Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo před 20 lety kupoval favorita, měl by dnes superba

aktualizováno 
I nejlevnější nový vůz - Škoda 105 L - stál před dvaceti lety 57 750 korun, tedy 17 měsíčních platů; dnes na nejlevnější nová auta typu Škody Fabia stačí platů 10. Ještě zajímavější to bylo před rokem 1989 u ojetin, které byly mnohdy dražší než nová auta – protože se daly koupit na volném trhu. Dnes na ojetinu stačí jeden plat – za 20 tisíc korun sežene vůz, který ještě udělá dobrou službu.

Škoda 120L | foto: Škoda Auto

Co mají společného (kromě značky výrobce) Škoda Favorit s motorem 1.3, vyrobená v roce 1989, a Škoda Superb s motorem 1.8 TSI z roku 2009? Dvě věci: spotřebu kolem sedmi litrů na 100 kilometrů – a cenu. Ten, kdo měl v roce sametové revoluce na to, aby si v Mototechně koupil favorita za 84 600 korun, ěl by nes na zmíněnou limuzínu vyšší třídy za 630 tisíc korun. Obě sumy mají totiž v přepočtu stejnou hodnotu – 26 průměrných měsíčních platů.

Škoda FavoritŠkoda FavoritŠkoda Favorit

Poukazy a pořadníky

Auta se v socialistickém Československu nedala koupit tak jako dnes, alespoň ne zpočátku. Do šedesátých let musel mít zájemce buď poukaz, který mohl dostat za zvlášť vynikající pracovní výsledky, nebo si mohl u České státní spořitelny složit částku v ceně auta, čemuž se říkalo vinkulace. "Za tři až pět let dostal výzvu, že se může pro auto zastavit, takže na celou tu dobu vlastně půjčil státu bezúročně peníze," vzpomíná Petr Špaček, jeden z prvních československých bazaristů vůbec a dnes majitel autobazaru.

Poměry se však uvolňovaly, těsně před Listopadem 1989 už bylo možné koupit auto přímo v prodejně, byť to často znamenalo strávit noc ve spacáku před Mototechnou nebo Tuzexem, případně dát prodejci úplatek - většinou pět až deset tisíc korun.

"Oltcit RL de Luxe jsme kupovali mezi prvními na přelomu let 1987/88 v Mototechně v Rakovníku. Tehdy jich tam dovezli patnáct a čekalo na ně asi sto lidí," vzpomíná Michal Šafránek motoristický fotograf a novinář. "Stál 69 tisíc korun a pět tisíc dostal do kapsy člověk, který nám ho prodával."

Dobové texty z motoristických časopisů na toto téma působí velmi úsměvně. Například v roce 1987 popisoval Svět motorů možnosti, kde koupit nové auto - a jaké. "Možností se nabízí hned několik. V prodejnách národního podniku Mototechna, značkových prodejnách AZNP (zkratka tehdejší Škodovky - Automobilové závody, národní podnik) a v obchodních domech Bílá Labuť a Kotva v Praze, tato možnost ještě zvání novotou. Na rozdíl od možností koupě je nabídka nových automobilů chudší, ale i tak si lze vybrat hned z několika typů vozidel Škoda. Lze volit podle možností vlastní kapsy i řidičských schopností."

Následoval výčet sedmi typů škodovek - ve skutečnosti to však byla jen dvě auta - sedan a kupé, označené R; lišily se jen výkony motoru, převodovkou (čtyři nebo pět stupňů) a výbavou. Největší zájem byl o nejmodernější Škodu 130 (70-80 tisíc Kčs), naproti tomu o chudou 105 za 57 tisíc velká pranice nebyla, a tak byly na skladě skoro pořád.

Doplňková výbava byla opravdu bohatá - ovšem jen díky tomu, že se připlácelo i za naprosté drobnosti - u 105 i za možnost stáhnout si zadní okénka (335 Kčs) nebo za odkládací kapsy ve dveřích (70 Kčs). I u Š 120 se muselo připlácet za opěrky hlavy, a to celých 600 Kčs (dnes by to bylo 4,5 tisíce korun).

Svět motorů hrdě hlásal: "Počítačem sestavený seznam příplatků na vozy Škoda měří na délku téměř tři a půl metru. Například Š 105 má na 36 variant příplatků." Systém příplatků je ostatně Škodě i dalším značkám vlastní dodnes.

Méně aut i silnic

Jak vůbec vypadal vozový park před dvaceti lety? "V tehdejší české části Československa jezdilo o dva miliony aut méně než dnes – 2,4 milionu, zatímco nyní jich je 4,4 milionu. Nejrozšířenějším modelem byla Škoda 105/120, následovaná Škodou 100/110, ruskou Ladou a německými vozy s dvoutaktními motory Trabant a Wartburg. Horkou novinkou byla Škoda Favorit, uvedená na trh v roce 1988," vypočítává Vladan Crha, ředitel komunikace AAA Auto, který zpracoval analýzu tehdejší situace.

Škodovky tvořily v roce 1989 téměř 87 procent všech nově prodaných vozů, jejich podíl škodovek začal výrazněji klesat až v důsledku cenové války, kterou rozpoutala v roce 1996 automobilka Opel svým modelem Corsa. Dnes má Škoda přibližně 27 procent. Československo tenkrát mělo také přibližně o polovinu méně dálnic, za jejich použití se ovšem nic neplatilo (první poplatek 400 Kč byl zaveden v roce 1995).

Co se však nezměnilo vůbec, je stáří vozového parku. "V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru čtrnáct let stará auta, v letošním roce je průměrné stáří vozového parku 13,7 roku," uvádí Crha.

A nostalgické vzpomínání pamětníků po levném benzinu? To nemá opodstatnění – v roce 1989 stál litr specialu osm korun, což v přepočtu na dnešní ceny představuje 60 Kč – natural však stojí zhruba polovinu, stejné je to u nafty.

Bezpečnější vozy

Auta jsou dnes v přepočtu mnohem dostupnější než před Listopadem, navíc mají nesrovnatelně vyšší technickou úroveň i bezpečnost. "Většina českých vozů nebyla vybavena bezpečnostními pásy na zadních sedadlech, ostatně i poutání na těch předních sedadlech bylo podle vyhlášky povinné jen při jízdě mimo obec," říká Crha.

Airbagy sice už existovaly, ale měly je především luxusní mercedesy, protiblokovací systém brzd ABS se objevoval jen v tuzexových vozech vyšších tříd, například v dovážených Fordech Sierra a Escort. Neexistovaly ani žádné veřejně prezentované nárazové testy s přidělováním hvězdiček podle bezpečnosti auta. Crashtesty si dělaly automobilky samy a jejich výsledky byly drženy v tajnosti.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.