Ke škodovkám se v Sarajevu připojí VW Golf

Evropská jednička po čase opět přivádí svůj model do sarajevských montážních hal. Vedle škodovek, kterých se v Bosně ročně vyrobí zhruba 3000, plánuje německý koncern na Balkáně smontovat zhruba tisícovku golfů čtvrté generace. První z nich měl premiéru toto úterý.

Zavedení golfu do výroby v Sarajevu předcházela tvrdá jednání s vládními úředníky Bosny a Hercegoviny, která měla za cíl snížit dovozní cla na dovoz potřebných dílů. Vyjednavači dohody dosáhli, čímž se zaměstnanost ve společnosti s 58procentním podílem Volkswagenu zvýší na zhruba na 115 pracovníků.

V porovnání s předválečnou slávou jde však o pouhý zlomek. V roce 1992 působilo v sarajevském Volkswagen TAS (Tvornica Automobila Sarajevo) až 3500 zaměstnanců. Následně krutý válečný konflikt slávu tamního provozu přerušil a obnovení výroby se dočkal až v srpnu 1998. Tehdy začaly na Balkáně vznikat první škodovky, v zemích bývalé Yugoslávie velmi oblíbené.

Historie sarajevského závodu se datuje od roku 1972, kdy jeho brány opuštěl VW Brouk. Následovaly golfy, jetta a dodávka caddy.