Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Každý druhý jihočeský autobazar šidí

aktualizováno 
Každý druhý autobazar na jihu Čech šidí zákazníky. Zjistili to kontroloři České obchodní inspekce, kteří vyrazili do prodejen ojetých automobilů. Ze šesti autobazarů byly přesně v polovině nedostatky.

Na kilometry na tachometru se při nákupu ojetiny moc spoléhat nedá | foto: iDNES.cz

Obchodníci často tají, že vozy byly havarované.

"Často jsou prodávány havarované a opravené vozy jako zdravé, tachometry jsou stočené o desítky tisíc kilometrů a zákazník to mnohdy ani nezjistí nebo jen při prohlídce v autoservisu," vypočetl nedostatky Daniel Adamec, šéf České obchodní inspekce na jihu Čech.

Uváděné ceny na vozech byly bez daně z přidané hodnoty, zákazník nedostal informace, jak postupovat, když najde na autě nějakou vadu. Bazary dokonce tají i to, že nabízené vozy byly havarované.

Obchodní inspektoři se přitom zaměřili na autobazary napříč celým krajem. "Kontrolovali jsme bazary v Českých Budějovicích, Písku, Táboře, Plané a v Lišově," řekl šéf jihočeské inspekce Adamec.

Inspektoři vyrazili do autobazarů poté, co se jim na stolech množily stížnosti od lidí.

Ti si často naříkají na to, že koupili auto s polovinou kilometrů na tachometru, než je skutečný stav, případně s vadami, které se projevily hned první dny, ale podle bazarů už za ně nenese prodejce odpovědnost.

To je i případ pětadvacetiletého Tomáše Hávy z Čejetic u Strakonic. Ten si koupil před třemi lety v autobazaru ojetý Peugeot 205 za 66 tisíc korun, leasingem za něj zaplatil i s havarijním pojištěním 118 tisíc korun. Včera auto za 18 tisíc korun prodal, po letech útrap.

"Vyměnil jsem na tom autě kromě motoru a karoserie úplně vše. Zadní nápravu včetně brzd, přední poloosy, ramena, čepy, převodovku. Dneska je to téměř nové auto, protože tam nezůstal skoro žádný původní díl. Opravy mě stály zhruba čtyřicet až padesát tisíc korun," vypočítává Háva.

"Tehdy mě otec od koupi auta zrazoval, ale neuposlechl jsem ho. Další auto už jsem kupoval obezřetněji," dodal.

Podobné starosti s automobily mají na jihu Čech stovky lidí, kteří je koupí nejčastěji v autobazarech či od dovozců.

V autobazarech někdy končí vozy, kterých se lidé chtějí zbavit rychle, pohodlně a často také proto, že jsou poruchové.

"Laciné, kvalitní a spolehlivé auto si každý bez problémů prodá na inzerát," míní dovozce automobilů z Jindřichova Hradce Zdeněk Švec.

Omladit automobil o desítky tisíc kilometrů není přitom vůbec problém a to ani pokud má digitální tachometr, jako dnes drtivá většina vozů.

Méně kilometrů na tachometru? Žádný problém u mechanického zvládne "stočit" kilometry každý zručnější automechanik a na digitálním pak najeté kilometry za několik hodin uberou lidé, kteří se touto činností živí.

Jen ve Strakonicích upravují tachometry dva lidé a zvládnou bez zásahu do vnitřku přístroje ubrat kilometry na drtivé většině tachometrů vozů prodávaných na evropských trzích. Úprava přitom stojí od 1000 do 1500 korun a vůz má rázem o tisíce či desetitisíce korun vyšší hodnotu.

Doporučení odborníků je proto jediné: kupovat ojeté vozy ze zavedených autorizovaných autobazarů například u prodejen nových vozů.

"Při koupi ojetého vozu může zákazník prodávajícímu pouze věřit. Například přijel klient, který si koupil dovezený Volkswagen Sharan ze zahraničí a měl mít najeto 95 tisíc kilometrů. V systému autorizovaných servisů jsme našli, že vozidlo mělo o sto tisíc kilometrů více při poslední prohlídce v Německu. U dalšího vozu zase chyběly v servisní knize tři stránky, které byly vytrženy, a vozidlo tak mělo méně kilometrů," řekl ředitel CB Auto v Českých Budějovicích Vladimír Andrlík.

Právě tato prodejna nabízí kupujícím dohledání historie automobilu z koncernu VW v systému. Že by lidé ale poznali například na Škodě Octavii připravené na prodej, zda má najeto 120 či 90 tisíc kilometrů bez servisní knihy, Andrlík vylučuje.

"Je to o důvěře. U novějších vozidel laik prostě rozdíl třeba třiceti tisíc najetých kilometrů vůbec nepozná," míní Andrlík.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.