Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo má platit mýto: Okrádá stát dopravce?

aktualizováno 
Další z kontroverzních výkladů silničního zákona ze strany ministerstva dopravy se týká povinnosti platit mýtné. Protentokrát se dopravci přou s úředníky o definici "dvanáctitunového vozidla". Výklad ministerstva je samozřejmě výhodný pro státní kasu.

Jízdní souprava je souprava z jednoho nebo více motorových vozidel a z jednoho nebo více přípojných vozidel | foto: Iveco

Začátkem ledna Karel Hanzelka z tiskového odboru ministerstva dopravy pro MF DNES řekl: "Mýtné se vztahuje i na nákladní vozidla o nižší hmotnosti, která mají závěsné zařízení a hmotnost jízdní soupravy dosahuje 12 tun. Takových vozidel je cca 64 tisíc.“ ZDE...

V praxi to pak znamená, že 2 identická vozidla jedoucí po téže dálnici mají naprosto odlišné podmínky, stačí jen, aby jedno z nich mělo namontované tažné zařízení. Platit mýtné pak musí i v případě, že za celý rok vůbec s vlekem nejede.

Ministerstvo na svém výkladu zákona trvá: "Názor neměníme, předpokládáme, že náš právní výklad je správný," opakuje Hanzelka.

Dopravci: ministerstvo vykládá zákon špatně
Martin Špryňar z ČESMADu oponuje: "Máme k dispozici tři právní rozbory, které ukazují na chybný výklad Ministerstva dopravy ohledně prolomení dvanácti tunové hranice pro platbu mýta."

"Při školení řidičů jsem se dozvěděl, že vozidla, která sice mají celkovou hmotnost do 12 tun, ale mají namontováno závěsné zařízení, musí platit mýtné. Zdůvodňují to tím,že v technickém průkazu je uvedena v takovém případě i celková hmotnost soupravy," říká Petr Weber, učitel z královehradecké autoškoly DP.

"Můj názor je, že pokud řidič jezdí s takovým vozidlem bez přívěsu, stačí mu dálniční známka a nemusí vůbec mít palubní jednotku. Jedině v případě, že pojede na zpoplatněnou silnici s vlekem, musí si samozřejmě vozidlo zaregistrovat a mít palubní jednotku," pokračuje.

Nákladní porsche
"Pokud se hranice pro platbu mýtného posune na 3,5 tuny, což je naplánováno od 1. ledna 2008, postihne podobný problém podle výkladu ministerstva také některá osobní auta - takže například i SUVčka typu Porsche Cayenne, která mají namontované tažné zařízení," říká Martin Špryňar ze sdružení ČESMAD BOHEMIA, které brání zájmy automobilových dopravců.

...je to protiprávní
Stejný názor má i Autoklub České republiky. Jeho zástupce Václav Špička říká: "Vybírat mýto za jízdu motorového vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 12 tun jen proto, že toto vozidlo je vybaveno spojovacím zařízením a v technickém průkazu je zapsána největší přípustná povolená hmotnost jízdní soupravy, odporuje příslušným právním ustanovením a vybírání mýta je neodůvodněné a protiprávní."

Co říká zákon:
§ 22 odst. 2 zákona č. 13/1997., o pozemních komunikacích, píše:
"Užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem nejméně se čtyřmi koly, jehož nejvetší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun, nebo jízdní soupravou, jejíž největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun,podléhá úhradě mýtného."

Pojem "jízdní souprava" je definován ve dvou právních předpisech.
V § 2 písm. i) zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu: "Jízdní souprava je souprava složená z jednoho nebo více motorových vozidel a z jednoho nebo více přípojných vozidel",

V § 1 písm. c) vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích se píše: "jízdní souprava - spojení motorového vozidla (dále jen "tažné vozidlo") s jedním přípojným vozidlem nebo s více
přípojnými vozidly“.

Mýto platí jen pro těžkotonážníky
Ze zákona tedy vyplývá, že o jízdní soupravu jde jedině tehdy, je-li motorové vozidlo spojeno s přípojným vozidlem. O jízdní soupravu tedy naopak nejde, je-li motorové vozidlo sice vybaveno spojovacím zařízením, avšak k motorovému vozidlu není připojeno přípojné vozidlo.

"Proto pro motorové vozidlo o nejvetší povolené hmotnosti nepřekračující 12 tun, i když je vybaveno spojovacím zařízením, avšak jede bez přípojného vozidla, postačí úhrada poplatku za užití dálnice nebo silnice pro motorová vozidla ve formě dálničního poplatku; motorové vozidlo tedy nemusí být vybaveno jednotkou pro úhradu mýtného," vysvětluje Špička.

Upozorňuje ale: "Bude-li však k motorovému vozidlu o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 12 t připojeno přípojné vozidlo, jehož hmotnost je tak velká, že největší povolená hmotnost soupravy činí nejméne 12 t, pak je vybavení motorového vozidla palbní jednotkou nutné a za jízdu soupravy se platí mýtné.

Dopravci: Budeme požadovat náhradu
ČESMAD  je podle svého prohlášení připraven poskytnout dopravní firmě, která se z tohoto důvodu obrátí na soud, právní pomoc. "V případě, že soudní rozhodnutí potvrdí námi získané právní analýzy, budeme od státu vyžadovat vrácení neoprávněně inkasovaných plateb za mýtné," doplňuje Martin Špryňar.

"Sami se soudit nemůžeme, nejsme poškození. Nemůžeme tedy podat trestní oznámení," říká. "Zatím hledáme firmu, která by za to byla pokutována. Prozatím se nikdo neozval, dopravci raději závěsná zařízení odmontovali."

"Nepředpokládáme, že by soud dopadl v náš neprospěch," reaguje Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.

Do pondělí 4. února udělili celníci 2 561 pokut v celkové výši 3 382 200 korun, je otázka, kolik jich připadá na dvanácti/nedvanáctitunová auta.

Jiří Barták z Generálního ředitelství cel říká: "V případě udělování pokut se řídíme výkladem ministerstva." Kolik pokut za tento přestupek udělili neumí říct, takto podrobné statistické udaje nejsou k dispozici.

"Jsme kontrolní orgán, musíme se řídit pokyny zřizovatele, což je ministerstvo," odpovídá na dotaz, jestli vozidla se spornou hmotností celníci pokutují.

Ministerstvo dopravy vykládá zákony po svém
Definování dvanáctitunového auta není první případ, ve kterém si ministerstvo vykládá zákon po svém. Obdobný případ, kdy šel výklad ministerstva proti zákonům i logice, nastal v případě platnosti dálničních známek. VÍCE...

Třikrát jinak:
Iveco EUROCARGO
Jízdní souprava bude platit mýtné za každých okolností. (Celková hmotnost soupravy je 26 000 kg.)
Iveco EUROCARGO
Nákladní automobil do 12 tun s namontovaným tažným zařízením. Podle výkladu ministerstva platit mýtné musí, podle právníků ne. (Celková hmotnost psaná v technickém průkazu bude 26 000 kg, protože je vozidlo schopné táhnout přívěs.)
Iveco EUROCARGO
Nákladní automobil do 12 tun bez tažného zařízení platit mýtné nemusí. (Celková hmotnost 11 990 kg.)



Autoři: ,




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.