Kdo vyrábí kvalitnější auta, Evropané,nebo Japonci?

- Jde o těžkou otázku. Neexistuje totiž žádný přesný údaj, který by mohl poradit, zda se bude méně kazit japonský vůz, nebo auto od evropské automobilky. Jistým odrazovým můstkem mohou být například renomované statistiky německých stanic technické kontroly TÜV,kterým vévodí japonské vozy. Německé STK podobně jako české pobočky stanic technické kontroly prověřují, zda auto vyhovuje předpisům, nelze se z nich však dozvědět, jakými servisními peripetiemi auto za dobu své životnosti prochází.
Zda mají lepší kvalitu evropské nebo japonské značky,se snaží poodkrýt odborníci z automobilového průmyslu.

Důvodů, proč auta z japonské továrny dopadají ve statistikách závad v průměru lépe než vozy vyrobené evropskými automobilkami (v žebříčcích TÜV je mezi deseti nejméně závadovými vozy při technických kontrolách pravidelně sedm japonských modelů), může být několik. »Japonci jsou pečlivější a disciplinovanější než evropští dělníci,« říká Karel Stránský,který v minulosti šéfoval zastoupení japonské Hondy a potom několik let vedl pobočku italského Fiatu v České republice. »Taky to souvisí s určitou životní filozofií. V Evropě nemyslí zaměstnanec jen na svou práci, ale i porůznu intrikaří, aby se dostal na vyšší pozici. V Japonsku jsou karty rozdány předem, na místo odcházejícího postupuje ten, kdo je u firmy déle,« odkrývá taje japonského managementu Karel Stránský. »Taky je to v asijském přístupu k řízení práce. Když přijedete do anglické továrny na výrobu japonských nissanů, cítíte se trochu jako v Čechách před deseti lety. Všude jsou nástěnky a volí se nejlepší pracovník. Vedení závodu se snaží motivovat zaměstnance, aby jim záleželo na výsledcích jejich práce,také zlepšovatelské hnutí má v japonských firmách velkou tradici,« popisuje poměry v japonské továrně na britském území šéf Nissanu ČR Lubomír Tvardík. Evropští výrobci aut však tvrdí, že už japonské výrobce v kvalitě dohánějí. »Za zlomový bod považuji začátek devadesátých let, kdy se nejen Evropané, ale i američtí výrobci zaměřili na kvalitu,« tvrdí ředitel pražského zastoupení automobilky Ford Fritz Schmutzhart a dodává: »Ve statistikách kvality aut se to ale projeví až za pár let.« Německý TÜV řadí až na nejnižší příčky mladoboleslavskou Škodu Favorit. »Favority byly opravdu nekvalitní, teď by už neprošly zkouškami, které děláme na konci výrobního pásu,« tvrdí ředitel Škoda Auto Vratislav Kulhánek. »Octavie i Felicie nyní dostávají od firemních auditorů známky okolo 1,5, Favorit měl průměrné hodnocení 4,8. Stupnice je jako ve škole. V tomto hodnocení jsme dnes na úrovni Audi i Volkswagenu,« dodává Vratislav Kulhánek. Slabina statistik TÜV může být v tom, že německé vozovky jsou v mnohem lepším stavu než cesty mezi Aší a Českým Těšínem, kde auta dostávají více zabrat. Nejen podle statistik kvality vozů, ale i podle záruk na auto se proto může zákazník řídit při výběru auta. »Spotřebitelské povědomí začíná narůstat už i v Česku a lidé se čím dál tím více zajímají o to, jaké všechny záruky se na auta vztahují,« říká Petr Svoboda z plzeňské prodejny vozů Nissan.

Viz související článek Už i některé evropské automobilky...

Mladoboleslavská automobilka převzala standard přísnosti výstupní kontoly koncernu Volkswagen, ten tvrdí, že se v něm Japoncům vyrovná.