Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kde nablýskaná karoserie není důležitá

  16:13aktualizováno  16:13
Zájemce o starší off-road má být ostražitější než kupec osobního auta. Automobily kategorie off-road - neboli 4x4 či jednoduše terénní vozy - přibývají na zdejších silnicích jako houby po dešti a šíří se i na trhu ojetin.

Zájemcům doporučují odborníci zvláštní ostražitost. Ta by měla sledovat - kromě dokladů a dalších náležitostí, které kupec kontroluje u každého staršího auta - hlavně spojku, převodovku a hnací hřídele kol s jejich příslušenstvím.

 Hnací ústrojí totiž u terénních automobilů trpí mnohem více než u osobních vozů a opravy žádají desetitisícové sumy.

“Motor, který u osobního auta kontrolujeme na prvním místě, je u off-roadu na páté příčce důležitosti,” říká plzeňský obchodník s novými i jetými automobily Petr Svoboda, který má s terénními vozy mnohaleté zkušenosti.

“Motor totiž v dieslové verzi vydrží bez potíží tři sta tisíc kilometrů. A zatímco například nová hlava motoru pro terénní Nissan Patrol vyjde na třicet tisíc korun, žádá oprava převodovky u stejného modelu padesát tisíc a často i více. Také stav tlumičů pérování není nejdůležitější.

Nové nepřijdou na více peněz než třeba na škodovku. A to je vzhledem k ceně terénního vozu pakatel.”

Petr Svoboda doporučuje jako první krok při zájmu o jetý off-road delší zkušební jízdu. “Pro osobní auta stačí půlhodinka na běžných komunikacích, ale pro terénní vozy doporučuji alespoň třicet zkušebních kilometrů - nejen po asfaltových silnicích,” upřesňuje odborník.

"Teprve při jízdě po polních cestách se ukáže, jak na tom nabízené auto vlastně je. Až když se dostatečně prohřejí olejové náplně, projeví se vadná ložiska v převodovce či kolech. Ta se ozvou nepřeslechnutelným hučením, které proniká do kabiny.

Prašné cesty také naznačí, zda spolehlivě pracuje to nejpodstatnější, co u terénního vozu je, tedy pohon všech kol.” Při zkoušce je dobré zajet s nabízeným vozem do mělkého příkopu tak, aby zadní kola neměla stoprocentní adhezi, a zařadit pohon 4x4. “Jednoduše se rozjedu a vyzkouším automatické spojky v kolech přední nápravy. Pokud se od předních kol ozve cvakání, tak není pohon v pořádku,” říká Petr Svoboda.

Zvýšenou pozornost zaslouží také lamela spojky. Samotný díl sice není o mnoho dražší než pro běžný osobní vůz, ale majitel off-roadu zaplatí za práci mechanika až pětkrát či šestkrát více. Oprava spojky je totiž u terénního vozu mnohem pracnější. Původní lamela vydrží podle zkušeností lidí z odborných servisů až 150 tisíc kilometrů, ale stačí, aby off-road sloužil k tahání těžkých přívěsů, a životnost lamely, ale také dalších součástek se prudce snižuje.

Zda byl automobil využíván k častému tažení vleku, to se pozná podle opotřebení tažného zařízení: pokud je kulové zakončení oblýskané, tak auto tahalo vleky často.“Stav spojky prozradí jízda do táhlého stoupání, kdy zařadíme nejvyšší převodový stupeň. Pak prudce přidáme plyn. Pokud je spojka v pořádku, tak nemá měkký záběr, ale naopak tvrdě zabere,” vysvětluje Petr Svoboda. Ten doporučuje podobným způsobem vyzkoušet i kulová uložení v přední nápravě, která používají například terénní rovery.

“Na trojku několikrát za sebou prudce akcelerujeme a hned ubereme plyn. Pokud jsou uložení vadná, tak se ozve výrazné cvakání od předních kol,” radí. U terénních vozů jsou rovněž extrémně namáhané poloosy a jejich klouby. To platí především pro přední nápravu a hlavně v případě, že jsou na voze namontovány větší a širší pneumatiky.

Petr Svoboda říká, že poloosy sice vydrží mnoho tisíc kilometrů, ale stačí poškození manžety kloubu a životnost prudce klesá.“Při koupi ojetiny by zájemce neměl být líný sehnout se pod vůz,” pokračuje Petr Svoboda. “Pohled hodně napoví - například unikající olej či mazací tuk značí, že je něco v nepořádku. V ideálním případě jsou převodovka i rozvodovky suché a jen zaprášené. Vždy je nápadné, když jsou zmíněné díly čerstvě umyté. V takovém případě se na ně podíváme po zkušební jízdě se zapnutým pohonem všech kol.”

Na trhu ojetin jsou terénní vozy dvou kategorií. První tvoří auta pro volný čas se samonosnou karoserií, jejichž typickým představitelem je Toyota RAV 4. Ve druhé skupině jsou klasické off-roady s rámovou konstrukcí podvozku, které jsou určeny nejen k jízdám na ryby či na chatu, ale především k práci v těžkém terénu a reprezentují je třeba Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol či Range Rover.

Právě žebřinový rám nesmí uniknout pozornosti. “Je to stěžejní prvek opravdového terénního auta,” vysvětluje Petr Svoboda. “Ohnutý rám většinou nelze vyrovnat a výměna přijde na stovky tisíc korun. K odhalení vadného rámu stačí téměř vždy vizuální kontrola silentbloků, které drží karoserii k rámu. Prohlédneme všechny a žádný nesmí být jakkoliv deformovaný.

Opak značí, že rám není rovný a vůz nejspíše zažil těžkou havárii.”Pro jetý terénní vůz není podstatný vnější vhled. Nablýskaná karoserie občas skrývá pochroumaný hnací systém. V těch se ale mnoho lidí nevyzná. Petr Svoboda proto radí každému, kdo se o jetý off-road zajímá, aby se s nabízeným kusem vydal za odborníky, kteří se zmíněnými automobily mají zkušenosti.

“Je jedno, zda motorista přijede do specializovaného servisu s jinou značkou. Vozy 4x4 se od sebe příliš neliší a zkušený mechanik odhalí potíže jak u toyoty tak třeba u rovera,” sděluje Petr Svoboda.

 

 

Toyota Land Cruiser

Autoři: ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.