Když uváznete na přejezdu, závory prorazte

  • 129
Když uváznete na přejezdu mezi zavřenými závorami, máte dvacet sekund na záchranu. Pokud jste nezůstali stát kvůli poruše vozu, jeďte dál, závora není napevno. "Za uváznutí na přejezdu může nejčastěji hloupost," říká Jiří Dlabaja, tiskový mluvčí výrobce železniční zabezpečovací techniky AŽD Praha.

Poslední mrtvé registruje železnice na přejezdu z poloviny minulého týdne. Podle svědků ve středu 6. července řidič předjížděl kolonu stojící před přejezdem bez závor, na kterém blikala světla." V 7 hodin a 8 minut se na přejezdu v Opavě střetl nákladní vlak s osobním automobilem. Při nehodě zahynul řidič automobilu a spolujezdkyně sedící za ním; další spolujezdkyně na sedadle vedle řidiče (žena, ročník 1946) byla s těžkým zraněním transportována vrtulníkem do nemocnice v Ostravě," uvádí Drážní inspekce. O nehodě čtěte ZDE

Crashtest na přejezdu

Podívejte se, jak to vypadá, když vás smete lokomotiva - ZDE

S nekázní řidičů na přejezdech bojuje železnice stále intenzivněji. Do železničních přejezdů se ročně investují stovky milionů. Vybavit jeden plnými závorami představuje asi deset milionů. "Závory jsou ale jen doplňkem. Někteří řidiči vjíždějí na přejezd v okamžiku, kdy se začnou závory zvedat, ale červená světla jsou stále v činnosti," říká Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty. 

"To, že lidi projíždějí v době, kdy svítí na výstražnících červená, dokládá video natočené ve Mstěticích u Prahy. Ze šesti průjezdů vlaku jeli řidiči na červenou třikrát," souhlasí Jiří Dlabaja z AŽD.

Když uváznete na přejezdu, závory projeďte.
Když uváznete na přejezdu, závory projeďte.

Když uváznete na přejezdu mezi závorami, pokračujte v jízdě.

Když uváznete

"Auto může selhat a zůstat na přejezdu. Většinou se ale stane to, že na dvojkolejné trati se po průjezdu vlaku zvedají závory, netrpělivý řidič nepočká, až se úplně zvednou a zhasnou červená výstražná světla. Vjede na přejezd a po druhé koleji přijíždí druhý vlak, načež závory rychle spadnou a auto je uvězněno," popisuje Dlabaja. "Na řešení této situace má člověk asi 20 sekund."

Jste-li dva, spolujezdec může závoru zvednout. Jde to velmi lehce, závora neklade žádný odpor. Pokud je řidič sám, nejlepší je šlápnout na plyn a závorou projet.

Když uváznete na přejezdu, závory projeďte. Auto se nepoškodí.

Závory auto poškodí minimálně.

U osobního auta závora většinou nadskočí a auto projede. Pokud je automobil větší, závora se zlomí, je k tomu totiž uzpůsobena. "Škody na automobilu jsou malé, většinou praskne přední sklo a mírně je poškrábán lak vozu. Vzhledem k tomu, že zachraňujete život, nejsou debaty o škodách na automobilech na místě," říká Jiří Dlabaja z AŽD.

Volejte o pomoc

Všechny přejezdy jsou opatřeny čísly, která jsou umístěna na zadní straně skříně výstražníku (skříň se světly) nebo na zadní straně výstražného kříže. Po zavolání na tísňovou linku 112 a nahlášení čísla přejezdu je schopen operátor díky tomuto systému během několika minut zastavit provoz na dané trati.

Systém číslování přejezdů pomohl dle údajů Správy železniční dopravní cesty za tři roky zabránit téměř 300 mimořádným událostem na přejezdech. "V době svého vzniku byl v Evropě systém číslování přejezdů jediný a po výborných zkušenostech s jeho provozem se chystají i některé další evropské státy tento bezpečnostní prvek zahrnout na své železnice," uvádí SŽDC. Čtěte VÍCE