Někteří návštěvníci nedávno skončeného šanghajského autosalonu v novém modelu Crossover (v Číně prezentovaný jako Dushi Fangzhou) od automobilky ZXAuto vidí Kiu Soul, jiní tuzemskou fabii. Poněkud nevyvážené proporce s velkým předním převisem karosérie oku příliš nelahodí. Zadní část a hranatější linie opravdu připomínají kiu, kabina zase svým tvarem fabii či Suzuki Swift poslední generace. A to platí i o kontrastně bíle lakované střeše.
Nám dobře známým modelům se čínská novinka přibližuje i velikostí, na délku měří 4,15 metru. Motor prý dodává Mitsubishi a z objemu 1,5 litru poskytuje 77 kW. Novinka se bude prozatím prodávat jen s pohonem jedné nápravy, ač vzhled a i jméno by nasvědčovaly pohonu všech kol. Cena na čínském trhu bude v přepočtu začínat na 220 000 korunách.
Napodobeniny populárních malých aut jsou obecně v Číně velmi populární. Před lety to začala automobilka Chery s modelem QQ, který dnes žije už ve třetí generaci. A vypadá v podstatě stále stejně. Na světově známé tvary si potrpí i automobilka Lifan Motors s modelem 320. Autíčko jako by z oka vypadlo populárnímu mini. Iluze britského mini je téměř dokonalá především u předku Lifanů 320 po faceliftu, který proběhl koncem loňského roku. Pokud na auto pohlédneme z boku nebo zezadu, tak už podoba rozhodně není dokonalá, spíš jen přibližná.
Čínské "mini" pohání benzinová 1,3 s výkonem 65 kW. Pikantní je, že automobilka s tímto výtvorem pronikla i na některé zahraniční trhy. Populární je Lifan 320 v Jižní Americe a licenčně se vyrábí například i v Rusku pod jménem Lifan Smily.
Důkazem, že mnohé čínské automobilky rozhodně nechodí pro inspiraci daleko, je třeba značka Changan. Vedle vlastní produkce má v Číně i společný podnik s Fordem, respektive s jeho strategickým partnerem Mazdou. A tak nepřekvapí, že model Cheung Yuet V5 zpředu vypadá právě jako Mazda 3. Mimo předku ale tato žhavá novinka výrobce už s mazdou vizuálně nic podobného nemá. Auto vypadá jako univerzální čínský sedan, který vůbec ničím nezaujme. Ale abychom Changanu nekřivdili, takhle postupuje většina čínských výrobců, které mají společný podnik s nějakou světovou automobilkou. Podívejte se v galerii třeba na "BMW" od Brilliance.
Ambiciózní značka Geely koupila švédské Volvo a má podíl i ve firmě vyrábějící londýnské taxíky. A právě na základě nejnovější verze londýnských drožek TX4 postavil výrobce dva koncepty značně netradičních tvarů. Zajímavější je malé SUV Geely Englon SX6 s barokními oblouky na bocích a poněkud strašidelnou maskou. Světla jsou velmi malá, což vynikne hlavně vedle obří masky chladiče.
Druhý koncept SC7 má masku jen o fous menší, k ní ale proporčně trochu lépe padnoucí světlomety. Na druhou stranu má velmi velký přední převis a kola se téměř ztrácí v mohutných vypouklých blatnících. Můžeme jen doufat, že designové křivky obou konceptů Geely nepřenese i na volva. Vedení designu celého koncernu Geely naštěstí na přelomu přebral dlouholetý designér Volva Peter Horbury, tak snad Číňany umravní... Rozhovor s Peterem Horburym čtěte zde
Naprostou lahůdkou jsou ale čínské vládní limuzíny Hongqi, které vyrábí automobilka FAW. Ta mimo jiné produkuje ve společném podniku volkswageny pro tamní trh. Ale zpět k Hongqi, což v překladu znamená rudá vlajka. Po doslova vlajkovém modelu CA7600L pro nejvyšší představitele čínské vlády přichází automobilka se zkrácenou limuzínou L7. I kratší limuzína má retro přední světlomety a kabinu tvarem připomínající rolls-royce. Retro detaily nejsou bezúčelné, limuzíny Hongqi mají dlouhou tradici. Na předchůdce ze sedmdesátých let se můžete podívat zde. Tvarově se modla CA770 z roku 1978 podobá ruským vládním vozům a tak trochu i obyčejnějším volhám. A tyto prvky si zachovaly i aktuální modely, které ale nejsou určené k prodeji soukromým zákazníkům.