Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když má auto volant na špatné straně. Pravostranné řízení v Rusku nechtějí

  15:11aktualizováno  15:11
Divoký dovoz aut s řízením vpravo do Ruska bude muset brzy skončit. Moskevská vláda se rozhodla zakročit proti vozům dováženým především z Japonska, které jsou rozšířené hlavně na ruském Dálném východě.

O návrhu ministerstva průmyslu a energie bude vláda jednat ve čtvrtek a řidiči už na tento den oznámili protestní akce.

Dovozci automobilů odhadují, že v celé Ruské federaci nyní jezdí asi 1,28 milionu vozů s řízením napravo.

Okolo 95 procent z nich využívají řidiči na východní Sibiři. Japonská auta s volantem na „špatné straně“ jsou však k vidění i v ulicích Moskvy.

Jen v loňském roce bylo do Ruska dovezeno okolo 160 tisíc takových automobilů, převážně ojetých.

Pravostranné řízení? U nás NE!

Podle zákona 56/2001 Sb. o podmínkách provozu na pozemních komunikacích a vyhlášce ministestva dopravy 341/2002 musí mít vozidlo, které je schvalováno do provozu na pozemních komunikacích, řízení na LEVÉ straně vozidla (příloha 1, část 14). Výjimku mohou dostat veteráni a krátkodobě také auta diplomatů.

Víte že...
V letech 1968 - 1969 se zpět do Českosloveska vrátila dodávka několika stovek Škodovek 1100 MB, určená pro britský trh.

Škoda 1100 MB byla posledním modelem mladoboleslavské automobilky, který bylo možné přestavět na levostranné řízení.

"Britská série MBček" pak dostala výjimku a byla prodávána na československém trhu. Případný zájemce si také mohl nechat auto přestavět na levostranné řízení, přestavba ve své době vyšla přibližně na 7 000 Kčs, říká Eduard Masařík z ministerstva dopravy.

Podle úředníků jsou vozy s řízením vpravo nebezpečnější a je nutné je dostat ze silnic.

„Opravdu si myslíte, že na Dálném východě je víc dopravních nehod než v evropské části Ruska? Problém není v autech, ale v řidičích,“ reagoval v listu Vědomosti dopravní policista.

„Zakázat dovoz takových aut do Ruska není možné,“ vysvětlil úředník ministerstva ekonomického rozvoje. Podle něho se spíš úřady budou snažit používání těchto automobilů omezit.

Vozy s řízením napravo by například nemohly projít povinnými technickými kontrolami a jejich majitelé by měli povinnost přestavět systém řízení na normální variantu. To však podle tisku přijde na několik tisíc dolarů.

Další variantou je, že tato auta - v Rusku přezdívaná „japončíci“ - prostě dopravní policie odmítne registrovat a nevydá pro ně poznávací značky. Místo levných japonských aut by se v takovém případě na ruském trhu zřejmě prosadily korejské a čínské automobily.

Někteří ruští poslanci však připomínají, že podobnou snahu už měl před lety někdejší premiér Viktor Černomyrdin. „Ale uskutečnit takový krok, aby se od nás neodtrhl Dálný východ, to je nemožné,“ podotkl poslanec Viktor Pochmelkin.

Čtěte také: Jízdu aut vpravo nezavedli Němci

Pravostranné řízení v Toyotě Yaris

Autoři: , ,




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.