Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo vyrábí kvalitnější auta, Evropané,nebo Japonci?

aktualizováno 
- Jde o těžkou otázku. Neexistuje totiž žádný přesný údaj, který by mohl poradit, zda se bude méně kazit japonský vůz, nebo auto od evropské automobilky. Jistým odrazovým můstkem mohou být například renomované statistiky německých stanic technické kontroly TÜV,kterým vévodí japonské vozy. Německé STK podobně jako české pobočky stanic technické kontroly prověřují, zda auto vyhovuje předpisům, nelze se z nich však dozvědět, jakými servisními peripetiemi auto za dobu své životnosti prochází.
Zda mají lepší kvalitu evropské nebo japonské značky,se snaží poodkrýt odborníci z automobilového průmyslu.

Důvodů, proč auta z japonské továrny dopadají ve statistikách závad v průměru lépe než vozy vyrobené evropskými automobilkami (v žebříčcích TÜV je mezi deseti nejméně závadovými vozy při technických kontrolách pravidelně sedm japonských modelů), může být několik. »Japonci jsou pečlivější a disciplinovanější než evropští dělníci,« říká Karel Stránský,který v minulosti šéfoval zastoupení japonské Hondy a potom několik let vedl pobočku italského Fiatu v České republice. »Taky to souvisí s určitou životní filozofií. V Evropě nemyslí zaměstnanec jen na svou práci, ale i porůznu intrikaří, aby se dostal na vyšší pozici. V Japonsku jsou karty rozdány předem, na místo odcházejícího postupuje ten, kdo je u firmy déle,« odkrývá taje japonského managementu Karel Stránský. »Taky je to v asijském přístupu k řízení práce. Když přijedete do anglické továrny na výrobu japonských nissanů, cítíte se trochu jako v Čechách před deseti lety. Všude jsou nástěnky a volí se nejlepší pracovník. Vedení závodu se snaží motivovat zaměstnance, aby jim záleželo na výsledcích jejich práce,také zlepšovatelské hnutí má v japonských firmách velkou tradici,« popisuje poměry v japonské továrně na britském území šéf Nissanu ČR Lubomír Tvardík. Evropští výrobci aut však tvrdí, že už japonské výrobce v kvalitě dohánějí. »Za zlomový bod považuji začátek devadesátých let, kdy se nejen Evropané, ale i američtí výrobci zaměřili na kvalitu,« tvrdí ředitel pražského zastoupení automobilky Ford Fritz Schmutzhart a dodává: »Ve statistikách kvality aut se to ale projeví až za pár let.« Německý TÜV řadí až na nejnižší příčky mladoboleslavskou Škodu Favorit. »Favority byly opravdu nekvalitní, teď by už neprošly zkouškami, které děláme na konci výrobního pásu,« tvrdí ředitel Škoda Auto Vratislav Kulhánek. »Octavie i Felicie nyní dostávají od firemních auditorů známky okolo 1,5, Favorit měl průměrné hodnocení 4,8. Stupnice je jako ve škole. V tomto hodnocení jsme dnes na úrovni Audi i Volkswagenu,« dodává Vratislav Kulhánek. Slabina statistik TÜV může být v tom, že německé vozovky jsou v mnohem lepším stavu než cesty mezi Aší a Českým Těšínem, kde auta dostávají více zabrat. Nejen podle statistik kvality vozů, ale i podle záruk na auto se proto může zákazník řídit při výběru auta. »Spotřebitelské povědomí začíná narůstat už i v Česku a lidé se čím dál tím více zajímají o to, jaké všechny záruky se na auta vztahují,« říká Petr Svoboda z plzeňské prodejny vozů Nissan.

Viz související článek Už i některé evropské automobilky...

Mladoboleslavská automobilka převzala standard přísnosti výstupní kontoly koncernu Volkswagen, ten tvrdí, že se v něm Japoncům vyrovná.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.