Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když designér sáhne do šuplíku: Alfa Romeo GTV a Audi Quartz

aktualizováno 
Dvě kreace studia Pininfarina od sebe dělí 14 let. Jako by jen veleslavný italský automobilový sochař vytáhl ze šuplíku své dávné dílo a nechal se inspirovat sebou samým.

Audi Quartz Pininfarina | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Audi Quartz (1981) a Alfa Romeo GTV (1995) na první pohled pocházejí ze stejného "hnízda".

Alfa Romeo GTVAlfa Romeo GTV




Ladné kupé začátku osmdesátých let a italský kočkolap poloviny devadesátých mají společného jednoho z otců. Nelze říci, že by u Pininfariny vykradli sami sebe, Audi Quartz bylo jednoduše natolik přelomové, že jsou jeho geny vidět ještě po desítce let.

Pro rok 1981 u Pininfariny postavili Audi Quartz, aby oslavili 75 let legendárního švýcarského automobilového magazínu Automobile Revue.

S nabídkou přišel do švýcarského časopisu v létě 1980 Sergio Pininfarina. Čtyřmístné Audi Quattro Coupé tehdy okouzlovalo svět svým pohonem všech kol a právě na jeho základech quartz vznikl.

V té době vedl vývoj u Pininfariny Leonardo Fioravanti (pokud vám toto jméno nic neříká, podívejte se třeba sem).

Pininfarinův designér Enrico Fumia namaloval o 30 cm kratší a o 8 centimetrů nižší auto, než byl originál. Díky tomu je uvnitř quartzu méně místa než v Quattru Coupé. Kromě velmi nadčasových tvarů také teprve druhý čistokrevný koncept značky Audi (první byl Audi Karmann Asso di Picche) předznamenal vznik aut postavených z netradičních lehkých materiálů: hliník, uhlíková vlákna, kevlar, na autě najdeme také tkaninu používanou na padáky. Quartz také jako vůbec první auto použil eliptická světla.

Linie jsou nadmíru čisté a na svou dobu velmi futuristické. Quartz znamenal tak trochu zlom v designu studia Pininfarina. Kromě GTVčka najdeme některé stylistické prvky na velké Alfě 164. Vlys na boku nemá quartz jen na ozdobu, prý pomáhá odvádět vodu při dešti.

Pininfarinovi designéři přímo nabídli stylistům Audi geniální detail - čtvernou koncovku výfuku propojenou do kroužků loga automobilky. Bohužel, nápad nepadl na úrodnou půdu...

Prototyp byl plně funkční, pod kapotou byl přeplňovaný pětiválec s výkonem 200 koní. Na stovku se malé kupé rozjelo za 7,1, na stoosmdesátku za 18,7 sekundy a v plném kalupu ukazoval rychloměr 217 kilometrů v hodině, uvádí server Italiaspeed.

Pokračování...
Na autosalonu v Paříži 1994 se představila dvojice sportovních alf. Uzavřená GTV a její střechyprostá sestra označená jako Spider. Nikoho neudiví, že je namaloval opět Enrico Fumia v atelieréch Pininfariny. V září 2000 dokonce Alfa Romeo svěřila produkci GTV a Spideru přímo výrobnám Pininfariny.

Podobné věci najdeme na tvarech i v detailech. Vepředu to jsou jednoznačně kulatá světla, vykukující vykrojeními z kapoty. A na bocích samozřejmě hluboký prolis, protentokrát dynamicky skloněný a objímající prostor pro posádku.

Zadní dva úzké a dlouhé proužky světel audi se na GTVčku spojily v jeden. GTVčko vypadá jako modernější evoluce quartzu, i zadní c-sloupek si je hodně podobný. Další podobnosti najdete jistě sami...

Alfa Romeo GTV

Pininfarina Audi Quartz
                                       DALŠÍ FOTKY AUDI QUARTZ

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.