Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: V Kongu řídí dopravu roboti, jsou lepší než policisté

aktualizováno 
Podivní roboti se nedávno objevili na křižovatkách Kinshasy, hlavního města Konžské demokratické republiky. Jejich máchání rukou a otáčení trupu kopíruje pohyby dopravních policistů, na rozdíl od nich mají však při řízení dopravy úspěch.

Gesta pomocí upažování rukou jsou stejná jak je známe u běžných dopravních policistů. | foto: Profimedia.cz

Demokratická republika Kongo je čtvrtý nejlidnatější stát v Africe a na dopravě v Kinshase je to znát. Křižovatky bez jakéhokoliv značení trpí pod náporem motoristů a jediní, kdo se snažili nad chaotickou dopravou převzít kontrolu, byli až do nedávné doby policisté.

Na konci minulého roku se však na dvou křižovatkách v Kinshase objevil nový dopravní robot. Zhruba třímetrová postava na betonovém podstavci se otáčí v bocích a pohyby rukou kopíruje gesta dopravních policistů. Na trupu, zádech a na konci rukou má pak světelné cedule, které mu s dopravou pomáhají i v nočních hodinách.

Autorem projektu dopravních robotů je Sdružení ženských inženýrů v Demokratické...

Autorem projektu dopravních robotů je Sdružení ženských inženýrů v Demokratické republice Kongo.

Podle vyjádření samotných motoristů si zatím vůbec nevedou špatně. "Jako motocyklista jsem s jejich prací velice spokojený," řekl televizi CCTV Africa Demouto Mutombo. "Když dopravu řídí policisté, je tu neustále hodně aut. Ale od té doby, co jsou tu roboti, je místní obyvatelé respektují."

Fotogalerie

Právě respekt k dopravním robotům (jeden z nich má dokonce na hlavě sluneční brýle) je příčinou jejich největšího úspěchu i podle deníku The Washington Post. Místní zkrátka policistům nevěří, příkazy mechanického robota však kupodivu přijímají v klidu. Jejich práci často sledují i kolemstojící policisté, kteří však do dopravy raději nezasahují.

"Pokud si řidič řekne, že nebude respektovat robota jenom proto, že to je nějaký stroj, robot si toho všimne a připraví pro něj lístek na pokutu," popisuje Therese Inza, vedoucí celého projektu.

Mechanický policista je totiž vybavený čtyřmi kamerami a solárními panely, díky kterým může fungovat dvacet čtyři hodin denně. Otázkou je, jestli jeho vývoj a nároky na údržbu vyjdou levněji než klasické semafory. Originální ovšem rozhodně je a semafor rozdávat pokuty neumí.

Autor:




Nejčtenější

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Autobus sjel na Kolínsku do příkopu, hasiči evakuovali 28 osob (13.1.2017).
Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.