Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když nabouráte na letních, pojišťovna vám nic nezaplatí

aktualizováno 
Představte si tuhle situaci: jedete z Jeseníku do Zlatých Hor a přehlédli jste novou dopravní značku "Zimní výbava". A do zimních pneumatik jste ještě nechtěli investovat. Od prvního listopadu vás může zastavit policie a dát vám pokutu až dva tisíce korun a zabránit vám v další jízdě. Váš řidičský "rejstřík" bude bohatší o jeden trestný bod.

Ilustrační foto | foto: ÖAMTC

Proč? Výše zmíněná silnice je jednou z těch, na kterých chce kraj novou značku umístit.

Ještě daleko horší bude, když kvůli nedovoleným letním pneumatikám způsobíte dopravní nehodu. Pojišťovna totiž může požadovat, abyste z vlastní kapsy zaplatili způsobenou škodu. "Řidič by tím porušil svou základní povinnost," vysvětluje mluvčí České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová.

Kdo si může nad novou vyhláškou ministerstva dopravy spokojeně mnout ruce, jsou výrobci pneumatik a autoservisy. "Už dnes používá zimní pneumatiky asi polovina řidičů, teď bude to číslo ještě větší," říká ředitel marketingu firmy Barum Karel Kučera.

Značka platí i pro kamiony
"Letos čekáme větší nával, kvůli nové vyhlášce jsme nakoupili o třicet procent víc zimních pneumatik," pochvaluje si Jiří Peterka z pneuservisu Peterka v Tanvaldu.

Fronty očekává i brněnský A-Autoservis. "Lidé to většinou nechávají na poslední chvíli," líčí Lenka Knorová. A jak jsou na tom se zimním přezutím kamiony? Na rozdíl od osobních aut se u nich obvykle mění pouze jedna náprava, která kamion pohání. Taková "nákladní" zimní pneumatika je vyrobena ze stejné směsi jako letní, pouze má vyřezaný jiný vzorek.

"Některé kamiony už zimní pneumatiky používají, na rozdíl od osobních aut obvykle přezouvají jen jednu nápravu, která náklaďák pohání," říká mluvčí sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

. kam přezout?

Silnice, na kterých musíte mít zimní gumy. PŘEHLED ZDE

"Proti nové vyhlášce nic nemáme. Bude ale záležet na tom, jak to bude policie kontrolovat v praxi. Aby třeba nestáli u rozkvetlé louky a nepokutovali za pneumatiky jen kvůli kalendáři," říká mluvčí sdružení. Zimní pneumatiky se označují zkratkou M+S a začaly se používat v polovině dvacátého století. Jízda při nízkých teplotách a na sněhu je s nimi mnohem bezpečnější než s klasickými letními gumami.

Obsahují totiž více přírodního kaučuku, který udržuje pneumatiku pružnou. Zimní pneumatiky mají i odlišný vzorek. Drobné zářezy v pneumatice způsobují, že při jízdě se jednotlivé části vzorku pohybují a vytlačují sníh z drážek. Pneumatika je tak při jízdě stále čistá a na sněhu neprokluzuje.

Jak poznáte zimní pneumatiku
Zimní pneumatika (obrázek nahoře) má více zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami jsou ještě další jemné vlnkovité zářezy, které odvádějí vodu a sníh.

ZIMNÍ PNEUMATIKA

Zimní pneumatika

LETNÍ PNEUMATIKA:
Letní pneumatika





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.