Fiat 125 Special

Fiat 125 Special | foto: Fiat

Když autu ztuhne nafta v žilách, pomůže nejlépe teplá garáž

  • 273
Někteří řidiči nafťáků o víkendu nenastartovali. Na zmrzlou naftu pomůžou aditiva. Plnou je nejlépe natankovat na horách.

"O víkendové noci mi nafta v autě zmrzla. Při odtahu mi řekli, že už jsem ten den desátý," stěžuje si jeden z řidičů. Norma nakazuje benzinkám od začátku prosince prodávat zimní naftu odolávající až dvacetistupňovému mrazu. Když mrzne ještě víc, nemusíte ráno nastartovat.

"Pokud už vám nafta v autě ztuhla, jediné řešení je najít pro něj teplou garáž, kde povolí," říká Martin Vaculík, šéfredaktor magazínu AutoDiesel. Velmi účinný, jednoduchý, ale nikoliv bez nežádoucích vedlejších účinků, je též přídavek benzinu, který jako jediný dokáže rozpouštět již vzniklé krystaly parafínu. Již pět objemových procent obvykle poskytne žádaný účinek. Rozhodně se ale před použitím benzinu poraďte se svým servisem. S přidáním benzinu totiž prudce klesá mazivost, na kterou jsou velmi citlivé moderní vstřikovací systémy turbodieselů.

Tankujte horskou naftu

Při cestě na hory natankujte "místní" naftu. Naftařské společnosti reagují na počasí a také zohledňují, kde se palivo prodává. V horských oblastech tak můžete narazit i na arktickou naftu, která odolá až dvaatřicetistupňovým mrazům. Při cestě na hory je tedy nejlépe natankovat přímo na místě.

Mějte stále plnou

"Hodně záleží také na stavu filtru: pokud je dlouho neměněný a zanesený nečistotami, dojde k jeho ucpání mnohem snáze. Do problémů se také můžete dostat, pokud máte v palivovém systému zkondenzované větší množství vody," varuje Martin Vaculík.

V ohrožení jsou tedy ti, kteří netankují plnou nádrž. Při každém otevření nádrže se totiž dovnitř dostává vzdušná vlhkost. Je třeba, aby se nádrž otevírala co nejméně. V nádrži má být stále co nejméně vzduchu a co nejvíce nafty.

Aditiva pomůžou, ale nejsou všemocná

Zkusit můžete i speciální aditiva, rozhodně ale nejsou všemocná. "Pokud jsou v naftě přidány, tak se netvoří prostorově objemné krystaly ve tvaru dubového listu, ale pouze menší kuličky, které filtr ucpávají pomaleji," vysvětluje Vaculík. "Pokud je ale parafinů v naftě příliš, tak i ty filtr rychle ucpou. Navíc účinků aditiv rády využívají už samotné rafinerie."

"Další zvyšování jejich koncentrace v naftě individuální aditivací uživatelem již nejenže nepřináší žádný pozitivní efekt, ale může dosáhnout i opaku – i aditivy lze totiž pohonné hmoty předávkovat," dodává odborník na naftové motory. Aditiva je třeba přidat do nádrže dřív, než nafta zamrzne, nejlépe ještě před natankováním.