Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když byla auta ještě krásná...

  18:05aktualizováno  18:05
Podobalo se to přízraku – mezi uniformními tvářemi škodovek, renaultů, volkswagenů a opelů se na české silnici užaslým zrakům přihlížejících náhle zjevil obří mosazný acetylenový světlomet na přídi stoletého Renaultu XB Tourpedo.

Nádherný rudý veterán, dnešní typizovaná auta připomínající jen máločím, se nesl proudem nervózní silniční dopravy dvacátého prvního století, v naleštěném kování se zrcadlily odlesky dob před první světovou válkou a čas se na chvíli zpomalil…

Veterány dobývaly Moravu

Celkem třemi českými a čtyřmi moravskými městy, z velké části tak či onak spojenými s motorismem, vedla trasa jednoho z vrcholových podniků letošní sezóny, Fiva World Rallye Tour de Moravie, trvající od neděle do neděle (19.-26.6. 2005) a uspořádané ostravským Tatra Veteran Sport Car klubem za podpory mezinárodní federace veteránů.

Několik desítek účastníků ze všech koutů Evropy – nechyběla ani francouzská a švédská výprava, početná skupina dorazila též ze Slovenska a Německa – se podívalo do Národního Technického Muzea, škodovácké expozice v Mladé Boleslavi, Vojenského technického muzea v Lešanech a samozřejmě i do kopřivnické Mekky všech fanoušků značky Tatra.

Itinerář obohatilo též mnoho pamětihodností – Pražský hrad, historické centrum Kutné Hory, Pernštejn, Macocha, Kroměříž, Zlín, čejkovický a lednický zámek, vinný sklípek, hraniční opevnění a nakonec i důl Michal v Ostravě, kde byl také konec celé akce.

Na účastnických parkovištích se sešlo několik desítek opravdových skvostů evropské i zámořské produkce. Kromě dvou Tater 11 a legendární osmdesátsedmičky nechybělo mezi účastníky i vzorně udržované „embéčko“ a vzácný roadster Popular Monte Carlo.

Nejstarším účastníkem byl zmíněný Renault, o pouhý rok mladší samohybný kočár Dora se v druhé části podniku představil naložený na podvalníku a pionýrskou éru reprezentoval i vzácný Hupmobil.

Mercedesy zastupoval mj. raritní kabriolet 300S se vstřikovým třílitrem z „gullwingu“ 300SL. Nechyběla dvojice u nás neobvyklých Hotchkissů, několik krásných kupátek v podání Simcy, Alfy Romeo (Montreal) a Porsche (911) a také skupina srdceryvných roadsterů MGA, Sunbeam Alpine či Ford Thunderbird.

Jako zlatý hřeb se představilo několik historických Rollsů, tři zástupci elitní značky Isotta-Fraschini, nechyběla Lagonda, Auburn, hned dva řadové osmiválce Packard Eight, několik Cadillaců včetně fascinujícího Coupé DeVille a úplný vrchol vytvořily dva úchvatné šestnáctiválce – Cadillac V16 a Bugatti 41 Royale. Bylo nad čím snít, na co koukat a zejména v případě obou šestnáctiválců i co poslouchat.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.