Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když je off-road v úzkých, přichází čas pásů

  15:32aktualizováno  15:32
Velebný Krakonoš, Ríbrcoul či Riebezahl, má se svými horami čím dál více starostí. Přibývá nezodpovědných turistů a různí Trautenberkové si také nedají pokoj. Už se to nedalo zvládnout, sojka žalobnice také nestíhala šmírovat všude, proto se v poslední době Pán hor rozhodl trochu modernizovat a holínky s plátěnými onucemi zaměnil za důkladné goretexové obutí.

Poklady Krakonošovy garáže

*Jak se žehlí sjezdovka ...ČTĚTE
*Sněžný kamion, který seká trávu ...ZDE

To není vše, kromě kvalitních bot a skialpinistických lyží si Krakonoš pořídil i celou paletu moderních dopravovadel – kontrolovat mladé stromky a rašící protěž jezdí na sněžném skútru.

A nebyl by to vládce hor, aby měl jen jeden – sazeničky hořců a pytle s mlhou vozí na těžkém nákladním, který občas půjčuje i kamarádům z horské služby.

Dopravním prostředkem pro všechna roční období je vznášedlo. Umí jezdit po sněhu, silnici, zemi, ani voda mu nečiní problémy, má však jeden vcelku závažný nedostatek - postrádá brzdy.

Pro zastavení je třeba vznášedlo otočit kolem svislé osy proti původnímu směru jízdy, ovšem i samo zatočení předpokládá odvahu. Je třeba se rozjet na vyšší rychlost a "pod plynem" zatočit.

Naopak na stíhání rozjívených mladíků, ničících KRNAP divokým ježděním na skútrech, používá rychlý speciál, na němž zkratkami, které zná jen on sám, umí uhánět až stošedesátkou.

A když skútr na práci nestačí? Pak přichází ke slovu sněžná rolba. Městským frajerům poskytují luxusní a chromem hýřící SUVčka pocit nadvlády nad veškerým provozem, na sněhem zaspaných horách, mýtinách a loukách je ovšem králem někdo jiný.

A ten sedlá vozidlo, které se tak trochu podobá tanku, ale jeho poslání je ryze civilní.

Pod pružnými pásy z odolné pryže a hliníkových lamel drtí ledové boule a před sebou hrne na radlici velký buben sněhu, zatímco fréza vzadu vyrábí měkký „manšestr“, kvůli kterému si každý lyžař rád přivstane a je na sjezdovce mezi prvními.

Doby nadvlády tuzemské rolby Lavina z produkce n.p. Kovosport jsou zapomenuty, po svazích a běžkařských trasách se prohánějí stroje, které by nedělaly ostudu ani na Měsíci. Výběr je o poznání užší než u aut.

Mezi moderními horaly je pravděpodobně nejznámější německý Kässbohrer se svou řadou PistenBully, italské společnosti Leitner a Prinoth se s novým tisíciletím spojily a vyrábí rolby pod značkou druhého z nich, ve Francii a za mořem vládne Bombardier.

Kromě nich najdeme ještě několik dalších menších výrobců (Ratrac, Formatic, Rolba), případně značek zaniklých, nebo od výroby roleb upustivších.

Společným rysem všech výrobců je malosériová produkce a z ní plynoucí vysoká cena.

Například novinka firmy Kässbohrer, supermoderní PistenBully 600, vyjde v základní konfiguraci na osm milionů korun.

Proto u nás převažují, zejména v menších lyžařských střediscích, zachovalé starší stroje, koupené jako použité. I za obstarožní bazarové modely se ale běžně platí přes milion.

Poháněný jako tank, ovládaný jako motocykl, nestabilní jako čert a rychlý jako pták - takový je sněžný skútr. Vzadu housenkový pás poháněný přes odstředivou spojku, vpředu dvě řídící lyže.

Brzda, působící na pás, startování lankem, plyn přidávaný páčkou u pravé rukojeti. Světlo, brzdové světlo, někdy vyhřívané rukojeti, a to je vše. Většina Buranů, Ski-Doo a Yamah používá jednoduchý dvoutaktní motor, jednomístné rychlé speciály pohání silné motocyklové čtyřtakty, umožňující s nasazením života atakovat dvousetkilometrovou rychlost.

Častěji ovšem potkáte poklidné, až čtyřmístné tahouny s korbičkou a tažným zařízením, bez nichž se neobejde horská služba, ani většina majitelů horských chat.


"Není větší potěšení, než jet zasněženou krajinou, všude bílo, zima vám nevadí," říká Víťa, známá krkonošská postava, která se svým psím spřežením objede za zimu naše nejvyšší hory křížem krážem několikrát. A ve svých pětapadesáti letech si troufne i na závody
 
Pražák, který přes týden bydlí v paneláku se každý pátek sebere a odjede za svými saněmi. "Je třeba to zažít, kdo se sveze jednou, je polapen," dodává.

Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Řidička najela v Petrohradu do protisměru
VIDEO: Řidička najela do protisměru, řešení bylo jednoduché

Řidička v Petrohradě najela na rušném průtahu městem do protisměru. Po nešikovném couvání a několika nebezpečných manévrech nakonec ze situace vyvázla, chvíli...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.