Kdo s kým? Za kolik? Aneb v kolotoči automobilových značek

  • 24
Britský Rover krachuje - zpráva, která otřásla světem automobilů na začátku letošního dubna. Která auta tedy možná vymizí z mapy automobilového světa? MG Rover v České republice oficiální zastoupení nemá, velké pozdvižení se přesto událo.
POZOR! Velký přehled značek: Kdo komu patří?

Napilno měli u Land Roveru: museli totiž vysvětlovat, že britský výrobce legendárních aut do terénu nemá s churavějící automobilkou už hodně dlouho nic společného. Ale naopak se mu daří nejlíp za poslední desetiletí.

Jak to vůbec je s jednotlivými automobilovými značkami?

Některé zanikají (Pontiac, Buick), některé už zanikly (Oldsmobile), některé jsou (asi) na prodej (Saab), jiné si naopak vedou dobře samy bez opory mamutího koncernu v zádech (Honda, BMW).

Není všechno zlato, co se třpytí

Když se rozhlédneme po světě aut, zjistíme, že i přes odlišné tvářičky a rodná jména, napsaná v technických průkazech, si jsou automobily víc než podobné.

Tiskové prohlášení generálního zastoupení Land Roveru v České republice:

Automobilka Land Rover nemá nic společného s krachujícím výrobcem MG Rover

Praha, 11. dubna 2005 – Land Rover nemá nic společného s problémy automobilky MG Rover. Automobilka Land Rover od roku 2000 patří do skupiny Ford Motor Company, a řadí se  ke značkám jako Volvo, Jaguar a Aston Martin...

Ten si půjčí od druhého podvozek, od třetího motor a za to celé, zabalené do slušivého obalu s logem prestižní značky, chce prodejce pořádně kulatou sumičku.

Po otevření kapoty pak čeká překvapení v podobě komponentů lidovější (a o dost lacinější) značky.

Automobilky se slučují a spolupracují na výrobě a vývoji ne proto, aby řidiče naštvaly tím, že u každé z nich zaplatí za stejnou techniku rozdílnou cenu, ale proto aby ušetřily.

Kvantita nebo kvalita?

Na světě najdeme dvě základní strategie, jak dostat k řidičům právě ten svůj vůz. Někdo volí strategii akumulace co nejvíce značek (GM - 15 značek), někomu stačí dvě (PSA sdružující Citroën a Peugeot). Najdeme i několik sólistů (Porsche).

POZOR ANKETA

Víte o tom, že Land Rover nemá kromě dávné historie žádnou spojitost s krachujícím MG Rover? HLASUJTE ZDE
Dva obři automobilového průmyslu GM a Ford (GM největší, Ford na druhém místě) kladou důraz na kvantitu. V jejich portfoliu ale samozřejmě nechybí ani prestižní značky zvyšující image (u Fordu je to třeba Aston Martin nebo Jaguar, GM má zase Hummer a Cadillac). Kvalitu na prvním místě naopak volí kupříkladu BMW (vlastník Mini a Rolls-Royce).

***
Čtěte:

9.4.2005 Britská automobilka Rover krachuje

12.4.2005 Roveru pomůže vláda 

14.4.2005 Vláda dá Roveru 25 milionů liber pomoci: Britská vláda vyčlenila na záchranu automobilky MG Rover 25 milionů liber, tedy více než miliardu korun. Podnik by to mělo udržet v chodu do 5. května, zatímco vyjednává o svém přežití. (ČTK)

15.4.2005 PwC: Roveru už nezbyla naděje: S britskou automobilkou MG Rover je konec. Nepomohla ani snaha britské vlády.

28.04.2005 O zkrachovalý MG Rover má zájem Írán: Írán má zájem o koupi zkrachovalé britské automobilky MG Rover, uvedl íránský ministr průmyslu a dolů Eshák Džahángírí. SAIPA, druhý největší íránský výrobce, má údajně zájem o záchranu některých částí britského podniku, ve hře je stále i převzetí celé automobilky.

3.5.2005 O MG Rover se zajímají i Rusové: Kromě Íránské společnosti Dastaan Industrial Development, která nabídla 30 milionů euro na obnovení výroby roverů, se o britskou automobilku zajímá také holding Basic Element jednoho z nejbohatších Rusů Olega Děripasky.

4.5.2005 Krachující automobilce MG Rover svitla jiskra naděje na záchranu, vzápětí ale zhasla. Podle britského tisku totiž koupi zvažoval 24letý ruský miliardář Nikolaj Smolenskij. Ten ale vzápětí tyto spekulace vyvrátil, uvedl portál BBC ...VÍCE

***

Manželství v krizi (?)

BMW + Rover
Automobilky sice rády nakupují, někdy ale nadšení  z výhodné koupě vystřídá vystřízlivění. Pak následuje prodej, někdy je ovšem problém najít pro churavé dítě dostatečně silného a odvážného partnera. Právě Rover, jehož budoucnost má docela jiné barvy než růžové, patřil k nepodařeným nákupům automobilky BMW. V roce 2001 se mnichovská automobilka britského výrobce raději zbavila. 

DaimlerChrysler + Smart
Koncernu DaimlerChrysler sice drží všichni palce, aby nebyl nucen ukončit život výrobce fenoménu jménem Smart. Držet palce ale nestačí, je třeba také prodávat a vydělávat, což se milým autíčkům z Hambachu prozatím moc nedaří. A makléři, kteří na roztomilou tvářičku Smartu moc nedají, radí vedení DaimlerChrysleru jediné: ZAVŘÍT!

DaimlerChrysler+Mitsubishi
Neúspěšný románek si DaimlerChrysler zažil i s japonským Mitsubishi. Nakonec koncern od fúze s japonskou automobilkou upustil.

Renault + Dacia
Francouzská rozevlátost se ve světě obchodu nenosí. Páni od Renaultu ale umí nakupovat dobře. Nissan se má čile k světu a Dacia se svým světovým loganem začíná řádně zamotávat hlavu všem ostatním.

GM + FIAT
Churavějící evropská automobilka mohla mít o zajištěný život postaráno pod ochranými křídly GM. Z námluv ale sešlo a Fiat se nyní pokouší jít vlastní cestou, do začátku má alespoň to co ze skoromanželství s americkým mamutem "vytřískal" - 1,55 miliardy eur.

VW + Bugatti
Ani pragmatičtí Němci se nevyhnuli přehmatům.  Bugatti Veron měl být největší chloubou koncernu Volkswagen, prozatím to ale vypadá na jeho největší ostudu. Veyron bude - nebude - bude - nebude, nakonec s největší pravděpodobností bude, ale Ettore Bugatii se asi bude otáčet v hrobě (Více ZDE).

BMW + Mini
Nemastný-neslaný VW Beetle na legendárního hmyzího předchůdce příliš nenavázal. Naopak BMW s nákupem automobilky Mini neztratilo ani nejzarytější copperisty. Příznivci legendárního autíčka vzali i jeho novou generaci na milost a nové Mini už má také založeno na "kult".

Kdo je s kým příbuzný?

General Motors

Stoprocentní vlastník

 

 

 

 

Hummer

Cadillac

Chevrolet

Corvette

Pontiac

 

 

 

Další podíly

 (44,6%)

(12%)

(20%)

(10%)

Poznámky

Suzuki vlastní 14,9 % podíl v GM Daewoo

Ford

Stoprocentní vlastník

Další podíly

Mazda (33,4%)

DaimlerChrysler

Stoprocentní vlastník

 

 

Maybach

BMW

Stoprocentní vlastník

Fiat

Stoprocentní vlastník

Další podíly

Ferrari (56%)

Renault

Stoprocentní vlastník

 

Samsung

Další podíly

(44,4%)

Poznámky

Nissan je 100% vlastníkem Infiniti, Nissan vlastní 15% podíl v Renaultu

Volkswagen

Stoprocentní vlastník

PSA

Stoprocentní vlastník

Poznámky

44% koncernu PSA vlastní Peugeot, Peugeot je vlastně vlastníkem Citroënu

Toyota

Stoprocentní vlastník

Další podíly

(51,2%)

Mitsubishi

Další podíly

(8%)

Poznámky

Proton je 100% vlastníkem automobilky Lotus

Hyundai

Další podíly

(45%)

Honda

Stoprocentní vlastník

MG-Rover

Porsche