Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo chtěl oltcita, byl rád, že odjel stopětkou

aktualizováno 
Zajít do autosalonu a koupit nové auto podle svých představ - tak jednoduché to ještě před dvaceti lety nebylo. I když jste našetřili dost peněz, nemuseli jste vytoužené auto vůbec dostat. Jako třeba bloger iDNES.cz Vlastimil Fürst: chtěl oltcita, odjel škodovkou.

Červený Oltcit – Buď vůle tvá...

O prázdninách roku 1988 jsem rychle potřeboval koupit auto. Byla to doba, kdy se na auta stály fronty, někdy i více dnů.

A také se k nám v té době začaly dovážet Oltcity - v červené barvě vypadala v mých očích super.

V té době se měl můj život radikálně změnit. Pracoval jsem ve státním podniku, ale mým životním snem bylo stát se kazatelem – pastorem. Jenže jsem před tím vystudoval VUT a tak mi v uskutečnění tohoto snu bránil nesouhlas ministerstva. Na konci června 1988 jsem ale souhlas konečně dostal.

vzpomínejte na svá auta

Jak se kupovala auta před listopadem 1989? Pište do diskuze pod článek nebo na redakční mail

K nové práci jsem potřeboval vlastní auto. Dříve jsem nějakou dobu pracoval i v zásobování, a tak jsem se dobře znal s vedoucím místní Mototechny. Když jsem mu řekl, že bych si rád koupil červeného oltcita a k čemu ho potřebuji, řekl, že to není problém. Na nádraží zrovna čeká na proclení vagón oltcitů a je mezi nimi i jeden červený. Ať se zeptám druhý den. A tak jsem čekal. Den, dva, týden, měsíc... A Oltcity stále stály na vagónu.

Oltcit Club

Oltcit Club

Jako správný křesťan jsem se modlil, aby vše dobře dopadlo. Přál jsem si červeného oltcita, přesto jsem vždy končil slovy:" ...ale ať se stane, Bože, podle Tvé vůle."

Po šesti týdnech jsem už nemohl čekat. V Mototechně měly v té době jen poslední tři šedé Škody 105. Jednu z nich jsem nakonec s bolavým srdcem koupil. O tři dny později už byl červený Oltcit k mání. Pozdě. Ještě dlouho, když jsem na cestě potkal červeného oltcita, zalétla do nebe výčitka: "Bože, proč?"

Zhruba po roce jsem poprvé uslyšel, že Oltcity mají špatné přední nápravy, později se hovořilo o problémech s převodovkou... Kamarád, který oltcita koupil, byl po roce rád, že se ho zbavil.

O šest let později přijel se svou šedou škodovkou do bazaru. Měla najeto 165 tisíc kilometrů. Vedoucí navrhl, abychom napsali cenu 63 tisíc korun. To bylo o něco víc, než za kolik jsem ji koupil. Nakonec jsem souhlasil, i když jsem si o tom myslel své. Přece za ty peníze nikdo nekoupí šest let starou škodovku. Druhý den mi pan vedoucí volal, abych si přijel do bazaru pro peníze.

Když na to dnes vzpomínám, děkuji Bohu, že i v této "přízemní záležitosti" rozhodl podle své moudrosti a ne podle mého přání. Nedal mi červeného oltcita, ale šedou škodovku.

Říká se, že vám auto přinese dvakrát radost. Když ho koupíte a když se ho pak zbavíte. S touhle stopětkou to bylo jinak. Neměl jsem radost, když jsem ji kupoval, ale ani když jsem jí prodával. Za ta léta jsem si na ni zvykl a když jsem odcházel z bazaru a ona zůstala opuštěná za plotem, bylo mi smutno.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.