Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kia Cee'd GT má sportovní ambice, ale zvládne i péči o rodinu

Nejnovějším přírůstkem rodiny cee’dů je sportovní verze GT. Spíš než ryzí sporťák je to však stylový krasavec. A za cenu od 535 tisíc korun je i relativně dostupný.

Dělají kvalitní a praktická auta, spolehlivé stroje s velkým kufrem pro rodinu, takhle značku Kia vnímá 65 procent zákazníků. "Ale když se jich ptáme, jaký z nich mají pocit, jen krčí rameny. Emoce? A proč, vždyť je to kia?" slýchávají při zákaznických průzkumech lidé z najatých agentur.

Šéfové automobilky z toho velkou radost nemají, a tak se rozhodli, že nějaké emoce do výrobního programu zkrátka přinést musí. Proto vznikla dvojice cee'd a pro_cee'd (pěti- a třídveřový) s označením GT. A proto jsme se mohli vypravit do rakouského Kitzbühelu na první testovací jízdy s těmito stroji.

Kia cee´d GT

Ryzí sporťák to není, ale sedačky má parádní

A vlastně je to dobrý nápad, postavit takové auto. Své kupce si určitě najde, takové, jako je můj kamarád Tomáš. Padesátka na krku, ale do důchodu daleko, duchem víc než mladý, rodinné vozy se mu protiví, děti mu odrostly a poohlíží
se po něčem, co bude vyčnívat z řady a s čím si může občas trochu zablbnout. Zase ne moc, a už vůbec ne tak, aby ho z prkenného podvozku bolela záda "osezená" od počítače. Když jsem mu popsal nové GT od Kie, prohlásil: přesně tohle by mě bavilo.

Automobilka totiž neměla ambici vytvořit ryzí sporťák. "Tohle není žádné RS, GTi nebo ST, není to závodní auto. Je to opepřený cee'd, stále praktický a pohodlný," přiznává šéf projektu "spicy cee'du" Vladislav Alexiev.

Mimochodem, auto má s Koreou společný jen kapitál, z nějž vzniklo. Jinak jej navrhlo konstrukční oddělení ve Frankfurtu a vyrábí se ve slovenské Žilině. Zmíněnou praktičnost dosvědčuje i objem kufru, který zůstal na 380 litrech jako u běžného cee'du. A taky to, že GT se vyrábí v třídveřové i pětidveřové verzi. Obě jezdí stejně a taky stejně stojí, za pár dveří se nic nepřiplácí.

Sporťák, nebo ne, sedačky má parádní, to se musí nechat. Taková boční "křídla" mě v zatáčkách už dlouho nepřidržovala, však je taky na míru stavělo legendární Recaro.

Kia pro_cee´d GT

Úspěch v "zeleném pekle"

A jak vlastně GT jezdí? Teoreticky je to dost ostrý vůz. Při testech v "zeleném pekle" legendární severní smyčky okruhu Nürburgring zajela kia na sekundu stejný čas jako Toyota GT86, 8:45 minuty, však taky motor kie má téměř stejný výkon 204 koní (150 kW). Silnější Renault Mégane RS i VW Golf GTi ji porazily, ale to jsou auta o dost sportovnější a dravější. A taky o pořádný kus dražší, včetně Toyoty.

Jak už bylo naznačeno v úvodu, oproti sériovému cee'du sice podvozek přitvrdil, ale nijak dramaticky. Nezapře svůj původ v klasickém cee'du (a sesterském Hyundai i30), který žehlí rozbité cesty bez ztráty výborné ovladatelnosti. GT je malinko tvrdší, ale žehlička je to pořád dost dobrá. Přitom snese docela ostrou jízdu. V serpentinách si nechá líbit hodně, na hranici fyzikálních zákonů nás s pískotem podržely osmnáctipalcové sportovní micheliny.

Kia cee´d GT

Benzinová 1.6 s dvojstupňovým turbem umí vymáčknout 150 kilowattů. Musí se ovšem docela dost vytáčet, netáhne "rovnou od podlahy", to však ke sportovnímu naturelu patří. Stejně jako vyšší spotřeba. Výrobce udává 7,4 litru, naše jízda (pravda, dost zběsilá) vytáhla z nádrže rovných devět. Ani to však není vůbec špatné. Standardně montovaný manuální "šestikvalt" je přesný, jakkoli má trochu delší dráhy řazení, než mívají čistokrevné sporťáky. Kulatá hlavice páky výborně padne do ruky.

Chameleonský tachometr

Velkou devizou sportovní kie je design. Vnější vzhled vychází z velmi povedeného cee'du, koneckonců i čumák tohoto kompaktu je na rodinné auto docela agresivní. "Gétéčku" však dominují originální čtvercové mlhovky se čtveřicí LED diod, podobné čtverhranné svítilny najdete i na zadním nárazníku.

A co ještě nás při prvním svezení zaujalo? Opravdovou kuriozitu ukrývá tachometr. Je to totiž chameleon, který se umí přizpůsobit rozpoložení, v jakém řídíte. Buď si jej necháte klasicky s ručičkou ukazující rychlost, nebo přepnete tlačítkem GT na volantu na verzi s digitálními numery a ukazateli tlaku turba a otáček, jako u pravého závoďáku. Tento efekt si kia může dovolit, protože přístrojovku tvoří vlastně sedmipalcový TFT panel, na němž se zobrazí, na co máte chuť.

Dvojice výfuků je naladěna tak akorát. Zbytečně neřve do světa, že jede rychlík, ale když motor opravdu vytáčíte, dává o sobě vědět venku i uvnitř.

Kia cee´d GT

Základní výbava úplně stačí

První kousky se v Česku objeví na počátku července. Kupec cee'du GT zaplatí za velmi zábavné svezení nejméně 535 tisíc korun (520 + všechny metalické barvy za příplatek). To je cena velmi solidní. Hlavně proto, že už základní výbava není v žádném případě "základní". Je v ní osm airbagů, vypínatelná sportovní stabilizace, zadní parkovací asistent, duální klimatizace, zmíněný přepínatelný TFT displej, sportovní sedačky, 18" litá kola s lakovanými brzdovými třmeny, dvojitá chromová koncovka výfuku a spousty dalších položek, které plně ospravedlňují půlmilionovou cenovku.

Vyšší výbava nabídne navíc už jen xenonová světla, bezklíčový vstup a startovací tlačítko nebo vyhřívaná sedadla.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...