Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Každé palivo má svá pro a proti

Benzin znamená nejnižší pořizovací náklady automobilu. Naftové motory zase vynikají nízkou spotřebou. Cena poliva však nahrává zemnímu plynu a propan-butanu. Výhody a nevýhody jednotlivých druhů pohonu přehledně ukazuje článek.

B E N Z I N:

PLUSY 
- Nejnižší pořizovací cena automobilu
- Nejméně náročný provoz
- Nejširší možnosti tankování
- Nejsou nutné zvláštní ohledy na bezpečnost při opravářské práci, jako je tomu u plynových vozů
- Bezproblémový provoz i v kruté zimě, což negarantují všechna naftová a plynová auta
- Levnější pojištění, servis a opravy v porovnání s vozy jiných pohonů
- Menší nároky na olej a filtry, obvykle delší servisní intervaly ve srovnání s dieselem
- Menší a levnější akumulátory ve srovnání s diesely
- Nepotřebuje roční revize jako plynová auta
- Bez větších potíží slouží i motory v horším technickém stavu
- Obvykle lepší jízdní kvalita ve srovnání s diesely i plynovými auty
- Nepotřebuje žhavicí svíčky, nemá k poruchám náchylné palivové čerpadlo jako diesel
- Zavazadlový prostor není omezen jako u plynových vozů
- Menší riziko při natankování nekvalitního paliva ve srovnání s dieselem i plynovými auty

MINUSY
- Benzin je nejdražší ze všech paliv, náklady na kilometr jízdy jsou největší
- Vyšší spotřeba ve srovnání s naftovým autem
- Menší zájem na trhu ojetin ve srovnání s diesely i plynovými auty
- Kratší životnost motoru ve srovnání s diesely
- Méně příznivé emise proti plynovým vozům

N A F T A:

PLUSY
- Nižší spotřeba paliva ve srovnání s benzinovým vozem
- Nafta je levnější než benzin
- Nízká spotřeba i při jízdě na maximum výkonu třeba na dálnicích
- Nízká spotřeba i při městském cestování
- Jetý naftový vůz se poměrně dobře prodává
- V některých případech delší životnost motoru
- Starší typy motorů mají větší životnost než stejně staré benzinové verze

MINUSY
- Vyšší pořizovací cena naftového auta
- Častější pravidelný servis, výměny oleje a filtrů u většiny dieselů
- Větší olejové náplně a dražší olejové, palivové i vzduchové filtry u některých dieselů ve vztahu ke srovnatelným benzinovým verzím
- Starší modely mají výrazně nižší akceleraci ve srovnání s benzinovými vozy
- Dražší opravy
- Při stejném výkonu obvykle dražší povinné i havarijní pojištění
- Dražší žhavicí svíčky
- Při špatné péči a problematickém palivu ohrožené palivové čerpadlo, jehož oprava je drahá
- U starších a méně kvalitních vozů problematický zimní provoz
- Vyšší cena akumulátoru, který má obvykle menší životnost než v benzinovém autě

P R OP A N - B U T A N:

PLUSY
- Náklady na pohonné hmoty klesají ve srovnání s benzinem na dvě třetiny
- Prodlužuje se životnost motorového oleje, který si déle udržuje potřebné vlastnosti
- Výrazné snížení emisí pevných částic oproti naftě
- Prodlužuje se životnost motoru, ve kterém se nevytvářejí karbonové usazeniny
- Produkuje čistší výfukové plyny, neboť motory na propan-butan nevylučují dým, prach, saze, oxidy síry, olovo a jiné látky, jako benzin či nafta, a produkují méně oxidu uhelnatého a nespalitelných uhlovodíků
- Možnost cestovat na benzin zůstává, dvě plné nádrže značně zvětší dojezd vozidla
- Plně postačující síť čerpadel plynu, ale přece jen s horším servisem než u benzinu a nafty

MINUSY
- Investice asi od 13 000 do 40 000 korun za pořízení a schválení zařízení ve vozidle, u některých typů automobilů je schvalování komplikované
- Zmenšení zavazadlového prostoru o palivovou nádrž, toroidy místo rezervního kola jsou zajímavým řešením, byť předpisy na rezervě v autě trvají
- U starších zařízení pětiaž sedmiprocentní pokles výkonu motoru a tříprocentní snížení maximální rychlosti při letně nepatrném a v zimě tří - až desetiprocentním zvýšení spotřeby
- Nutnost zvýšené opatrnosti při manipulaci a opravách: již dvě procenta plynného propan-butanu ve vzduchu tvoří výbušnou směs (v tuzemsku ale není znám případ, že by explodovalo oficiálně dovezené, schválené a odborně montované zařízení)
- Nižší stabilita kvality ve srovnání se zemním plynem
- V podzemních garážích někdy odmítají auta na plyn

Z E M N Í P L Y N:

PLUSY
- Nejnižší náklady na kilometr jízdy
- Oproti propan-butanu je lehčí než vzduch, a tudíž bezpečnější při provozu a manipulaci
- Lepší startovací vlastnosti při nízkých teplotách, než má propan-butan
- Zásoby zemního plynu jsou perspektivnější než u ropy, na kterou je vázána výroba propan-butanu
- Výrazné snížení emisí pevných částic oproti naftě
- Snížení skleníkového plynu kysličníku uhličitého o zhruba 20 procent ve srovnání s klasickými palivy
- Stabilnější kvalita ve srovnání s propan-butanem

MINUSY
- Vyšší - zhruba 45 tisíc korun - investice do pořízení a schválení (někdy problematického) zařízení ve vozidle - Jen osm veřejných čerpacích stanic zemního plynu v zemi
- Zmenšení zavazadlového prostoru o objemnou nádrž - ještě větší než u propan-butanu
- Tříaž desetiprocentní pokles výkonu ve srovnání s benzinem, spotřeba je srovnatelná
- Vysoká cena plnicích stanic
- Menší dojezd (220 až 250 km osobní auta a 450 km autobusy) na poměrně velkou nádrž
- Vyšší cena sériově vyráběných aut v porovnání s benzinovými i naftovými verzemi

Úspory na pojistném dovolí ujet tisíce kilometrů
Rozdíly v cenách pojistného povinného i havarijního - za auta různých objemů motorů a cen se významně zvětšují ve prospěch menších obsahů a levnějších výrobků. Kupříkladu povinné ručení za dieselovou Octavii 1.9 SDI i TDI stojí bez bonusů v České pojišťovně, která je největším tuzemským ústavem svého druhu, 5950 korun, zatímco za Octavie 1.6 se platí - bez ohledu na to, zda jezdí na benzin či na alternativní paliva - 3837 korun. Za 2113 korun, které ušetří majitel Octavie 1.6 ve srovnání s vlastníkem Octavie 1.9, lze ujet s Octavií 1.6 na benzin 1067 kilometrů, na propan-butan 1601 kilometrů, a na zemní plyn dokonce 2817 kilometrů. Havarijní pojištění se odvíjí od pořizovací ceny vozu, jeho výbavy, zajištění a kromě jiného také od toho, jak konkrétní vozy zajímají zloděje a jak komplikovaně je lze opravit po haváriích. Orientačně však lze vycházet z toho, že roční havarijní pojištění stojí zhruba čtyři procenta z ceny nového automobilu. Za nejlevnější Škodu Octavia Ambiente 1.9 TDI by se tedy na havarijním pojištění mělo v České pojišťovně platit 18 396 korun, za Octavii Classic 1.9 SDI by to mělo být 15 396 korun a za Škodu Octavia Classic 1.6 MPI jen 14 196 korun. Za úspory na havarijním pojištění tak například majitel benzinové Octavie 1.6 může najet ve srovnání s jeho kolegou za volantem Octavie 1.9 TDI 2121 kilometrů. Bude-li mít v Octavii 1.6 pohon na propan-butan, má ve zmíněných souvislostech výhodu 3181 kilometrů, a při cestování na zemní plyn je k dobru dokonce 5600 kilometrů. Šetří samozřejmě i člověk, který vsadí na levnější Octavii 1.9 SDI ve srovnání s tím, který se rozhodl pro jízdně i celkově komfortnější Octavii 1.9 TDI. Za 3000 korun, které uspoří na havarijním pojistném, může najet 2400 kilometrů.

Bezproblémový zimní provoz vyžaduje kvaliltní naftu.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...