Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Korejec šitý Evropanům dostal litrový turbotříválec. Zní jako wartburg

aktualizováno 
V Žilině už vyrobili dva miliony aut a jedním z hlavních modelů vyráběných ve slovenské fabrice korejské značky je Kia cee ́d, letos v květnu tam vyrobili miliontý kus. Je to jedno z prvních aut vůbec, které korejská značka stavěla podle gusta Evropanů. Druhá generace prošla faceliftem a dostala nový motor, litrové tříválcové turbo.

Kia pro_cee´d GT Line | foto: Kia

Druhá generace cee ́du vyráběná od roku 2012 se dočkala faceliftu. Má nové nárazníky a masku chladiče, mlhovky a grafiku zadních lamp. Uvnitř se jen retušovalo. Facelift přidal také asistenční systémy hlídající slepý úhel nebo čtoucí dopravní značky.

Může vás zajímat

Kia Cee´d CVVT 2008

Kia Cee ́d CVVT 2008

Cena 140.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Facelift přidal ještě sportovní paket GT Line, který přidá cee ́du na pohled šmrnc a třeba taky parádní sedadla. Pozměněné je také nastavení podvozku. To přesně ctí filozofii toho, že má být někde na půl cesty mezi standardním provedením a šťavnatou verzí GT. GT Line má přitvrzený podvozek, má pozměněné komponenty ve prospěch dravějších jízdních vlastností. Podvozek není prkenně tvrdý, i když je oproti základnímu provedení přitvrzený, aby se méně nakláněl v zatáčkách. Největší neplechu dělaly na rozbitých slovenských cestách nepatřičně velké sedmnáctipalcové ráfky.

Stále ho zdobí skvělé odhlučnění kabiny, která působí festovně a je evropsky pojatá jak co do ergonomie, tak líbivosti pro oko našince. Ponechal si ale i řízení s mrtvým chodem okolo středové polohy, na rovné dálnici tak auto stále řídíte mikroskopickými „nevědomými“ pohyby volantem.

Kia pro_cee´d GT Line
Kia pro_cee´d GT Line
Kia pro_cee´d GT Line

Facelift přinesl navrch zlepšení aerodynamiky. Nové plastové kryty podvozku vylepšily stabilitu za vyšších rychlostí.

Navigace by mohla být v zamotaných dálničních uzlech trochu názornější, ale zvyknete si na to. Při couvání s třídveřákem se musíte naučit orientovat podle displeje (auto má příplatkovou parkovací kameru) a zrcátek, malé koncové okno vám nepomůže. To se s faceliftem samozřejmě změnit nedá.

Zatáčí jistě a suverénně, geometrie náprav je příkladná, do oblouků si navíc cee ́d nově vypomáhá přibrzďováním vnitřního předního kola (podobný systém simulující funkci samosvorného diferenciálu známe třeba ze škodovek pod jménem XDS).

„Přeplňovaný tříválec s přímým vstřikováním benzinu a litrovým objemem,“ připravte se, že tento popis motoru budete slýchat a čítávat stále častěji. Downsizing - tedy zmenšování motoru a dohánění výkonů přeplňováním - je na vrcholu. A tak se takový motor dostal i do modernizované Kie cee ́d. Ostatně motor stejné konfigurace najdeme i pod konkurenčním Fordem Focus (1,0 Ecoboost) nebo Volkswagen Golf (1,0 TSI).

Litr nezklame

Motor s označením 1,0 T-GDi zná už model i20 s kiou sbratřeného Hyundaie. Tříválec, který Kia pro cee ́d dováží z Koreje, jsme vyzkoušeli v třídveřové verzi modelu, doplněné o paket GT Line. Právě pro přibroušené provedení GT Line je momentálně tříválec jedinou benzinovou volbou. Dostávají ho ale i obě pětidveřové verze (kombi i hatchback).

Fotogalerie

Motor se zalíbí svou kultivovaností. Když jedete relaxovaně, ani nezaslechnete, že je pod kapotou tříválec. Limitem je čtyři a půl tisíce otáček, pak už spíš jen řve a netáhne. Přeplňovaný tříválec má při kalupu ve vysokých otáčkách jasný tříválcový zvuk, který znalcům může připomenout hlas wartburgu, ostatně tříválcový litr (akorát bez přeplňování a pracující ve dvoutaktním cyklu), měla východoněmecká legenda taky.

Maloobjemovému motoru chybí newtonmetry, 120 koní zní slibně, ale je to hlavně na hladkou jízdu bez razantního zrychlování a bohatýrského předjíždění. Na to je 171 newtonmetrů točivého momentu málo. Cee ́d s tříválcem tak umí jet relativně rychle, ale neumí už rychle pružně zabrat.

Nejlíp mu je mezi nějakými dvěma až čtyřmi tisíci otáčkami. V nich máte k dispozici maximum točivého momentu. Kvůli dlouhému zpřevodování se motoru nechce moc probouzet z nízkých otáček, řidič se s tím ale naučí pracovat. Motor je v nejvyšší výbavě k mání ve dvou výkonových verzích 74 a 88 kW. Vyzkoušeli jsme silnější provedení, ale vzhledem k tomu, že točivý moment je u obou variant stejný, žádné zázraky za příplatek deset tisíc nečekejte.

Malé auto má apetit

Osmilitrová spotřeba při jízdě téměř výhradně po rovině, dálnici a hladké jízdě bez skopičin odpovídá tomu, jak to dopadá, když se malý oturbený motor dá do velkého auta. Dvoulitrový atmosferický motor by možná neměl pocitově takový říz, byl by ale příjemnější a určitě by jezdil se stejnou spotřebou. U cee ́du s trubolitrem bude při defenzivním ježdění minimum kolem sedmi litrů. Při šplhání do kopců a vytěžování auta víc než dvěma lidmi počítejte s větším apetitem.

Kia pro_cee´d GT Line

Ani ve tříválcovém provedení není cee ́d zrovna lehká váha. Hmotnost 1385 kilo se na projevu podepíše, stejně jako obrovité sedmnáctipalcové ráfky obuté do pneumatik šířky 22,5 centimetru. Když už si litr objednáte, zůstaňte skromní i v konfigurování dalších položek a zůstaňte u menších kol.

Nejlevnější provedení s litrem stojí 384 980 korun, stejná cena platí pro tří i pětidveřové provedení. Za kombíka se připlácí pětadvacet tisíc.

Tříválcový litr ale není základní motorizací pro slovenskou kiu, to zůstává atmosferická jedna-čtyřka (73 kW) se startovací cenou 334 980, která se teď pod kapotou modelu představila v nové generaci. Novinkou je také sedmistupňový dvouspojkový automat, který je ale v nabídce jen pro turbodiesel 1,6 (136 k).





Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Další z rubriky

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Suzuki Swift
Nové Suzuki Swift sází na unikátní hybridní pohon. Už jsme s ním jeli

Japonský specialista na malé vozy a SUV přichází s novým provedením městského modelu Swift. Novinka se drží osvědčeného designového receptu a přidává zajímavou...  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.