynových vozů
- Menší riziko při natankování nekvalitního paliva ve srovnání s dieselem i plynovými auty

MINUSY
- Benzin je nejdražší ze všech paliv, náklady na kilometr jízdy jsou největší
- Vyšší spotřeba ve srovnání s naftovým autem
- Menší zájem na trhu ojetin ve srovnání s diesely i plynovými auty
- Kratší životnost motoru ve srovnání s diesely
- Méně příznivé emise proti plynovým vozům

N A F T A:

PLUSY
- Nižší spotřeba paliva ve srovnání s benzinovým vozem
- Nafta je levnější než benzin
- Nízká spotřeba i při jízdě na maximum výkonu třeba na dálnicích
- Nízká spotřeba i při městském cestování
- Jetý naftový vůz se poměrně dobře prodává
- V některých případech delší životnost motoru
- Starší typy motorů mají větší životnost než stejně staré benzinové verze

MINUSY
- Vyšší pořizovací cena naftového auta
- Častější pravidelný servis, výměny oleje a filtrů u většiny dieselů
- Větší olejové náplně a dražší olejové, palivové i vzduchové filtry u některých dieselů ve vztahu ke srovnatelným benzinovým verzím
- Starší modely mají výrazně nižší akceleraci ve srovnání s benzinovými vozy
- Dražší opravy
- Při stejném výkonu obvykle dražší povinné i havarijní pojištění
- Dražší žhavicí svíčky
- Při špatné péči a problematickém palivu ohrožené palivové čerpadlo, jehož oprava je drahá
- U starších a méně kvalitních vozů problematický zimní provoz
- Vyšší cena akumulátoru, který má obvykle menší životnost než v benzinovém autě

P R OP A N - B U T A N:

PLUSY
- Náklady na pohonné hmoty klesají ve srovnání s benzinem na dvě třetiny
- Prodlužuje se životnost motorového oleje, který si déle udržuje potřebné vlastnosti
- Výrazné snížení emisí pevných částic oproti naftě
- Prodlužuje se životnost motoru, ve kterém se nevytvářejí karbonové usazeniny
- Produkuje čistší výfukové plyny, neboť motory na propan-butan nevylučují dým, prach, saze, oxidy síry, olovo a jiné látky, jako benzin či nafta, a produkují méně oxidu uhelnatého a nespalitelných uhlovodíků
- Možnost cestovat na benzin zůstává, dvě plné nádrže značně zvětší dojezd vozidla
- Plně postačující síť čerpadel plynu, ale přece jen s horším servisem než u benzinu a nafty

MINUSY
- Investice asi od 13 000 do 40 000 korun za pořízení a schválení zařízení ve vozidle, u některých typů automobilů je schvalování komplikované
- Zmenšení zavazadlového prostoru o palivovou nádrž, toroidy místo rezervního kola jsou zajímavým řešením, byť předpisy na rezervě v autě trvají
- U starších zařízení pětiaž sedmiprocentní pokles výkonu motoru a tříprocentní snížení maximální rychlosti při letně nepatrném a v zimě tří - až desetiprocentním zvýšení spotřeby
- Nutnost zvýšené opatrnosti při manipulaci a opravách: již dvě procenta plynného propan-butanu ve vzduchu tvoří výbušnou směs (v tuzemsku ale není znám případ, že by explodovalo oficiálně dovezené, schválené a odborně montované zařízení)
- Nižší stabilita kvality ve srovnání se zemním plynem
- V podzemních garážích někdy odmítají auta na plyn

Z E M N Í P L Y N:

PLUSY
- Nejnižší náklady na kilometr jízdy
- Oproti propan-butanu je lehčí než vzduch, a tudíž bezpečnější při provozu a manipulaci
- Lepší startovací vlastnosti při nízkých teplotách, než má propan-butan
- Zásoby zemního plynu jsou perspektivnější než u ropy, na kterou je vázána výroba propan-butanu
- Výrazné snížení emisí pevných částic oproti naftě
- Snížení skleníkového plynu kysličníku uhličitého o zhruba 20 procent ve srovnání s klasickými palivy
- Stabilnější kvalita ve srovnání s propan-butanem

MINUSY
- Vyšší - zhruba 45 tisíc korun - investice do pořízení a schválení (někdy problematického) zařízení ve vozidle - Jen osm veřejných čerpacích stanic zemního plynu v zemi
- Zmenšení zavazadlového prostoru o objemnou nádrž - ještě větší než u propan-butanu
- Tříaž desetiprocentní pokles výkonu ve srovnání s benzinem, spotřeba je srovnatelná
- Vysoká cena plnicích stanic
- Menší dojezd (220 až 250 km osobní auta a 450 km autobusy) na poměrně velkou nádrž
- Vyšší cena sériově vyráběných aut v porovnání s benzinovými i naftovými verzemi

Úspory na pojistném dovolí ujet tisíce kilometrů
Rozdíly v cenách pojistného povinného i havarijního - za auta různých objemů motorů a cen se významně zvětšují ve prospěch menších obsahů a levnějších výrobků. Kupříkladu povinné ručení za dieselovou Octavii 1.9 SDI i TDI stojí bez bonusů v České pojišťovně, která je největším tuzemským ústavem svého druhu, 5950 korun, zatímco za Octavie 1.6 se platí - bez ohledu na to, zda jezdí na benzin či na alternativní paliva - 3837 korun. Za 2113 korun, které ušetří majitel Octavie 1.6 ve srovnání s vlastníkem Octavie 1.9, lze ujet s Octavií 1.6 na benzin 1067 kilometrů, na propan-butan 1601 kilometrů, a na zemní plyn dokonce 2817 kilometrů. Havarijní pojištění se odvíjí od pořizovací ceny vozu, jeho výbavy, zajištění a kromě jiného také od toho, jak konkrétní vozy zajímají zloděje a jak komplikovaně je lze opravit po haváriích. Orientačně však lze vycházet z toho, že roční havarijní pojištění stojí zhruba čtyři procenta z ceny nového automobilu. Za nejlevnější Škodu Octavia Ambiente 1.9 TDI by se tedy na havarijním pojištění mělo v České pojišťovně platit 18 396 korun, za Octavii Classic 1.9 SDI by to mělo být 15 396 korun a za Škodu Octavia Classic 1.6 MPI jen 14 196 korun. Za úspory na havarijním pojištění tak například majitel benzinové Octavie 1.6 může najet ve srovnání s jeho kolegou za volantem Octavie 1.9 TDI 2121 kilometrů. Bude-li mít v Octavii 1.6 pohon na propan-butan, má ve zmíněných souvislostech výhodu 3181 kilometrů, a při cestování na zemní plyn je k dobru dokonce 5600 kilometrů. Šetří samozřejmě i člověk, který vsadí na levnější Octavii 1.9 SDI ve srovnání s tím, který se rozhodl pro jízdně i celkově komfortnější Octavii 1.9 TDI. Za 3000 korun, které uspoří na havarijním pojistném, může najet 2400 kilometrů.

Bezproblémový zimní provoz vyžaduje kvaliltní naftu.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.