Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kia Optima je korejský passat: malý diesel bohatě stačí

aktualizováno 
Optima je zhmotnění progrese korejské značky, před patnácti lety byla její jedinou výhodou cena, dnes je rovnoprávným konkurentem mainstreamu. A právě optima je pro značku aktuálním evropským vrcholem. Povedla se. Je to poctivě, rozumně postavené auto a má skvělý, prostorný interiér.

Kia Optima | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Optima se do firemních autoparků - do kterých většina nových aut této kategorie putuje - probojuje až za pár generací. A to i přesto, že na to má už teď. Flotiloví nákupčí ale mají speciální tabulky s parametry, které běžný smrtelník při výběru auta nezohledňuje. Takže to „korejský passat“ má hodně složité.

Fešácký kombík

V předchozí generaci byla optima výhradně sedanem tak trochu amerického ražení. Takže u české klientely to měla předem prohrané. Druhá generace největší nedostatek napravila a Kia ji k tomu ještě poevropštila.

Kia Optima

Optima je také ukázkou tahu na branku v podání korejských značek. Peníze jim vydělává malé rio (konkurent fabie), které je světově nejprodávanějším autem značky. A ty investuje do velmi riskantního podniku, ve kterém je jen malá šance na výrazný výdělek.

V Evropě jsou totiž v kategorii optimy karty rozdané nadlouho dopředu. Boj s hegemonií německých značek už mnozí zavedení výrobci vzdali. Jenže taky platí, že ve chvíli, kdy se stáhnete z této prestižní kategorie a rozhodnete se bojovat o zákazníka v stále nižších kategoriích, je to začátek konce. Nejen proto, že na malém autě za malé peníze vyděláte málo, ale taky proto, že se ztrácíte z očí těch, kdo na auta mají (a občas si třeba nějaké koupí). A optima je skvělým reprezentantem, vrcholem nabídky značky, se kterým se může chlubit.

Kia Optima v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4855 x 1860 x 1470 x 2805
  • kufr: 552-1686 l
  • motor: vznětový čtyřválec, přeplňovaný, 1685 ccm
  • max. výkon: 104 kW/ 141 k při 4000 ot/min
  • ax. točivý moment: 340 Nm při 1750–2500 ot/min
  • max. rychlost: 200 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
  • kombinovaná spotřeba (tabulková): 4,4 l/100 km
  • základní cena: 639 980 Kč (kombi + 30 tisíc)

Kia svůj velký kombík pojmenovala Sportswagon, vzhledem k tomu, že druhá karosářská verze je opět v Česku méně oblíbený klasický sedan, je právě praktičtější provedení těžištěm nabídky. Kromě toho se optima chlubí i ostrým provedením GT, a to pro kombík i sedan, OdkazOdkaza pak taky plug-in hybridní limuzínou.

Opravdu majestátní klenutá příď vypadá skvěle, proporce jsou vyvážené, jen záď je možná trochu moc zahranacená. Jako celek to ale funguje výborně, pokud tedy optima nemá hnědý lak. Autu jednoznačně víc sluší světlé a nejvíc zářivé barvy.

Pohodlná

Parádně prostorná kabina pohostí posádku a potěší velmi dobrou úrovní zpracování a pohlednými materiály a hlavně skvělými sedadly v obou řadách. Výborné je také odhlučnění. Na palubě je spousta prostoru v podélném směru i na šířku. I na zadních sedadlech je prostoru habaděj - tři se tam vedle sebe poskládají; dvě dětské sedačky plus dospělý s trochou ústrků taky.

Často nadáváme na zhoršený výhled do levého oblouku kvůli překážejícímu sloupku. Je to ovšem hodně individuální záležitost, která závisí na postavě a posazu řidiče. Optima je pro 175centimetrového šoféra zvyklého sedět s zády hodně vzpřímenými skvělá, čelní sklo je široké a sloupky odsunuté až hodně do stran.

Kia Optima

Pracoviště řidiče je líbivé, účelně a chytře zařízené. Žádné výstřelky, ale ani žádná nuda. Kdo chce hi-tech, bude částečně ukojen infotainmentem (je rychlý a vcelku intuitivní), my ostatní oceníme, že klimatizace je naštěstí stále ovládaná tlačítky.

Kufr stačí i na rodinné stěhování. Kočárek rozumných rozměrů tam naložíte podél. Tabulky uvádějí objem 552 litrů (superb má v základu 660 litrů). Nákladová hrana kufru je příjemně nízko. Kdo je zvyklý na vychytané krycí roletky (má ji třeba i Fabie Combi), bude remcat. Optima má „hloupou“ roletku kufru, kterou se při zatahování musíte trefovat do úchytů po stranách, což napoprvé jednou rukou nezvládne snad nikdo.

Kia Optima
Kia Optima
Kia Optima

Parádní je podvozek. Je neuvěřitelně pohodlný a zároveň jistý. Dokáže pracovat i na velkých nerovnostech, nebouchá, není ale ani rozvláčný. Na základních 60procentních gumách šířky 215 mm je optima opravdu pohodlná, razantnější průjezdy oblouků jsou ovšem i na vysokých zimácích jisté.

Impozantní šířka se projevuje i za volantem, brázdění úzkých okresek je příjemné jen do chvíle, než se musíte na pětimetrovou cestu s jednou krajnicí utrženou a druhou zasněženou vměstnat s kamionem funícím z protisměru.

Maloobjemová relativita

Může se hodit

Chcete také vlastnit vůz značky Kia Optima? Vyberte si z nabídky na Automodul.cz

Kia Optima

Největší optická potíž při pohledu střízlivýma očima potíží není. Jmenuje se 1,7 CRDi, je to ale jen v hlavě těch, kdo optimu nezkusili. Na maloobjemové, turbem „namakané“ motory si už publikum pomalu zvyká. A platí to o benzinových i naftových motorech. Nabídnout ale pod kapotu optimy Evropanům do auta této kategorie jen dieselovou jedna-sedmu, je přeci jen trochu troufalé. Papírový výkon 104 kW navíc taky není ohromující.

Při osobní zkušenosti se ukáže, že je to dostatečné. Kdo to má v hlavě srovnané, nebude trpět ani při poměřování objemů při hospodském filozofování a diskutování na internetu. Rozmanitější nabídka konkurence sice monotónní jednoduchý ceník optimy zastiňuje, nakonec ale značky dobře vědí, jaké modely a motory se jim dobře prodávají. Kdo chce, může zvolit provedení GT s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 2.0 T-GDI 245 koní, jenže za dvanáct litrů paliva už se nikomu moc jezdit nechce a hlavně by takové auto za milion dotyčnému musel koupit zaměstnavatel, který ovšem trvá na dieselu. Takže úvahy o GTčku zůstanou u většiny českých řidičů optimy jen v rovině snění.

Kia Optima

Sedmnáctistovka nabízí točivý moment 340 Nm. Jízda s ním je velmi pohodlná, na nějaké vysloveně sportovní výkony myslet nemůžete, na každodenní ježdění je ovšem absolutně dostačující. Kratší dech má auto, jen když ho naložíte a ženete proti dálničnímu stoupání. To až však v rychlostech, při kterých se legálně můžete pohybovat jen občas po německých autostrádách.

Zvyknout si je třeba na těžké zpřevodování (a trochu kostrbaté řazení manuální převodovky). Na dálnicí to nevadí, předjíždění na okreskách a rychlé starty z místa jsou ale trochu těžkopádnější.

Fotogalerie

Motoru se nejvíc líbí mezi dvěma a dvěma a půl tisíci otáček, i když napovídač řazení tvrdošíjně radí odřazovat už kolem patnácti set otáček. Čtyřválec je tichý a kultivovaný. Obejde se navíc bez vstřikování močoviny pro ničení oxidů dusíku (NOx), to je výhoda z pohledu uživatele, která přestává být u aut této velikosti samozřejmá.

Průměr 6,6 litru není nijak ohromující, ale tak nějak očekávatelný. S lehčí nohou se dostanete někam k šesti. Prima je sedmdesátilitrová nádrž, která opravdu vydrží aspoň na tisíc kilometrů.

Kombíková Kia Optima startuje na 670 tisících Kč (oproti sedanu příplatek 30 tisíc, za automat dalších 55 tisíc). Už v základu má velmi slušnou výbavu, určitě si ale připlaťte za provedení s lepšími světlomety. Základním lampám svítí potkávací světla opravdu mizerně.





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Pokrok v mezích potřeby. Nová Toyota Yaris kašle na downsizing

Yaris je čtvrté nejprodávanější malé auto v Evropě, to v kusech znamená 200 tisíc aut ročně. Známý a oblíbený model tvoří čtvrtinu prodejů Toyoty v Evropě. Teď...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

BMW Řada 5 52d 2013 ·...
BMW Řada 5 52d 2013 ·...

r.v. 2013, naj. 78 656 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.