Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda: nová Kia Picanto je povedený mrňous

aktualizováno 
Picanto, nejmenší a nejlevnější auto v nabídce korejské značky Kia, přijíždí v nové generaci. Moderním vzhledem, jízdními vlastnostmi i dojmem z kabiny je to mnohem dospělejší auto. V bohaté Evropě je to kabelka pro mladé slečny, v české realitě auto penzistů.

Auta stále rostou, i když to často není třeba. U kapesních městských střízlíků jsou centimetry navíc spíš naobtíž. Za posledních deset let průměrné auto kategorie Kia Picanto narostlo o dva centimetry, takže je stále kolem tří a půl metru dlouhé.

O stupeň výš, v kategorii Škody Fabie, to je ovšem už nárůst o dvacet centimetrů (průměr je kolem čtyř metrů) a o další příčku výš, kde je třeba Opel Astra, je to deset centimetrů (dnes 4,3 metru).

Kia Picanto
Kia Picanto

Picanto je tak i v nové generaci svým formátem typické městské auto. U něj je tedy důležité, aby bylo opravdu malé. Takže stále měří 3595 mm, stejně jako předchůdce. Rozvor narostl na 2,4 metru.

Kia Picanto v číslech

délka x šířka x výška x rozvor (mm): 3595 x 1595 x 1485 x 2400

objem kufru: 255 - 1010 l

objem nádrže: 35 l

Motory

atmosferický benzinový tříválec 1.0 MPI, 49 kW, 95 Nm

atmosferický benzinový čtyřválec 1.25 MPI, 62 kW, 122 Nm

přeplňovaný benzinový tříválec 1.0 T-GDI, 74 kW, 172 Nm

Mezi malými auty, které sem tam v interiéru odhalí plech a vyznávají střídmou jednoduchost ve všem, působí nové picanto až nečekaně dospěle a vyšňořeně. Za jednoduchou techniku se nestydí, ale dokáže jí obalit atraktivním a robustním autem.

Když Alper Celik hrdě prohlašuje, že Kia pět let vyvíjela nejhodnotnější produkt své kategorie, vlastně ani nepřehání. Opravdu se podařilo postavit dospěle působící auto, které je jen malé rozměry. Na zvyklosti kategorie je v některých ohledech opravdu „honosné“. A na někoho může působit i dotaženějším dojmem než před nedávnem na trh uvedené rio (jaké je čtěte zde), které je o kategorii a půl metru délky výš. Už jen třeba tím, že rio má v zadních podbězích nijak nechráněný lakovaný plech, picanto tam má tlumící a ochranný nástřik.

Úplně nové

První generace picanta se představila v roce 2004 a vydržela na trhu sedm let. To bylo jednoduché auto s výrazným libivým designem. Od té doby přidává na agresivitě a stále víc se zdobí.

Pro všechny

Kia cílí s picantem na mladé, v Česku je to hlavně auto penzistů

Picanto je skvělou ilustrací nenormálnosti českého trhu. Plány těch, kdo u automobilek plánují konstruktérům do jakých rozměrů, rozpočtu a dalších věcí se mají vejít (říká se tomu stanovení „package“), českou realitu prostě pojmout neumí.

V prezentaci ilustrované veselými mladými lidmi na skateboardech, s pěstěnými plnovousy a velkými sluchátky na uších je Picanto autem mladých. Typický Evropan kupující auto takového formátu je prý žena (62 procent kupujících, nejvíc ze všech kategorií aut). Proto dostalo nové picanto vychytané, diodami výrazně osvětlené kosmetické zrcátko do sluneční clonky.

82 procent je bezdětných a 85 procent má vyšší vzdělání, pro 33 procent je to hlavní auto (ostatní ho mají jako doplněk k většímu vozu), ale 70 procent ho používá ke každodenním pojížďkám. Na závěr dodejme ještě jeden trochu neférový údaj - průměrný příjem zákazníků auta této kategorie je 3800 eur.

A teď česká realita: picanto si kupují starší lidé, obvykle na důchod jako poslední auto, chtějí ho mít co nejdéle a co nejlevnější. Často se snaží prodejce přesvědčit, zda by se nedalo z picanta něco vyndat, aby bylo ještě levnější.

A kde jsou ti mladí? Ti na auto jednoduše nemají. Anebo si koupí ojetinu. Tolik sociodemografická sonda a uvedení do české reality. Když se tedy v Česku ročně prodá 150 až dvě stě picant, je to úspěch. Třeba v Maďarsku nebo na Slovensku ho z důvodů očekávatelné malé poptávky Kia pravděpodobně vůbec neuvede. Pro ta nejmenší auta zkrátka český trh stále ještě nedorostl.

Picanto představuje novou platformu pro nejmenší auta koncernu Hyundai-Kia. Časem na ní dorazí i nový Hyundai i10, který bude také pětidveřový. Že jde o moderní auto potvrzují i materiály použité při výrobě. Picanto zhublo mezigeneračně z 930 na 902 kilogramů. Třeba i díky tomu, že namísto původních 22 má nově skelet 44 procent použité vysokopevnostní oceli, to ušetřilo na karoserii sedm kilogramů (původně 226 kg, nově 219 kg).

Nejzajímavější je délka lepených spojů, ty stále více nahrazují tradiční nýtování nebo sváření. Lepidlo se používá třeba i na zpevnění nýtovaného spoje. Předochozí picanto mělo 7,8 metru lepených spojů, nové 67 metrů (opravdu tam nechybí desetinná čárka).

Designéři se snažili u picanta zachovat proporce klasického hatchbacku, ovšem přidávají stále více ozdob, detailů a dalších prvků. Kia tak u třetí generace své miniatury (vyrábí a dováží se z Koreje) například hodně prosazuje výbavu GT line, ve které je z picanta „vytuněný“ boreček se dvěma koncovkami výfuků, spojlery a šestnáctipalcovými ráfky (základ má 14 palců). Střídmější verze zas mohou mít třeba chomované kliky a kůží čalouněný interiér.

Přídi dominuje obří nárazník, který při čelním pohledu téměř přesahuje siluetu auta. Vévodí mu obří vstup vzduchu ke chladiči a do stran odsunuté mlhovky. Moc hezké jsou oči světel s propracovanou grafiku.

Kia Picanto

Fajnová kabina

Kabina dává dojem auta o kategorii výš, z aut z kategorie nejmrňavějších dává pocit největší dospělosti. Přístrojovka je fajnově vystrojená z hezkých materiálů a chytře tvarovaným panelem řízení klimatizace, který zbytečně neodhaluje moc plastu a jeho velké ovladače nahmatáte poslepu. Za příplatek může dostat tablet multimediálního systému s navigací.

Velmi slušné jsou sedačky; mohou být vyhřívané stejně jako volant. Sedí se možná trochu výš, to tak u malých aut bývá, konstruktéři tak posádce vnutí „židlový“ posaz s nohama dolů, takže ušetří centimetry na délku. Picanto má jen výškově stavitelný volant, za to má ale třeba výškově stavitelné horní úchyty předních bezpečnostních pásů.

Přední křesla jsou odsunuta od dveří (pro lepší ochranu při bočním nárazu), takže mají řidič se spolujezdcem k sobě velmi blízko lokty. Užší než ostatní auta picanto není, tlusté dveře a poloha sedadel v hodně obestavěném interiéru ovšem ten pocit dávají. Spolujezdce tlačí do levého lýtka velká schránka spojující středový tunel s přístrojovkou.

Na zadní sedadla se cestující do 1,8 metru vejde bez větších ústrků. A na 2,4metrovém rozvoru zbylo i místo na slušný 255litrový kufr (třeba konkurenční malá trojčata od Kolína mají 168 litrů). Je hodně hluboký s vysokánskou nákladovou hranou, kočárek tam na bok vměstnáte. Boky kufru má zakryté, není tam jen choulostivý lakovaný plech jako třeba u bratislavských trojčat Seat Mii, VW Up!, Škoda Citigo.

Kia Picanto

Netrpí ani na dálnici

Podvozek je skvělý na vyžehlené silnici, strupatá česká okreska už ho trochu rozvibruje a rozbouchá. Velké retardéry přepluje s jemným zhoupnutím. Picanto nemá rádo klasické příčné prahy, na nich se od přední nápravy ozve dvojitá kovová rána. Mohou za to měkké tlumiče, které nezareagují dost rychle na výrazné stlačení. Naopak při přechodu z jednoho oblouku do druhého se na nich auto jemně zhoupne.

Jízdní vlastnosti jsou ovšem velmi jisté, picanto ani při dálničních rychlostech nepovlává. V táhlém oblouku se zapře o rozkročená kola umístěná až v rozích karoserie. V utažených klikaticích si k mrštnosti pomáhá přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce, funkce vektorování točivého momentu je součástí stabilizačního systému ESP a je v základní výbavě.

Může se hodit

Vittorio d ́Arienzo z evropského vývojového centra vyzdvihuje požadavek na ovladatelnost. U městských trpaslíků je tak důležitý mimo jiné malý poloměr otáčení. Takové auto musí jednoduše padnout do ruky, ne proto, aby se s ním dovádělo, obratnost je důležitá třeba i pro rychlé zaparkování k chodníku (pro méně zdatné mužů mít picanto parkovací kameru).

Řízení je akorát lehké, pevné a přesné, kie se už u posledních modelů zbavily „viklavosti“ kolem středové polohy, takže vše bez výhrad.

Jen benzin

Picanto nabídne výhradně benzinové motory, s diesely se tahle velikost aut rozloučila už o generaci zpátky (nejvýš je občas nahradí plynem). Litrový tříválec a čtyřválec 1,2 litru k sobě pocitově tak daleko nemají, i když je dělí 13 kW (49 a 62 kW) výkonu.

Tříválec, který vznikl obráním čtyřválce o jednu spalovací komoru, působí v nízkých otáčkách možná o něco rozverněji. Je to dáno krátkým zpřevodováním. Na bohatýrské předjíždění na okresce to není, na druhou stranu i proti kopci statečně rozjede picanto na pětku k dálníčnímu maximu.

Motor je skvěle pružný, když se v městě zapomenete a nepodřadíte, ještě z nějakých třinácti set otáček se umí probrat. Nebrání se ani vytáčení a mezi čtyřmi a pěti tisící otáček ještě jako by chytil trochu druhého dechu. Tříválcové pobrukování posádka slyší, ale nijak výrazně; nové picanto je na poměry třídy vůbec velmi dobře odhlučněné, nejvíc slyší posádka asi kola.

Čtyřválec má přeci jen hladší chování, zas se mu ale moc nechce zabírat od nížkých otáček. Převaha výkonu se projeví hlavně na dálnici. Právě k tomuto motoru bude možné přiobjednat měničový čtyřstupňový automat namísto pětistupňového manuálu.

Fotogalerie

Spotřeba by se měla dát udržet kolem pěti litrů, my jezdili v prudkých kopcích a občas trochu víc zostra za šest.

Letos v září ještě dorazí ještě tříválcový litr osazený turbem a 74 kilowatty, dá se ale čekat, že česká klientela, která obvykle chodí pro picanto v základních stupních výbavy, o něj velký zájem neprojeví.

Nejmenší auta na českém trhu paběrkují, oproti těm o velikost větším (v případě Kie je to model Rio) jsou lacinější jen o málo - poloviční auto za poloviční peníze nikdo vyrobit nedokáže. A to picanto patřilo vždy k těm nejlevnějším. Jenže i malinká kia nabirá další komfortní výbavu. Základní cena nové generace nejemnší Kie je 220 tisíc, prodej v Česku odstartuje prvního května.

Ze zákulisí

Vyvinete auto, vyrábíte ho a chcete ho prodávat co nejvíc. Tomu všemu musí předcházet pečlivá analýza trhu a ekonomická rozvaha. Jenže tak jednoduché a logické to v dnešní době deformované regulacemi, dotacemi a předpisy není.

Picanto je automobilová miniatura, auto z nejnižší kategorie s malou cenovkou. Na takovém automobilky obvykle vydělají jen velmi málo. Poloviční auto totiž za poloviční peníze nevyrobíte, na velkém autě tedy vydělá výrobce víc. A úplně nejvíc peněz má z výbavových prvků.

Kia má navíc na evropském trhu stíženou pozici, protože picanto vyrábí v domovské továrně v Koreji. Odtud je vozí lodí. A to stojí obrovské peníze, které se musí schovat do ceny auta. Převoz tříapůlmetrového picanta navíc není poměrně levnější než transport pětimetrového kombíku optima.

Na druhou stranu ceny se musí stanovovat tak, aby byly konkurenceschopné. Takže picanto nesmí být dražší než ostatní malá auta vyráběná v Evropě. A v tom je ta zapeklitost - auta z Evropy i Asie stojí stejně, ale v ceně toho asijského se musí schovat i částka za dopravu. A tu skryjete do ceny auta za dvě stě dvacet tisíc hůř než do velkého SUV za tři čtvrtě milionu. Ceny práce v Koreji (ale třeba i Japonsku) jsou navíc velmi vysoké, ušetřit se musí jinak, třeba organizací výroby nebo vysokou mírou robotizace.

Proč to tedy Kia dělá? Není to samaritánství. Zaprvé je třeba zajistit odbyt výroby. Druhý faktor je vynucený těmi regulacemi. Automobilky jsou nucené plnit takzvané flotilové emisní limity. Je stanovena hranice, nad kterou se za překračování limitů platí pokuty. A ten flotilový průměr se počítá ze všech prodaných aut (reálně prodaných, ne skladby ceníku). Na jedno bonvivánské benzinové SUV chrlící hodně (tabulkových) emisí je tedy třeba prodat několik kapesních aut s malým motorem, které jej vyváží. A právě picanto je auto, které Kii sráží flotilový průměr do patřičných mezí.

Automobilka tedy na takovém autě vydělává jen velmi málo, může se klidně stát, že dokonce něco málo na jeho prodeji v Evropě prodělá. Jak vidno, nemusí to být ale ten jediný rozhodující parametr.





Nejčtenější

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Octavia RS 245 na okruhu
VIDEO: První jízda s nejrychlejší Octavií všech dob. Má 245 koní

Škoda Octavia RS dostává ještě silnější vrcholové provedení, oproti standardnímu RS má 15 koní navíc. Nový vrchol nabídky se jmenuje RS 245 a je to...  celý článek

Citroën C3 - porovnání generací
Starý vs. nový Citroën C3: překvapivé rozdíly, nečekané podobnosti

Citroën C3 je aktuálně ve své třetí generaci už tradičním zástupcem třídy malých vozů. Svým stylem a pojetím se vždy trochu vymykal trendu čím dál dospělejších...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Opel Insignia 2,0 CDTI Country 4x4 /...
Opel Insignia 2,0 CDTI Country 4x4 /...

r.v. 2014, naj. 38 000 km, diesel, 1. majitel
540 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.