Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo chce zabít logana? Tajemství převrácené dacie

  17:15aktualizováno  17:15
Losí test vstoupil výrazněji do povědomí veřejnosti v roce 1998. Tehdy se převrátil Mercedes třídy A a byla z toho velká ostuda, od té doby i laici tuší, k čemu je v autě stabilizační systém a chápou, proč je dobré jej v autě mít. Tentokrát jsou terčem dohadů jízdní schopnosti superlevného trháku z Rumunska. Prošla Dacia Logan losím testem nebo ne?

Technici německého autoklubu ADAC podrobili laciný rodinný sedan losímu testu a do světa putovaly fotky loganu, vznášejícího se vzduchem a končícím na střeše.
 
O několik dní později ale bylo vše jinak.

ADAC své prohlášení o nebezpečnosti loganu stáhnul.

Také fotky se z jejich stránek vypařily jak pára nad hrncem.

A Renault vydal prohlášení, ve kterém se píše, že ADAC při testování nedodržel předepsané podmínky.

V zahraničních motoristických magazínech se spekuluje o záměru levnou dacii poškodit  v očích veřejnosti.

Reakce Renaultu na Dacii Logan převrácenou při losím testu
 
„ADAC nejprve provedl dva losí testy při rychlosti 100 km/h, tedy při rychlosti odpovídající běžné proceduře ADACu. Během těchto testů nedošlo k žádným problémům. Organizace ADAC následně uskutečnila další losí testy za účelem pořízení fotodokumentace. Tyto testy byly prováděny za nestandardních, libovolně definovaných, podmínek, což bez pochyby zapříčinilo převrácení vozu.
 
Již dříve byly na Loganu provedeny hloubkové losí testy, a to jak odbornými automobilovými časopisy, tak porotou, která rozhodovala o volbě „Auto roku“. Ani během těchto testů nebyl zjištěn nejmenší problém. Bezchybné chování vozu bylo též dokázáno během četných testů ve zkušebnách společnosti Renault. Společnost Renault je za účelem analýzy výsledků losích testů vozu Logan s organizací ADAC v těsném kontaktu.“

Redaktoři slovenského deníku SME a týdeníkem Autožurnál namísto planých řečí nelenili, usedli do loganu a losí test sami provedli.
 
Podle všeho je za celým problémem jiná pneumatika obutá na kole, které je při losím testu nejvíce zatěžováno. Svůj díl viny možná nesou i ostatní tři pneumatiky notně zmožené extrémním zatěžováním vyhýbacími manévry.

Redaktorům SME se podařilo získat rozměry šikany, kterou používá ADAC. Našli volnou plochu, rozestavěli kužely, na hlavu si navlékli helmu a vyrazili se vyhýbat losům.

***

Proč losí test?
 
Losí test - vyhýbací manévr, který prověřuje schopnost auta vyhnout se náhlé překážce v co nejvyšší rychlosti
 
Při náhlé změně směru jízdy se projeví charakteristika podvozku, schopnost udržet zvolený směr a také schopnost podvozku pohlcovat obrovské kmity karoserie.

Až při losím testu je dobře vidět účinek stabilizačního systému (ESP), který dokáže auto udržet ve zvolené stopě a zabrání vzniku přetáčivého, případně nedotáčivého smyku či převrácení celého vozidla.

S rozšiřujícím se systémem ABS, který v omezené míře umožňuje současně brzdit a objíždět překážku, význam losího testu neustále vzrůstá.

***

Původní fotografie z losího testu ADACu

Zdroj: OmniAuto

Zdroj: OmniAuto

Zdroj: Autorevue

Zdroj: OmniAuto

Postřehy SME + Autožurnál:

ADAC považuje deformaci A sloupku za silnou a nebezpečnou.
* Fotografie, která by to dokazovala však není k dispozici.
 
Svět motorů píše: "Navíc se při silném náklonu svlékla pneumatika a ráfek zaražený do asfaltu dílo dokonal."
* Na žádné z fotografií není vidět, že by pneumatika loganu byla svlečená z ráfku.
 
Na výřezech z velké fotografie převráceného loganu je vidět, že levé přední je jiné, než ostatní tři. Na zadním levém kole je vidět světlý materiál litého kola. Levý přední ráfek je ovšem černý.
 
Loganu ADACU už na počátku vyhýbacího manévru chybí levá mlhovka.
 
Redaktoři SME si to vysvětlují tím, že technici ADACU měli s vozem drobnou kolizi, při které poškodili hliníkový ráfek a vyměnili ho za plechové rezervní kolo.

...VÍCE

SME: Logan na střechu nešel
 
S cílem vnést více světla do celého problému s loganem se redaktoři deníku SME a týdeníku Autožurnál rozhodli uskutečnit vlastní losí test podle metodiky ADAC a spojili se s jeho techniky. Dacia Logan se při jejich testech naklonila ale nepřevrátila.
 
"Kontaktovali jsme ADAC"
Německý autoklub po vlně kritiky, otázek a dohadů kolem převrácení Dacie Logan stáhnul ze svých internetových stránek fotografie a výsledky losího testu. Důvodem byla skutečnost, že auto testovací procedůrou prošlo a převrátilo se až při dodatečném fotografování.

Technici ADACu telefonicky potvrdili teorii o použití rezervního kola. V momentě převrácení měla dacia tři hliníkové disky a jeden plechový s jiným typem pneumatiky (rezervou). Technici zkontrolovali tlak v rezervě, ale při fotografování si počínali tak, že se automobil převrátil právě na straně rezervního kola.

První test se nezdařil
Než redaktoři postavili trať z kuželů podle specifikace ADAC, spustil se hustý déšť. A tak logan vyzkoušeli napoprvé spíše ze zvědavosti.

Losí test na mokrém asfaltu dacia zvládla do rychlosti 60 km/h. Ve vyšších rychlostech už pneumatiky ztrácely přilnavost a auto šlo do smyku. Na mokrém povrchu se karoserie extrémně nenakláněla, ale při jednom pokusu se nadzvihlo pravé zadní kolo.

Napodruhé prošla
Počasí se umoudřilo, a tak mohl proběhnout nefalšovaný losí test. Bylo jasné, že na suchém drsném asfaltu se bude auto výrazněji naklánět, proto proběhl první test v padesátikilometrové rychlosti.
 
Při pětašedesátce (na tachometru cca 68 km/h) se dacia nakláněla výrazněji a náklon přecházel do přetáčivého smyku, ale stále se ještě řidiči dařilo vměstnat se do vymezené dráhy. Vyšší karoserie a měkčí odpružení jsou citlivé na prudké pohyby volantu, ale i přesto se auto nepodařilo dostat do kritického náklonu.

Za volantem loganu se střídali dva řidiči. Nádrž byla naplněna asi z 1/3 a teplota vzduchu dosahovala 16 stupňů. Testovaný model měl pneumatiky Barum 165/80 R14.

Se zvyšující se rychlostí padalo stále více kuželů, protože losí ulička je poměrně úzká (2,4 m). Postupně se řidič dostal až k nájezdům v osmdesátikilometrové rychlosti.

Tehdy ovšem reflexivně přibrzdil a test bylo nutné opakovat. Vyhýbací manévr probíhá při losím testu tak, že auto jede bez zařazeného rychlostního stupně, řidič nesmí brzdit ani přidávat nebo ubírat plyn.
 
Nejkritičtější byla pro logan rychlost 75 km/h. Tehdy se auto dostalo na dvě kola a v zápětí šlo do přetáčivého smyku. Testem ale logan prošel bez toho, aby se převrátil na střechu stejně jako na fotkách ADACu.

Resumé
Dacii Logan se redaktorům SMÉ a Autožurnálu při prudkém vyhýbacím manévru převrátit nepodařilo. Na nerovném povrchu, na kterém by se mohla kola zaseknout o překážku, to však pravděpodobně možné je.
 
Pod výrazné boční náklony a horší směrovou stabilitu se významnou měrou podepisují sériově dodávané pneumatiky s vysokým bočním profilem. Případným kupcům loganu lze proto doporučit, aby si připlatili za hliníková kola s druhým povoleným rozměrem pneumatiky 185/65 R15.

Rychlost do 65 km/h (zvládnutý test)

     
                 

Rychlost 65 - 75 km/h (mezní situace)
 
     

Rychlost nad 75km/h (kritické momenty)
   

***

ADAC a Renault spolu hledají důvod.

11/8/2005 - Renault nezjistil technickou závadu na voze. Důvodem by mohly být pneumatiky, jejichž pláště byly po předchozích testech silně opotřebeny. Automobilka je poslala na přezkoumání.

***

Německá média versus Dacia Logan

Německá média mají na logan tak trochu spadeno.

Německý magazín Auto, motor und Sport ve svém posledním čísle mimo jiné napsal:
Logan produkovaný rumunskou Dacií, sesterskou firmou Renaultu, není žádaný jen ve Francii - tam se právě vyprodalo 5000 aut, původně plánovaných pro celý rok 2005. V Německu našlo během prvních čtrnácti dnů prodeje svého majitele 500 aut. Kvůli špatným výsledkům crashtestů a následné ztrátě image počítá Renault už jen s odbytem 3000 aut ročně.

Na jiném místě v AMS: Bezpečnost má svou cenu, jak ukazují výsledky Euro NCAP. Nová levná auta od citroënu a dacie dosahují jen sotva tří, respektive čtyřhvězdičkového ocenění. Zato dražší Mercedes A a Peugeot 1007 naproti tomu dostaly pět hvězdiček...

AutoBild uspořádal v dubnu letošního roku vlastní crashtest loganu. Německý automagazín označil jeho výsledky za hrozivé. Když pak EuroNCAP (renomovaná organizace specializující se na crashtesty) udělala oficiální test loganu, nedopadlo rumunské auto nijak oslnivě, ovšem hysterie kolem výsledků bylo o poznání méně.

Autobild říká, že dělal crashtesty podle stejné metodiky jako EuroNCAP, je tedy s podivem, že se v některých parametrech diametrálně liší (ochrana hlavy řidiče i spolujezdce).

AutoBild

hodnocení

EuroNCAP

dobré

dostatečné

mezní

slabé

nedosatečné

 

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.