Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo nelezl do žigulíku kufrem, neví, co je zima

Obout na kola zimáky, do auta lopatu a rozmrazovací spreje, do ostřikovačů zimní kapalinu, do pusy čokoládu na nervy a příprava na zimu je hotová. Zkušená řidička a blogerka iDNES.cz Božena Klingerová se chystá na sněžnou sezonu.

Ilustrační foto - Renault 8 | foto: Renault

Auto, zasypané hromadou sněhu, nebo zapluhované až po kapotu, naklouzané silnice zacpané uvízlými kamiony a ulice "bez chodníků" - to je daň za to, že bydlím v podhůří Jizerek.

.

Silnice se moc nesypaly, klouzalo to příšerně a mantinely kolem fungovaly jako polštář...

Blogerka Božena Klingerová píše exkluzivně pro čtenáře Auto.iDNES.cz co musel umět zimní řidič před třiceti lety. Další texty čtěte na klingerova.blog.idnes.cz

Občas, když se opatrně snažím otevřít zamrzlé okénko, aniž bych zničila elektrické ovládání, vzpomínám, jaké to bývalo před lety. Nemusela jsem řešit, jestli napětí v baterii bude laskavě stačit na probuzení řídící jednotky, pátrat, kde se vypíná stabilizační systém ESP, protože jinak se nevyhrabu ze závěje, učit se brzdit s ABS, učit se rozeznávat, kdy jenom zabírá posilovač řízení a kdy už předek klouže.

Na zamrzlé okno sůl

Jenže v 70. a 80. letech mívali motoristé zase jiné starosti. V krutých zimách s klesající teplotou přímo úměrně ubývalo i aut, která ještě vůbec vyjela. Pod -10°C začínal být problém. Namrzlá okna byla to nejmenší. Na to měl táta fintu. Do hadru (kapesníku, když ho máma neviděla) zabalil hrst soli, tím námrazu lehce zlikvidoval. To se dá použít pořád, když úžasné rozmrazovací spreje na okna beznadějně zamrznou v kapse ve dveřích. Nebo vy je nenecháváte v autě?

Větší problém bývaly zamrzlé zámky dveří. Ještě před pár lety mi to občas provedl můj stařičký golf. V tom lepším případě stačilo nahřát klíček zapalovačem a s trochou trpělivosti zámek povolil. Lepší bylo zkusit to ze strany spolujezdce. V horším případě přimrzlo i těsnění dveří, nebo mechanismus otevírání celý. Kdo nikdy nezkoušel dostat se do Žigulíku kufrem, neví, co je zima...

Zapálené noviny a horský start

Horší bylo, že často zamrzl benzín v trubičkách. I na to se řešení našlo. Vzaly se noviny, ty se smotaly do fagule, zapálily a nacpaly šikovně pod auto. Většinou než dohořely, bylo rozmraženo. Občas to blaflo, to je fakt, ale auto kupodivu nehoří tak rychle, jak nás přesvědčují akční filmy. Nějaký ten plamínek se dal uplácat hadrem.

Pak přišlo na řadu startování. Jakmile už v baterce zbývalo jen pár zmrzlých voltů, ohlásil to startér jednoznačným huuuu, huu...hu...u... To byl čas na "horský start": z kopce, dvojku, pustit spojku. Když se to nepodařilo hned a kopce došly, tak už jen lano, druhé auto a roztáhnout. S dnešním autem to nezkoušejte, jinak riskujete, že vás technik ze značkového servisu nechá pro výstrahu zastřelit před nastoupenou jednotkou, tohle dnešní auta opravdu nesnáší.

Aby to všechno klaplo, nesmělo se zapomenout vytáhnout sytič. Taková malá páčka, co měla k motoru táhýlko a to ovládalo klapku na karburátoru. A pak, u ohřátého motoru ho zase vypnout, než se spotřeba benzínu začala blížit parametrům ruského tanku. Takové drobnosti ale na našem autě táta-automechanik neřešil, sytič věčně nefungoval. Jednodušší, než to spravovat, bylo naučit mě brzdit, aniž bych pustila pedál plynu. Zvládnout dva pedály pravou nohou, nebo brzdit levou, to se mi i potom mockrát hodilo.

Škola smyku

Řízení na sněhu jsem měla vždycky ráda. Auto se zadním náhonem a motorem vzadu bylo ideální na hraní. Projíždět zatáčky řízeným smykem, to byla ohromná zábava. Silnice se moc nesypaly, klouzalo to příšerně a mantinely kolem fungovaly jako polštář.

Než nám to správci povodí zatrhli, pořádali jsme soukromé školy smyků i na zamrzlé přehradě. Tam šlo báječně vyzkoušet si frajeřinky jako otočit auto do protisměru "přes ručku", dostat do smyku jen předek, jen zadek, nebo všechny čtyři kola, rozjíždět se i brzdit na čistém ledu – paráda!

S čím se v zimě nejezdilo úplně nejlíp, to byla Škoda 1203. Někdy začátkem 90. let to bylo naposled, co jsem se k tomu nechala "ukecat". Zadání znělo: dopravit asi deset dětí, psa, pár dospělých a týdenní zásoby na chalupu v Horním Polubném. A to máte: lyže, sáňky, bágly, spacáky, kýble s bramborovým salátem, pekáče sekané, napečené řízky, chleby, knedlíky, bedýnky brambor, pomerančů, jablek, banánů, zásoby rumu... Víc se tam nevešlo.

S hrncem guláše na sedadle spolujezdce a pevným odhodláním jsem statečně vyrazila. Zbytek výpravy šel na vlak. Romantika začala na odbočce v Desné, odtud je to už jen do kopce a do zatáček. Žádná sůl, na silnici pár hrstí škváry nasypaných na uježděném sněhu, aby se neřeklo. Trefit ty posypané kousky co nejvyšším počtem kol, přitom se vyhnout největším kusům škváry, to není sport pro dvanáctsettrojku naloženou po střechu, samozřejmě na letních gumách.

Navíc to chtělo moc nezpomalovat – kdybych zastavila, už se nerozjedu a moc nepřidávat, aby se kola nezačala protáčet. To všechno by ještě šlo, kdybych nemusela každý "kvalt" z převodovky lovit, řazení na Š1203 tím bylo vyhlášené. Dvojka byla málo, čtyřka moc a trojka se zkrátka nedala najít. Jak jsem se dostala na kopec, dodnes netuším, zpátky to naštěstí šlo líp, přišla obleva.

Sláva vyhřívaným sedačkám

Nestěžuju si na dnešní auta, i když mě občas štvou jak chytračí - pořád vědí líp, než já, co je pro mě nejlepší a jak mě uchránit od všeho zlého.

Vytáčí mě, když auto několik minut vytrvale mrká a pípá, jelikož jsem nezodpovědně nepřipoutala bezpečnostními pásy nákupní tašku na zadním sedadle. Stejně mě vytáčí dešťový senzor, který se mnou hrává oblíbenou hru: "Co myslíš, už prší dost? Pustíme stěrače?" "Jo!" vztekám se já a snažím se mezi kapkami na předním skle rozeznat, kam vede silnice.

A užívám si komfort vyhřívaných sedaček, zrcátek a zadního skla a o vyhřívaném předním okně se mi občas zdá. Nemám nic proti samozatmívacímu zpětnému zrcátku, i když se slzou v oku vzpomínám, jaký výchovný efekt mívalo šikovné pootočení zrcátka na auto svítící mi dálkovými světly do zad.

Bez posilovače brzd a řízení si už auto nedovedu představit, stejně jako bez autorádia s dálkovým ovládáním, imobilizéru a zamykání zpátečky. Ale když mám příležitost, ráda se svezu mým oblíbeným Renaultem 8, který se mnou měl neskutečnou trpělivost při mých šoférských začátcích.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...