Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kia Optima přijíždí jako krásné kombi. Už jsme s ním jeli

aktualizováno 
Ještě před měsícem platilo, že pokud jste si chtěli pořídit kombi značky Kia, museli jste sáhnout po modelu cee’d. Už nemusíte. Korejská automobilka totiž právě spouští prodej novinky Optima Sportswagon, zkráceně SW.

Kia Optima Sportswagon | foto: Lukáš Hron, Mobil

Tři novinky

A nebyl to jen kombík označovaný jako Sportswagon, který jsme mohli otestovat. Kromě praktičtější a prostornější varianty Optimy se Kia chlubí i ostrým provedením GT, a to pro kombík i sedan, a pak plug-in hybridní limuzínou.

Praktičnost především

Světovou premiéru si Optima SW odbyla na jarním autosalonu v Ženevě a svým vzhledem budila nadšení. Marná sláva, korejská automobilka dělá s každým novým modelem obrovský skok, a to nejen po technologické, ale také po designové stránce. Dávno pryč jsou rozevláté tvary, Kia už plynně mluví evropským designovým jazykem.

Kia Optima Sportswagon

Optima SW je až ke střednímu sloupku zcela totožná z limuzínou, ale za ním se je to již úplně jiné auto. Ačkoli zvenku se může zdát, že vnější plynulý přechod do kufru je na úkor vnitřního prostoru, není tomu tak. V základu se Optima SW chlubí objemem kufru 552 litrů a to je o 42 litrů více než u sedanu.

Zásadní je praktičtější přístup do zavazadlového prostoru a lepší orientace v něm. Po sklopení opěradel zadních sedadel (dělených v poměru 40:20:40) dostanete téměř rovnou ložnou plochu. Námi testovaný exemplář měl v kufru také dělící přepážky, které lze libovolně nastavovat díky soustavě kolejniček na jeho dně.

Předpokládaným nejprodávanějším provedením bude podle automobilky Optima SW s motorem 1.7 CRDi. Ten poskytuje výkon 104 kW a točivý moment 340 Nm. Jízda s ním je velmi pohodlná, na nějaké sportovní výkony však nemyslete. Nejlépe vůz funguje při plynulé jízdě po okreskách, zejména pokud poháněcí ústrojí doplňuje dvouspojková sedmistupňová převodovka.

Kia Optima Sportswagon

Sametové řazení prakticky necítíte a podvozek je naladěný na maximální komfort, takže když jsme potkali nějakou nerovnost, ozvalo se jen vzdálené cvaknutí a jelo se dál. A když se dostanete na pravý německý autobahn, ani tam Optima nezklame a dokáže být velmi svižným společníkem. Ale samozřejmě ne tak svižným jako Optima GT.

Opravdu sportovní „vagón”

Slyšeli jsme to od inženýrů Kie mnohokrát: Optima GT je oproti sériové verzi úplně jiným vozem. A musíme souhlasit. Design exteriéru je přepracovaný a dotažený k dokonalosti, z auta doslova prýští adrenalin. Druhý pocit odlišnosti vnímáme ihned po nastartování, kdy se nám zdá, jako by mezi motorem a kabinou chyběla jakákoli přepážka. Samozřejmě, že nechybí, ale Optima GT dostala do výbavy systém ASS (Active Sound System), který znatelně umocňuje právě zvuk motoru. Samozřejmě jen tehdy, pokud chcete.

Motor je samostatnou kapitolou, Optimu GT totiž pohání benzinový čtyřválec 2.0 T-GDI s výkonem 180 kW a točivým momentem 353 Nm a je to setsakramentsky poznat. Na pokyny plynovým pedálem agregát reagoval bez mrknutí a dech mu nedocházel ani při dálničních 260 km/h, kdy do hry musel vstoupit omezovač.

Rychlosti můžete sázet pádly pod volantem za pomoci šestirychlostního automatu s hydrodynamickým měničem (na sedmirychlostní dvouspojku obyčejné verze je už toho točivého momentu přespříliš), a vychutnávat si tak historicky nejsilnější model značky v evropské nabídce.

Fotogalerie

Můžete právem namítnout, že jen dobrý motor dobré auto nedělá, a máte pravdu. Inženýři a testovací jezdci proto najeli tisíce kilometrů po Nürburgringu (údajně přes 10 tisíc) a v okolí Grossglockneru, kde ladili přepracovaný podvozek a brzdy. Oproti klasické verzi tak má GT nejen větší brzdové kotouče s vnitřním chlazením, abyste vůz dokázali včas zabrzdit, ale také tužší tlumiče pro agilnější jízdu a další úpravy.

Kromě testovacích tras po veřejných komunikacích jsme vyzkoušeli i kratší parkur na ranveji starého vojenského letiště, kde jsme mohli vyzkoušet plný potenciál vozu. Testovaná auta byla obuta do pneumatik Michelin Pilot Sport 3 a dráhou mezi kužely se protahovala úctyhodnou obratností. A spotřeba? Na tabulkových 8,2 l/100 km můžete zapomenout, ale po polovině dne se ukazatel zastavil na 11,5 l/100 km, což je při dálniční stíhací jízdě vynikající výsledek.

Hybridní hra

Může se hodit

kia

Kia Optima

Cena: 729 900 Kč

Další nabídku naleznete na Automodul.cz

Třetí novinkou je Optima Plug-in Hybrid, ekologicky šetrný sedan, který přijede do Česka v posledním čtvrtletí tohoto roku. K pohonu mu slouží lithium-iontový polymerový akumulátor o kapacitě 9,8 kWh v součinnosti s elektromotorem o výkonu 50 kW, dovolujícím vozu jízdu čistě na elektřinu s dojezdem až 54 km (rychlostí do 120 km/h). Hnací řetězec doplňuje zážehový čtyřválec 2.0 GDI, který sám o sobě disponuje výkonem 156 koní a nabízí točivý moment 189 Nm.

I tuto novinku jsme si kromě klasického silničního provozu mohli vyzkoušet na polygonu vojenského letiště, kde jsme zkoušeli, jak nejrychleji a nejagilněji lze projet testovací trať pouze v elektrickém režimu, aniž by se připojil benzinový agregát. Výsledek nás velmi příjemně překvapil, i na elektromotor si toho Optima nechá líbit až až, což z ní dělá velkého kandidáta do městských bezemisních zón.

Kombíková Kia Optima startuje na 670 tisících korun (oproti sedanu příplatek 30 tisíc), vždy má pod kapotou dieselovou 1,7 a příplatek za automat je 55 tisíc korun. Pouze provedení GT za milion má benzinový dvoulitr.

Autoři:




Nejčtenější

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Další z rubriky

Suzuki Swift
Nové Suzuki Swift sází na unikátní hybridní pohon. Už jsme s ním jeli

Japonský specialista na malé vozy a SUV přichází s novým provedením městského modelu Swift. Novinka se drží osvědčeného designového receptu a přidává zajímavou...  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.