Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Korejec šitý Evropanům dostal litrový turbotříválec. Zní jako wartburg

aktualizováno 
V Žilině už vyrobili dva miliony aut a jedním z hlavních modelů vyráběných ve slovenské fabrice korejské značky je Kia cee ́d, letos v květnu tam vyrobili miliontý kus. Je to jedno z prvních aut vůbec, které korejská značka stavěla podle gusta Evropanů. Druhá generace prošla faceliftem a dostala nový motor, litrové tříválcové turbo.

Kia pro_cee´d GT Line | foto: Kia

Druhá generace cee ́du vyráběná od roku 2012 se dočkala faceliftu. Má nové nárazníky a masku chladiče, mlhovky a grafiku zadních lamp. Uvnitř se jen retušovalo. Facelift přidal také asistenční systémy hlídající slepý úhel nebo čtoucí dopravní značky.

Může vás zajímat

Kia Cee ́d CVVT 2008

Kia Cee ́d CVVT 2008

Cena 140.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Facelift přidal ještě sportovní paket GT Line, který přidá cee ́du na pohled šmrnc a třeba taky parádní sedadla. Pozměněné je také nastavení podvozku. To přesně ctí filozofii toho, že má být někde na půl cesty mezi standardním provedením a šťavnatou verzí GT. GT Line má přitvrzený podvozek, má pozměněné komponenty ve prospěch dravějších jízdních vlastností. Podvozek není prkenně tvrdý, i když je oproti základnímu provedení přitvrzený, aby se méně nakláněl v zatáčkách. Největší neplechu dělaly na rozbitých slovenských cestách nepatřičně velké sedmnáctipalcové ráfky.

Stále ho zdobí skvělé odhlučnění kabiny, která působí festovně a je evropsky pojatá jak co do ergonomie, tak líbivosti pro oko našince. Ponechal si ale i řízení s mrtvým chodem okolo středové polohy, na rovné dálnici tak auto stále řídíte mikroskopickými „nevědomými“ pohyby volantem.

Kia pro_cee ́d GT Line
Kia pro_cee ́d GT Line
Kia pro_cee ́d GT Line

Facelift přinesl navrch zlepšení aerodynamiky. Nové plastové kryty podvozku vylepšily stabilitu za vyšších rychlostí.

Navigace by mohla být v zamotaných dálničních uzlech trochu názornější, ale zvyknete si na to. Při couvání s třídveřákem se musíte naučit orientovat podle displeje (auto má příplatkovou parkovací kameru) a zrcátek, malé koncové okno vám nepomůže. To se s faceliftem samozřejmě změnit nedá.

Zatáčí jistě a suverénně, geometrie náprav je příkladná, do oblouků si navíc cee ́d nově vypomáhá přibrzďováním vnitřního předního kola (podobný systém simulující funkci samosvorného diferenciálu známe třeba ze škodovek pod jménem XDS).

„Přeplňovaný tříválec s přímým vstřikováním benzinu a litrovým objemem,“ připravte se, že tento popis motoru budete slýchat a čítávat stále častěji. Downsizing - tedy zmenšování motoru a dohánění výkonů přeplňováním - je na vrcholu. A tak se takový motor dostal i do modernizované Kie cee ́d. Ostatně motor stejné konfigurace najdeme i pod konkurenčním Fordem Focus (1,0 Ecoboost) nebo Volkswagen Golf (1,0 TSI).

Litr nezklame

Motor s označením 1,0 T-GDi zná už model i20 s kiou sbratřeného Hyundaie. Tříválec, který Kia pro cee ́d dováží z Koreje, jsme vyzkoušeli v třídveřové verzi modelu, doplněné o paket GT Line. Právě pro přibroušené provedení GT Line je momentálně tříválec jedinou benzinovou volbou. Dostávají ho ale i obě pětidveřové verze (kombi i hatchback).

Fotogalerie

Motor se zalíbí svou kultivovaností. Když jedete relaxovaně, ani nezaslechnete, že je pod kapotou tříválec. Limitem je čtyři a půl tisíce otáček, pak už spíš jen řve a netáhne. Přeplňovaný tříválec má při kalupu ve vysokých otáčkách jasný tříválcový zvuk, který znalcům může připomenout hlas wartburgu, ostatně tříválcový litr (akorát bez přeplňování a pracující ve dvoutaktním cyklu), měla východoněmecká legenda taky.

Maloobjemovému motoru chybí newtonmetry, 120 koní zní slibně, ale je to hlavně na hladkou jízdu bez razantního zrychlování a bohatýrského předjíždění. Na to je 171 newtonmetrů točivého momentu málo. Cee ́d s tříválcem tak umí jet relativně rychle, ale neumí už rychle pružně zabrat.

Nejlíp mu je mezi nějakými dvěma až čtyřmi tisíci otáčkami. V nich máte k dispozici maximum točivého momentu. Kvůli dlouhému zpřevodování se motoru nechce moc probouzet z nízkých otáček, řidič se s tím ale naučí pracovat. Motor je v nejvyšší výbavě k mání ve dvou výkonových verzích 74 a 88 kW. Vyzkoušeli jsme silnější provedení, ale vzhledem k tomu, že točivý moment je u obou variant stejný, žádné zázraky za příplatek deset tisíc nečekejte.

Malé auto má apetit

Osmilitrová spotřeba při jízdě téměř výhradně po rovině, dálnici a hladké jízdě bez skopičin odpovídá tomu, jak to dopadá, když se malý oturbený motor dá do velkého auta. Dvoulitrový atmosferický motor by možná neměl pocitově takový říz, byl by ale příjemnější a určitě by jezdil se stejnou spotřebou. U cee ́du s trubolitrem bude při defenzivním ježdění minimum kolem sedmi litrů. Při šplhání do kopců a vytěžování auta víc než dvěma lidmi počítejte s větším apetitem.

Kia pro_cee ́d GT Line

Ani ve tříválcovém provedení není cee ́d zrovna lehká váha. Hmotnost 1385 kilo se na projevu podepíše, stejně jako obrovité sedmnáctipalcové ráfky obuté do pneumatik šířky 22,5 centimetru. Když už si litr objednáte, zůstaňte skromní i v konfigurování dalších položek a zůstaňte u menších kol.

Nejlevnější provedení s litrem stojí 384 980 korun, stejná cena platí pro tří i pětidveřové provedení. Za kombíka se připlácí pětadvacet tisíc.

Tříválcový litr ale není základní motorizací pro slovenskou kiu, to zůstává atmosferická jedna-čtyřka (73 kW) se startovací cenou 334 980, která se teď pod kapotou modelu představila v nové generaci. Novinkou je také sedmistupňový dvouspojkový automat, který je ale v nabídce jen pro turbodiesel 1,6 (136 k).



Témata: Kia


Nejčtenější

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Další z rubriky

Suzuki Ignis
Kapesní teréňák i městský frajer. Ignis je v Česku, má italský oblek

Po deseti letech se vrací na scénu Suzuki Ignis. Jde opět o SUV velikosti malého auta, které překvapí jízdními schopnostmi a nezklame možností pořídit si pohon...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Kia Picanto
První jízda: nová Kia Picanto je povedený mrňous

Picanto, nejmenší a nejlevnější auto v nabídce korejské značky Kia, přijíždí v nové generaci. Moderním vzhledem, jízdními vlastnostmi i dojmem z kabiny je to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.