Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dva roky s kombíkem ze Žiliny: dojem z ceedu kazí jen detaily

aktualizováno 
Sedmdesát tisíc kilometrů bez závady, bez investic. Kia Cee ́d SW, se kterou dva roky jezdí spolupracovník redakce, může ve všech ohledech konkurovat „tradičním“ evropským značkám. Korejský rodokmen prozradí jen pár detailů.

Kia Cee´d SW | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Spolupracovník redakce strávil za volantem kombíku Cee ́d dva roky a najel s ním sedmdesát tisíc kilometrů. Za tu dobu byl s autem dvakrát v servisu. Ale vždy jen na pravidelné výměně oleje a kontrole.

Jinak auto nemělo jediný problém. Jedinou opravou „navíc“ byla výměna opotřebených brzdových destiček, kterou v servisu zvládli zároveň se servisní prohlídkou po šedesáti tisících kilometrech.

Zkušenosti z autobazaru

Patrik Spurný, Auto ESA

Cee ́d je nejprodávanějším modelem automobilky. První generace vozu byla představena v roce 2006 a i přes počáteční nedůvěru zákazníků si velmi rychle získala mnoho příznivců.
Druhá generace je na trhu od roku 2012 a v loňském roce prošla faceliftem, který přinesl jen drobné kosmetické úpravy, ale o to více technických novinek včetně doplnění řady motorizací.
Nejzásadnější novinkou je tříválcový, přeplňovaný motor o objemu 998 ccm, který je dodávaný v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. Změny zaznamenaly i naftové motory, u kterých došlo ke konstrukčním změnám a nově jsou vybaveny také inovovaným systémem vstřikování, což by v praxi mělo znamenat nižší spotřebu i omezenou emisní zátěž. Nejsilnější naftovou motorizaci je pak možné objednat také v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou.
Příznivce benzínových motorů jistě potěšil fakt, že souběžně s novým motorem 1,0 T-GDI, zůstala v nabídce i osvědčená jedna-šestka disponující 99ti kilowaty.
Kia Ceed, především pak v provedení kombi, je velmi oblíbený vůz splňují nároky na praktické, prostorné a přesto kompaktní rodinné vozidlo. Interiér vozu působí vzdušným a moderním dojmem a nezaostává ani svým vnitřním prostorem a propracovaným systémem úložných prostor, včetně dvojitého dna nákladového prostoru.

Nejčastější závady

  • problémy se spojkou, časté výměny v rámci záruky
  • častější poruchy audiosystému
  • rychlejší opotřebení přední náprav při provozu na horších silnicích

Plusy

  • prostorný a variabilní interiér
  • spotřeba naftových motorizací
  • atraktivní design
  • sedmiletá záruka výrobce

Omezení

  • horší odhlučnění motoru a podvozku
  • horší odezva řízení

Motor slušný, řazení famózní

Auto pohání nejsilnější naftová šestnáctistovka s 92 kilowatty. Upřímně - papírový výkon má, ale svým elánem se například s nejčastěji zmiňovanou konkurencí, dvoulitrovým TDI koncernu VW, které má jen o 11 kilowatt víc, měřit nemůže. „Motor je potřeba na dieslové poměry hodně vytáčet, a pokud chce řidič prudčeji zrychlit, nezbude mu nic jiného, než podřazovat,“ popisuje majitel, který chce zůstat v anonymitě. Bůhvíjaká není ani spotřeba. Kia si vezme obvykle kolem šesti litrů nafty na sto kilometrů. „A ještě jedno minus: motor si dal docela na čas při zajíždění. Prvních pět tisíc kilometrů byl až skoro tragický, dobře začal jezdit zhruba po patnácti tisících kilometrů,“ popisuje.

„Naopak v řazení je cee ́d král své kategorie. Dráhy jsou neuvěřitelně přesné, rychlosti padají na své místo s lehkostí a bez jakýchkoliv zvuků,“ líčí své zkušenosti majitel. Jen se připravte, že pátou rychlost budete používat jen proto, že v autě je. Zpřevodování čtyřky a šestky ji činí lehce nadbytečnou.

A ještě jedno velké plus související s řazením: kia nabízí možnost vypnout indikátor řazení, který je většině aut leda k zlosti.

Na silnici se kombík chová příkladně. Podvozek je nastaven spíš tvrději, díky zadní víceprvkové nápravě krouží zatáčky suverénně a bez větších náklonů. Posilovač řízení je elektrický, ale má nastavitelné tři úrovně citlivosti. Upřímně, většina řidičů nastaví automaticky „nejtužší“ režim SPORT. Na hydraulické posilovače nemá, ale rozhodně není řízení přeposilované a nečitelné. Po sedmdesáti tisících kilometrech jsou všechny podvozkové díly původní. Za to klobouk dolů, nemalou část svého života totiž tento cee ́d strávil na cestě jménem D1.

Opulentní výbava do půl milionu

To hlavní, proč si lidé kupují česko-slovensko-korejská auta, jsou většinou peníze. A v této kategorii je cee ́d v podstatě nepřekonatelný. Za stejnou sumu, jako jen o pár centimetrů větší Škoda Octavia nabídne spíše spartánskou výbavu, dává korejská značka doslova „all inclusive“.

Kia cee ́d

Ceník je poměrně jednoduchý a i když jím rovnou projedete do pravého dolního rohu, kde je model s nejvyšší výbavou a s nejlepším motorem, nepůjdou na vás mrákoty. Testované auto je přesně tento případ, nejsilnější motorizaci doplnila nejvyšší výbava. V rámci limitované edice k fotbalovému mistrovství světa 2014 ve výbavě přibylo pár příplatkových položek, ale cena zůstala pod půl milionem. Ta katalogová. Jak už to bývá, ve skutečnosti byla ještě o pár desítek tisíc příznivější.

Jen stručný přehled toho, co v rodinném kombíku pod půl milionu najdete: dvouzónová automatická klimatizace, tempomat, automatické rozsvěcování světel, dešťový senzor, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko a elektricky sklápěná vnější zrcátka. Na sedmipalcovém displeji běží kvalitní a dobře ovladatelná navigace, nechybí samozřejmě handsfree s podporou všech hlavních mobilních operačních systémů. V této cenové kategorii kia těžko najde konkurenci.

Elegantní interiér a tachometr z devadesátek

Kia nabídne i hodnotně vyhlížející interiér. Panel okolo přístrojového štítu je v elegantním černém lesklém provedení (na kterém je vidět každá částečka prachu), výplně dveří jsou z (pochopitelně umělé) kůže stejně jako všité pruhy v sedačkách.

I ty jsou příkladné. Mají výborné boční vedení, líbivý design a i po sedmdesáti tisících kilometrů vypadají jako nové. Po prosezeninách nebo otěrech ani památky. Na druhou stranu nastavitelnou bederní opěrku byste hledali marně. A pokud jste zvyklí mít levý loket položený na opěrce na dveřích, budete si jej muset obalit molitanem. Výplň je sice hezká, ale tvrdá.

Kia cee'd
Kia Cee ́d SW

Luxusně vyhlížející interiér trochu kazí jen pár drobností. Kia v autě používá typický asijský nemastný-neslaný font písma. Najdete jej všude. Na tlačítkách otevírání oken, na ovládání klimatizace, na stropní schránce na brýle. A samozřejmě na „budících“. Jejich design vás vrátí na začátek devadesátých let. Uprostřed tachometru se pak skví multifunkční displej, který je ale na rozdíl od nošovického dvojčete cee ́du Hyundai i30 pouze jednobarevný. A zobrazuje jen základní funkce palubního počítače, na informace z navigace, handsfree nebo rádia si nechejte zajít chuť. Aspoň vás nebude mrzet, že na něm v létě v plném slunci neuvidíte skoro nic.

Vlezlé reklamní „sedmičky“

Poněkud vlezlou televizní reklamu s módním návrhářem, který je odvázaný ze „sedmiček“, bude znát skoro každý. Také majitel využil nabídku programu 777. Ten kromě sedmileté záruky, kterou se Kia chlubí, zahrnuje i bezplatné pravidelné servisní prohlídky – buď do sedmi let věku, nebo do 150 tisíc kilometrů. Záleží, co nastane dřív. Program kryje „povinnou“ výměnu oleje a filtrů. Platí jen servis nad běžnou údržbu. Přední brzdové obložení, jeho výměna a kompletní očištění předních třmenů stálo něco málo přes tři tisíce.

Drobnosti, které otráví život

Že řídíte auto s korejskými geny, vám budou připomínat jen maličkosti. Ale některé z nich vám dokáží pořádně otrávit život. V některých případech budete jen kroutit hlavou.

Tak například objektiv couvací kamery je umístěn přesně nad zadní značkou. Ano, přesně tam, kde u většiny aut bývá tlačítko otevírání kufru. To je u cee ́da posunuté mírně doprava. Vy si zvyknete, ale jakýkoliv pasažér, který si půjde pro věci do kufru, bude prstem zoufale leštit čočku kamery a kufr si neotevře, dokud nepoklekne, nebo nevystoupí řidič a korejskou vychytávku mu osobně nepředstaví.

Denní světla obstarávají u vyších výbav LED diody.
Kia Cee ́d SW

Na pořádnou otravu se připravte v noci. „Jinak perfektní displej navigace i při maximálním snížení jasu nepříjemně oslňuje. Sice se dá stiskem jednoho tlačítka zhasnout, ale pokud cestujete přes noc s navigací, budete pořád rozsvěcet a zhasínat,“ popisuje majitel.

Fotogalerie

A nepotěší ani monochromatické zpětné zrcátko, které reaguje zpožděně. „Každý osamocený kamion, který na dálnici předjedete, vás na tři vteřiny oslepí. Po pár hodinách jízdy je to tak otravné, že raději zrcátko nasměrujete do stropu,“ lamentuje.

A ještě jedna drobnost související s tmou. „Automatické rozsvěcení světel je nastaveno velmi necitlivě. Pokud se na něj spolehnete při soumraku nebo svítání, bude kia zatvrzele svítit jen denními led diodami, zatímco každý druhý řidič vás bude problikávat, ať si pustíte potkávací světla.“

Cee ́d je zkrátka plnohodnotný kombík nižší střední třídy, který se může rozhodně srovnávat spíš se Škodou Octavia než s menším Rapidem. Tomu se naopak přiblíží cenou. Nový startuje v provedení kombi na částce 334 980 korun, ojeté kombíkové cee ́dy druhé generace začínají u dvou set tisíc.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.