Kia Soul

Kia Soul | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Kia Soul: Mládí vpřed!

  • 12
Kia Soul je prostě cool. Že nevíte, co to je? Nebo to víte moc dobře, ale tohle slůvko se vám oškliví, protože je nadužíváno a przní krásný český jazyk? Jestli je pravda jedno či druhé, tak už ani nemusíte číst dál - smiřte se s tím, že korejská novinka pro vás není to pravé.

Nejste prostě ta pravá cílová skupina pro soul - mladá generace do nějakých pětadvaceti let, která přechody z češtiny do angličtiny vůbec neřeší. Zato může řešit imageové polepy karoserie, repráky blikající v rytmu dunící hudby, supermódní tvar karoserie ve stylu městského SUV…

Může se hodit

Nové i ojeté automobily značky Kia Soul.            Přijďte si vybrat k nám svůj model! www.automodul.cz

Soul útočí navzdory názvu ne na duši, ale na první signální soustavu třeba čerstvých absolventek a absolventů univerzit, jdoucích si vybrat své první nové auto na splátky. Koneckonců, za volantem těch prvních kousků (v březnu bylo zaregistrováno 48 vozů), jež jsem zatím na cestě viděl, byli vždy mladí "kravaťáci" nebo slečny v kostýmku.

Metamorfóza

Korejská Kia prodělala v posledních třech letech ohromný přerod. Mladší generace už většinou ani netuší, že v devadesátých letech byla značka synonymem pro šedivé, nenápadité vozy s příšerným interiérem a průměrnou kvalitou, které kupovali většinou důchodci.

Jízdní vlastnosti? Americky měkké podvozky, nepřesné řízení, jako nášup pak žravé benzinové motory. Až na konci roku 2006 přišel cee´d. Síd je tak divný název, že si to Češi nikdy nekoupí, usmíval se tehdy bývalý šéf Škodovky.

Smích dnes konkurenty přešel. Evropský design vytvořený v Německu, pochvaly ve všech testech, slušná kvalita a pětiletá záruka (plus další dva roky na motor a převodovku) katapultovaly cee´d na pozici jednoho z nejprodávanějších vozů nižší střední třídy - v Česku mezi importovanými vozy opakovaně vede. To byl signál k ofenzivě.

Třídveřový pro_cee´d se odvázal ještě víc - konečně dynamický design, který osloví nejen taťky od rodin. No a konečně soul - bez vazeb na minulost Kii hraje čistě na módní noty a podle ohlasů se zákazníkům líbí. Samozřejmě že tomu pomáhá i cena - 299 tisíc za základní výbavu s benzinovou 1.6 (93 kW) je dobrých, i když chybí klimatizace.

Kia Soul

Jestliže v budoucnu přibude do motorové palety slibovaná 1.4, bude za tuto cenu jistě i s klimou. Standardem všech verzí je však chvályhodná pětiletá záruka.

Nicméně otázka zní: jak se vlastně jezdí autem, které má být podle výrobce "křížencem mezi kategoriemi malých aut, MPV a SUV"? Jednoduchá odpověď: není to vůbec špatné, i když některé drobnosti mi dojem trošku kazily.

Velký, velký, velký

Soul opravdu není velké auto - vždyť je také veden ve statistikách registrací SDA mezi malými vozy typu Škody Fabia. Té do soulu chybí 11 centimetrů; takovému Fiatu Grande Punto sedm. Ale když se k soulu poprvé postavíte, ani náhodou by vás to nenapadlo. Působí masivně, robustně, v hlavní roli je přitom šířka (oproti fabii +14 cm) a výška (+11 cm) karoserie.

Rozvor je delší o devět centimetrů, což znamená, že pro (čtyřčlennou posádku) je opravdu dost místa vpředu, vzadu i do šířky. Někde ale prostor chybí - v kufru. Oproti fabii přidává jen 40 litrů, což stačí tak na větší nákupy, na dovolenou s pěti kufry nebo batohy by už posádka měla problém. Zato má kufr dvojité dno pro ukládání drobností.

Ještě k velikosti: českému motoristovi nejlépe poslouží srovnání, že Kia Soul je velikostí přesně mezi Škodou Fabií a Roomster; automobilka tvrdí, že založila "novou automobilovou kategorii CUV neboli Crossover Utility Vehicle". A proč to není jednoduše zmenšené SUV? No protože soul nemůžete nikdy dostat s pohonem všech čtyř kol, což je základním atributem esúvéček.

Otevřete dveře a první, co vás dostane, je spousta místa. Rozměrná sedadla sahají až nad ramena průměrně vzrostlého muže, mají slušné boční vedení opěradla i sedáku. Žádné výhrady nemáme ani ke zpracování interiéru, v našem případě provedeném ve dvoubarevných plastech. Ergonomie je na jedničku, vše potřebné může řidič ovládat pohodlně a bez ztráty pozornosti.

Odkládacích prostor je v soulu tak akorát, v našem exempláři však místo zavíratelné schránky na vrchu palubní desky trůnil basový reproduktor, který tvrdil muziku. A otočný ovladač pod volantem ji zase obarvil: červené žárovičky dveřních repráků by mohly různě nastavitelnou frekvencí způsobit slabší povaze epileptický záchvat. Funkce je samozřejmě za příplatek a jde vypnout; my jsme to udělali po chvilce.

Nicméně hlavním smyslem každého auta je jízda, ne diskotéka. Náš soul v této disciplíně obstál dobře, i když k absolutoriu mu chyběla lepší odezva řízení na pohybu volantu a přespříliš tvrdý až nepohodlný podvozek. Mohly za to nízkoprofilové pneumatiky 225/45 R18 - obří disky sice dělají ze soulu většího fešáka, ale na standardních patnáctkách 195/65 (jako na octavii) se vám bude jezdit rozhodně pohodlněji.

A k tomu řízení: když jsem v první zatáčce vzal za volant, příliš horlivý posilovač auto poslal málem do smyku. Docela jsem se vyděsil a řekl si, že budu muset řídit piánko; zvykal jsem si ale docela dlouho.
Tvrdý podvozek měl ovšem tu výhodu, že v zatáčkách se soul ani přes svou vyšší stavbu nenakláněl, podle toho, co jsme zažili na prezentaci, to však netrápí ani standardní verze.

Kia Soul

Trochu zklamal motor - ale hlavně proto, že jsme v něj vkládali velká očekávání. O ně si totiž svými 93 kilowatty říkal. Praxe byla trochu horší - v nižších a středních otáčkách byl méně živý, ožíval až nad 4 000 otáčkami, kam se nám však kvůli narůstajícímu hluku (74 dB při tachometrových 140 km/h je druhá nejhorší hodnota v našich měřeních, hned za ojetým naftovým Peugeotem 307 SW) moc nechtělo.

K tomu se od 130 přidával hluk aerodynamický. Ovšem po městě a okolí bylo v kabině naopak solidní ticho, v průměru kolem 67 decibelů, což je velmi pěkná hodnota. Pružnost motoru byla celkem solidní (45 km/h při 1 500 otáčkách na pětku bez problémů), jen na dálnici při vyšších rychlostech se mu už moc přidávat nechtělo a v táhlých dálničních stoupáních ztrácel bez podřazení dech celkem rychle.

Pro klidnou jízdu však bohatě stačí a odmění se za ni průměrnou kombinovanou spotřebou 6,5 litru na 100 km - a to je vynikající hodnota. Při jízdě výhradně po městě to bude určitě více - výrobce uvádí 7,9 litru, ale ověřit jsme to nemohli - měřili jsme totiž apetit autíčka prostým výpočtem po dotankování.

Palubní počítač totiž ve voze z první náběhové série chyběl, přestože jsme měli nejvyšší výbavu - stejně jako krycí plato kufru nebo loketní opěrka. Do konce roku budou. Zato nechyběla barevná couvací kamerka v krytu zadní SPZ - moc se nám líbilo, že obraz z ní se zobrazoval na vnitřním zpětném zrcátku. Tak jsme si na to zvykli, že bychom to v jiných autech na jiném místě už nechtěli. Pochválit musíme i ostré (až jedovaté) brzdy i superlehoučké řazení s přesným chodem šaltrpáky.

Kia Soul ve srovnání s konkurenty rozměry* v mm objem kufru v l základní cena (Kč)
 
Kia Soul  
4 105 x 1 785 x 1 610, rozvor 2 550  340 l 299 980 (1.6 CVVT)
Škoda Fabia  3 992 x 1 642 x 1 498, rozvor 2 462, 300 l  219 900 (1.2 HTP)
Škoda Roomster  4 205 x 1 684 x 1 607, rozvor 2 617,   450 l 299 900 (1.2 HTP)
* délka x šířka x výška