Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo jsou řidiči-závodníci. Mladí, bohatí a agresivní

  20:26aktualizováno  20:26
Až příště pojedete autem a rychle se kolem vás přežene jiný řidič, zkuste si všimnout, kdo to je. Pravděpodobně to bude někdo z následujících tří skupin, se kterými se lze na tuzemských silnicích setkat: mladý "závodník", jezdec v drahém autě nebo řidič v malé firemní dodávce.

Nejvíc "vybodovaných" řidičů je ve věkové kategorii 18 až 22 let - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Podle dopravních odborníků právě do těchto tří skupin patří nejvíce řidičů, kteří příliš nedodržují předepsanou rychlost.

"Nelze samozřejmě tvrdit, že všichni mladí řidiči automaticky překračují rychlost. Všichni se tak určitě nechovají. To platí i o lidech, které by šlo zařadit do zbývajících skupin závodníků," říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

"Obecně však platí, že právě řidiči z těchto skupiny mají daleko větší sklony jezdit rychle," dodává.

1. Mladí závodníci
Postoj řady mladých lidí k řízení shrnují dopravní odborníci větou: "Mladí žijí rychlým životem, proto se tak chovají i za volantem."

Lze to říct i jinak: řidiči ve věku od 18 do 22 let patří k těm nejhorším na českých silnicích. Přestože nemají příliš šoférských zkušeností, zbytečně riskují, předvádějí se a nevěří, že právě jim by se mohlo při jízdě něco stát. Navíc se nezdráhají pít před jízdou alkohol.

Dokázaly to i nedávno zveřejněné údaje o tom, kteří řidiči už stihli nasbírat 12 trestných bodů. Nejvíc "vybodovaných" je právě ve věkové kategorii 18 až 22 let. Za několik posledních týdnů zemřelo několik mladých šoférů při dopravních nehodách.

2. Jezdci v drahých autech
Když MF DNES udělala letos v dubnu rozhovor s milionářem Richardem Chladem, prohlásil: "Zatím jsem nepřišel o body, protože spousta policistů je rozumných. Samozřejmě mě zastavili, ale řekli: S tímhle se nedá jezdit pomalu, my víme."

Narážel tak na typ auta, jež nikdo jiný než on v Česku nemá - Maserati MC12 za více než 23 milionů korun. Zároveň dodal, že pohodová rychlost je pro něj na tuzemských silnicích a dálnicích 150 nebo 160 kilometrů v hodině. "Na dálnici v Německu, kde jsou dvě nebo tři dlouhé rovinky, jsem to ale vytáhl až na 340," dodal.

Chlad, který podniká v oblasti hazardních her, svými slovy naznačil, co si myslí řada (rozhodně ne všichni) majitelů drahých a rychlých aut. Rychlost pro ně jednoduše neplatí. "Oni se prostě rádi předvádějí. Jsou sebejistí a agresivní," uvádí psycholožka Rehnová. "Vůbec jim nedochází, že mohou ohrozit někoho jiného," dodává.

3. Řidiči v dodávkách
Větší část veřejnosti sice nadává na profesionální řidiče v kamionech (jsou nejvíc vidět), zlost by však měla zaměřit i na dodávky. Právě jejich šoféři podle policistů porušují silniční pravidla mnohem víc než "tiráci". Malé dodávky s váhou nad i pod 3,5 tuny jezdí velmi rychle.

"Dokonce bych řekl, že ještě horší jsou ti, kteří řídí dodávky pod 3,5 tuny. Na taková auta stačí řidičský průkaz třídy B, který má každý. Dodávky tak řídí lidé bez větších zkušeností," uvádí jeden ze severočeských dopravních policistů.

"Obvyklá výmluva takových řidičů je, že musí dovézt někam náklad, a proto jeli přes povolený limit," dodal.

"Majitelé luxusních vozů se prostě rádi předvádějí. Jsou sebejistí a agresivní." dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Autor:




Nejčtenější

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.