Každé palivo má svá pro a proti

Benzin znamená nejnižší pořizovací náklady automobilu. Naftové motory zase vynikají nízkou spotřebou. Cena poliva však nahrává zemnímu plynu a propan-butanu. Výhody a nevýhody jednotlivých druhů pohonu přehledně ukazuje článek.

B E N Z I N:

PLUSY 
- Nejnižší pořizovací cena automobilu
- Nejméně náročný provoz
- Nejširší možnosti tankování
- Nejsou nutné zvláštní ohledy na bezpečnost při opravářské práci, jako je tomu u plynových vozů
- Bezproblémový provoz i v kruté zimě, což negarantují všechna naftová a plynová auta
- Levnější pojištění, servis a opravy v porovnání s vozy jiných pohonů
- Menší nároky na olej a filtry, obvykle delší servisní intervaly ve srovnání s dieselem
- Menší a levnější akumulátory ve srovnání s diesely
- Nepotřebuje roční revize jako plynová auta
- Bez větších potíží slouží i motory v horším technickém stavu
- Obvykle lepší jízdní kvalita ve srovnání s diesely i plynovými auty
- Nepotřebuje žhavicí svíčky, nemá k poruchám náchylné palivové čerpadlo jako diesel
- Zavazadlový prostor není omezen jako u plynových vozů
- Menší riziko při natankování nekvalitního paliva ve srovnání s dieselem i plynovými auty

MINUSY
- Benzin je nejdražší ze všech paliv, náklady na kilometr jízdy jsou největší
- Vyšší spotřeba ve srovnání s naftovým autem
- Menší zájem na trhu ojetin ve srovnání s diesely i plynovými auty
- Kratší životnost motoru ve srovnání s diesely
- Méně příznivé emise proti plynovým vozům

N A F T A:

PLUSY
- Nižší spotřeba paliva ve srovnání s benzinovým vozem
- Nafta je levnější než benzin
- Nízká spotřeba i při jízdě na maximum výkonu třeba na dálnicích
- Nízká spotřeba i při městském cestování
- Jetý naftový vůz se poměrně dobře prodává
- V některých případech delší životnost motoru
- Starší typy motorů mají větší životnost než stejně staré benzinové verze

MINUSY
- Vyšší pořizovací cena naftového auta
- Častější pravidelný servis, výměny oleje a filtrů u většiny dieselů
- Větší olejové náplně a dražší olejové, palivové i vzduchové filtry u některých dieselů ve vztahu ke srovnatelným benzinovým verzím
- Starší modely mají výrazně nižší akceleraci ve srovnání s benzinovými vozy
- Dražší opravy
- Při stejném výkonu obvykle dražší povinné i havarijní pojištění
- Dražší žhavicí svíčky
- Při špatné péči a problematickém palivu ohrožené palivové čerpadlo, jehož oprava je drahá
- U starších a méně kvalitních vozů problematický zimní provoz
- Vyšší cena akumulátoru, který má obvykle menší životnost než v benzinovém autě

P R OP A N - B U T A N:

PLUSY
- Náklady na pohonné hmoty klesají ve srovnání s benzinem na dvě třetiny
- Prodlužuje se životnost motorového oleje, který si déle udržuje potřebné vlastnosti
- Výrazné snížení emisí pevných částic oproti naftě
- Prodlužuje se životnost motoru, ve kterém se nevytvářejí karbonové usazeniny
- Produkuje čistší výfukové plyny, neboť motory na propan-butan nevylučují dým, prach, saze, oxidy síry, olovo a jiné látky, jako benzin či nafta, a produkují méně oxidu uhelnatého a nespalitelných uhlovodíků
- Možnost cestovat na benzin zůstává, dvě plné nádrže značně zvětší dojezd vozidla
- Plně postačující síť čerpadel plynu, ale přece jen s horším servisem než u benzinu a nafty

MINUSY
- Investice asi od 13 000 do 40 000 korun za pořízení a schválení zařízení ve vozidle, u některých typů automobilů je schvalování komplikované
- Zmenšení zavazadlového prostoru o palivovou nádrž, toroidy místo rezervního kola jsou zajímavým řešením, byť předpisy na rezervě v autě trvají
- U starších zařízení pětiaž sedmiprocentní pokles výkonu motoru a tříprocentní snížení maximální rychlosti při letně nepatrném a v zimě tří - až desetiprocentním zvýšení spotřeby
- Nutnost zvýšené opatrnosti při manipulaci a opravách: již dvě procenta plynného propan-butanu ve vzduchu tvoří výbušnou směs (v tuzemsku ale není znám případ, že by explodovalo oficiálně dovezené, schválené a odborně montované zařízení)
- Nižší stabilita kvality ve srovnání se zemním plynem
- V podzemních garážích někdy odmítají auta na plyn

Z E M N Í P L Y N:

PLUSY
- Nejnižší náklady na kilometr jízdy
- Oproti propan-butanu je lehčí než vzduch, a tudíž bezpečnější při provozu a manipulaci
- Lepší startovací vlastnosti při nízkých teplotách, než má propan-butan
- Zásoby zemního plynu jsou perspektivnější než u ropy, na kterou je vázána výroba propan-butanu
- Výrazné snížení emisí pevných částic oproti naftě
- Snížení skleníkového plynu kysličníku uhličitého o zhruba 20 procent ve srovnání s klasickými palivy
- Stabilnější kvalita ve srovnání s propan-butanem

MINUSY
- Vyšší - zhruba 45 tisíc korun - investice do pořízení a schválení (někdy problematického) zařízení ve vozidle - Jen osm veřejných čerpacích stanic zemního plynu v zemi
- Zmenšení zavazadlového prostoru o objemnou nádrž - ještě větší než u propan-butanu
- Tříaž desetiprocentní pokles výkonu ve srovnání s benzinem, spotřeba je srovnatelná
- Vysoká cena plnicích stanic
- Menší dojezd (220 až 250 km osobní auta a 450 km autobusy) na poměrně velkou nádrž
- Vyšší cena sériově vyráběných aut v porovnání s benzinovými i naftovými verzemi

Úspory na pojistném dovolí ujet tisíce kilometrů
Rozdíly v cenách pojistného povinného i havarijního - za auta různých objemů motorů a cen se významně zvětšují ve prospěch menších obsahů a levnějších výrobků. Kupříkladu povinné ručení za dieselovou Octavii 1.9 SDI i TDI stojí bez bonusů v České pojišťovně, která je největším tuzemským ústavem svého druhu, 5950 korun, zatímco za Octavie 1.6 se platí - bez ohledu na to, zda jezdí na benzin či na alternativní paliva - 3837 korun. Za 2113 korun, které ušetří majitel Octavie 1.6 ve srovnání s vlastníkem Octavie 1.9, lze ujet s Octavií 1.6 na benzin 1067 kilometrů, na propan-butan 1601 kilometrů, a na zemní plyn dokonce 2817 kilometrů. Havarijní pojištění se odvíjí od pořizovací ceny vozu, jeho výbavy, zajištění a kromě jiného také od toho, jak konkrétní vozy zajímají zloděje a jak komplikovaně je lze opravit po haváriích. Orientačně však lze vycházet z toho, že roční havarijní pojištění stojí zhruba čtyři procenta z ceny nového automobilu. Za nejlevnější Škodu Octavia Ambiente 1.9 TDI by se tedy na havarijním pojištění mělo v České pojišťovně platit 18 396 korun, za Octavii Classic 1.9 SDI by to mělo být 15 396 korun a za Škodu Octavia Classic 1.6 MPI jen 14 196 korun. Za úspory na havarijním pojištění tak například majitel benzinové Octavie 1.6 může najet ve srovnání s jeho kolegou za volantem Octavie 1.9 TDI 2121 kilometrů. Bude-li mít v Octavii 1.6 pohon na propan-butan, má ve zmíněných souvislostech výhodu 3181 kilometrů, a při cestování na zemní plyn je k dobru dokonce 5600 kilometrů. Šetří samozřejmě i člověk, který vsadí na levnější Octavii 1.9 SDI ve srovnání s tím, který se rozhodl pro jízdně i celkově komfortnější Octavii 1.9 TDI. Za 3000 korun, které uspoří na havarijním pojistném, může najet 2400 kilometrů.

Bezproblémový zimní provoz vyžaduje kvaliltní naftu.