Gesta pomocí upažování rukou jsou stejná jak je známe u běžných dopravních...

Gesta pomocí upažování rukou jsou stejná jak je známe u běžných dopravních policistů. | foto: Profimedia.cz

Autofotka týdne: V Kongu řídí dopravu roboti, jsou lepší než policisté

  • 15
Podivní roboti se nedávno objevili na křižovatkách Kinshasy, hlavního města Konžské demokratické republiky. Jejich máchání rukou a otáčení trupu kopíruje pohyby dopravních policistů, na rozdíl od nich mají však při řízení dopravy úspěch.

Demokratická republika Kongo je čtvrtý nejlidnatější stát v Africe a na dopravě v Kinshase je to znát. Křižovatky bez jakéhokoliv značení trpí pod náporem motoristů a jediní, kdo se snažili nad chaotickou dopravou převzít kontrolu, byli až do nedávné doby policisté.

Na konci minulého roku se však na dvou křižovatkách v Kinshase objevil nový dopravní robot. Zhruba třímetrová postava na betonovém podstavci se otáčí v bocích a pohyby rukou kopíruje gesta dopravních policistů. Na trupu, zádech a na konci rukou má pak světelné cedule, které mu s dopravou pomáhají i v nočních hodinách.

Autorem projektu dopravních robotů je Sdružení ženských inženýrů v Demokratické republice Kongo.

Podle vyjádření samotných motoristů si zatím vůbec nevedou špatně. "Jako motocyklista jsem s jejich prací velice spokojený," řekl televizi CCTV Africa Demouto Mutombo. "Když dopravu řídí policisté, je tu neustále hodně aut. Ale od té doby, co jsou tu roboti, je místní obyvatelé respektují."

Právě respekt k dopravním robotům (jeden z nich má dokonce na hlavě sluneční brýle) je příčinou jejich největšího úspěchu i podle deníku The Washington Post. Místní zkrátka policistům nevěří, příkazy mechanického robota však kupodivu přijímají v klidu. Jejich práci často sledují i kolemstojící policisté, kteří však do dopravy raději nezasahují.

"Pokud si řidič řekne, že nebude respektovat robota jenom proto, že to je nějaký stroj, robot si toho všimne a připraví pro něj lístek na pokutu," popisuje Therese Inza, vedoucí celého projektu.

Mechanický policista je totiž vybavený čtyřmi kamerami a solárními panely, díky kterým může fungovat dvacet čtyři hodin denně. Otázkou je, jestli jeho vývoj a nároky na údržbu vyjdou levněji než klasické semafory. Originální ovšem rozhodně je a semafor rozdávat pokuty neumí.